چگونگی ثبت شرکت صرافی

ثبت دادمهر - چگونگی ثبت شرکت صرافی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت شرکت صرافی

عملیات صرافی می‌تواند توسط اشخاص یا شرکت‌ها انجام پذیرد؛ به همین دلیل ثبت شرکت صرافی انجام می‌شود. اگر شما مایل به فعالیت درزمینۀ صرافی و خریدوفروش ارز و سوئیفت هستید، لازم است اقدام به ثبت شرکت صرافی نمایید. ثبت شرکت صرافی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است. مؤسسان این شرکت‌ها می‌توانند افراد واقعی یا شرکت‌ها و مؤسسات باشند. شاهد هستیم که بانک‌های خصوصی یا صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز برای خود، شرکت صرافی ثبت می‌کنند.

شرایط تاسیس صرافی

شرایط تاسیس صرافی

تاسیس صرافی در ایران با رعایت شرایط و ضوابطی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود، امکان‌پذیر است. شرایط تاسیس صرافی شامل موارد زیر است:

ابتدا باید یک شرکت در ایران به ثبت برسد که فعالیت‌های صرافی را در اساسنامه خود داشته باشد.

متقاضیان باید میزان سرمایه‌ای که بانک مرکزی تعیین می‌کند را به عنوان پایه سرمایه، سرمایه گذاری کنند. این میزان سرمایه بسته به نوع صرافی و مجوزی که قصد اخذ آن را دارند، متفاوت است.

متقاضیان باید نشان دهند که تیم مدیریتی با تجربه و دانش مرتبط با امور ارزی و مالی دارند.

باید دفتری در مکانی مناسب و ایمن تاسیس شود که دسترسی آسان برای مشتریان داشته باشد.

متقاضیان باید دفتر کار را با تجهیزات و امکانات لازم جهت انجام تراکنش‌های ارزی مجهز کنند.

متقاضیان باید نشان دهند که تمامی مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی را رعایت می‌کنند و سیستم‌هایی برای شناسایی و جلوگیری از تراکنش‌های مشکوک دارند.

بعد از رعایت تمامی مراحل و ارائه مدارک، متقاضیان باید برای گرفتن مجوز صرافی از بانک مرکزی اقدام کنند.

این شرایط ممکن است با توجه به تغییرات در قوانین و مقررات کشور، دستخوش تغییرات شود؛ بنابراین لازم است متقاضیان به صورت مرتب از آخرین تغییرات قانونی مطلع باشند. منخصصان ما در موسسه حقوقی دادمهر، می توانند در این زمینه به شما مشاوره های لازم را ارئه دهند.

سرمایه اولیه برای تاسیس صرافی

سرمایۀ اولیه برای تاسیس صرافی که حداقل سرمایه‌ای است که می‌توان با تودیع آن، نزد یکی از مؤسسات مالی و اعتباری اقدام به ثبت شرکت صرافی نمود، در تهران و شهرهایی چون اصفهان، مشهد، اهواز و تبریز ۲۵۰ میلیارد ریال معادل ۲۵ میلیارد تومان هست. درصورتی‌که سرمایۀ اولیه برای تاسیس صرافی در سایر شهرها، معادل ۱۳۰ میلیارد ریال است. سرمایۀ حداقلی به‌اندازه‌ای حائز اهمیت است که در صورت کاهش آن، باید ظرف ۳ ماه جبران شود و به حداقل سرمایه برسد.

شرایط اخذ مجوز صرافی

شرایط اخذ مجوز صرافی

مجوز صرافی دو نوع است. یک: اجازه‌نامه‌ای که بانک مرکزی برای طی نمودن فرایند ثبتی برای شرکت صادر می‌نماید و دوم اجازه‌نامۀ فعالیت که صادر می‌شود تا شرکت بتواند فعالیتی بر اساس قانون داشته باشد. صرافی موظف است مجوز صرافی نوع دوم را ظرف ۶ ماه از تاریخ ثبت شرکت از بانک مرکزی دریافت نماید. در غیر این صورت، اجازه‌نامۀ ثبتی بی‌اثر خواهد شد. اجازه‌نامۀ فعالیت با اعتبار دوساله صادر خواهد شد که پس‌ازآن در صورت تائید، عمر ۵ ساله خواهد داشت.

تاسیس شرکت صرافی

تاسیس شرکت‌های صرافی توسط اشخاص حقیقی، فقط در قالب شرکت تضامنی انجام‌پذیر است اما بانک ها و مؤسسات اعتباری، صرفاً در قالب شرکت سهامی خاص می توانند به فعالیت های صرافی بپردازند. نکتۀ حائز اهمیت این است که ثبت این شرکت‌ها تنها با اخذ مجوز صرافی از بانک مرکزی امکان‌پذیر است. برای ثبت و انجام هرگونه تغییرات قانونی این شرکت ها، لازم است به بانک مرکزی مراجعه نموده و مجوز دریافت کنید.

اولین اقدام برای ثبت شرکت صرافی، ثبت نام مجوز صرافی بانک مرکزی است. قابل‌ذکر است که اخذ مجوز از بانک مرکزی برای ثبت تنها یک شعبه صرافی امکان‌پذیر نیست. بانک مرکزی پس از بررسی شرایط و تایید صلاحیت‌های لازم، اقدام به صدور مجوز ثبت می‌کند. همچنین، بانک مرکزی اساسنامۀ مورد تائید خود را به متقاضیان ثبت خواهد داد.

فعالیت شرکت‌های صرافی

صرافی‌ها قادر به فعالیت در دو نوع مختلف بوده که عبارتند از صرافی‌های نوع اول و نوع دوم؛ که نحوه فعالیت هر کدام متفاوت است:

این صرافی ها، به خرید و فروش نقدی ارز و سکه مجاز می‌باشند.

صرافی های نوع دوم می توانند در سه سطح فعالیت داشته باشند:

  • سطح فعالیت اول: فقط می‌توانند به خرید و فروش نقدی ارز و سکه اقدام نمایند.
  • سطح فعالیت دوم: این نوع از صرافی‌ها اجازه فعالیت‌هایی مانند خرید و فروش نقدی ارض و سکه به علاوه صدور حواله‌های ارزی را دارند.
  • سطح فعالیت سوم: می‌توانند به خرید و فروش نقدی ارز و سکه، صدور حواله‌های ارزی و ارائه خدمات ارزی بین‌المللی بپردازند.

حداقل سرمایه

برای صرافی‌های نوع اول، پنجاه میلیارد ریال است. برای صرافی‌های نوع دوم، دویست میلیارد ریال تعیین گردیده است. ‌این مبلغ بایستی به‌صورت نقدی نزد بانک مرکزی تودیع گردد. باید سرمایۀ آن شرکت‌ها پیش از ثبت صرافی نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی اعتباری مسدود گردد. شاید یکی از دلایل این امر نشان دادن تمکن فرد برای انجام‌وظیفه در این صنف است. این موضوع برای تأمین و تضمین قدرت مالی و جبران زیان مالی مؤسسان است.

آیا برای ثبت شرکت صرافی نیازمند اخذ مجوز هستیم؟

به‌موجب ماده ۲ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها تاسیس و ثبت صرافی با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط، مصوبات شورای پول و اعتبار، بخشنامه‌های بانک مرکزی و مفاد این دستورالعمل، صرفاً با اخذ مجوز صرافی بانک مرکزی مجاز است.

مجوز صرافی بانک مرکزی

چطور باید مجوز صرافی بانک مرکزی را دریافت کرد؟

برای اخذ مجوز تاسیس صرافی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، متقاضیان باید مراحل زیر را طی کنند:

متقاضیان باید مدارک مورد نیاز مانند فرم‌های درخواست، اساسنامه شرکت، اظهارنامه‌های مالیاتی، سوابق کاری و تجربی مؤسسان و سایر مستندات نظیر طرح تجاری را تهیه کنند.

یک طرح کامل و جامع تجاری باید آماده و به همراه مدارک دیگر به بانک مرکزی ارائه شود.

اثبات سرمایه کافی برای راه‌اندازی صرافی و توانایی مدیریت ریسک‌های مالی مرتبط.

پس از جمع‌آوری کامل مدارک و تکمیل فرم‌های درخواست، متقاضیان باید اسناد و درخواست خود را به بانک مرکزی ارسال کنند.

متقاضیان و کادر مدیریتی صرافی باید در دوره‌های آموزشی مخصوص که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، شرکت کنند.

بانک مرکزی اسناد و مدارک ارائه شده توسط متقاضیان را بررسی و ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که تمامی شرایط و ضوابط رعایت شده است.

در صورتی که تمامی شرایط و ضوابط رعایت شده باشند و بانک مرکزی تأییدیه‌های لازم را صادر کند، مجوز تاسیس صرافی به متقاضیان اعطا می‌شود.

بهترین نوع شرکت برای فعالیت صرافی کدام است؟

ثبت شرکت صرافی در شکل شرکت سهامی خاص و تضامنی امکان‌پذیر است. تاسیس صرافی توسط بانک‌ها و شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، صرفاً در قالب شرکت سهامی خاص و افتتاح صرافی توسط اشخاص حقیقی، فقط در قالب شرکت تضامنی امکان‌پذیر است. مؤسسان در حوزه‌هایی که تاسیس صرافی در آن‌ها، بر اساس مقررات موجود، نیازمند موافقت مراجع ذی‌صلاح از قبیل سازمان منطقۀ آزاد تجاری – صنعتی است، مکلف‌اند موافقت کتبی مراجع مزبور را به انضمام سایر مدارک موردنیاز به بانک مرکزی ارائه نمایند. ایجاد شعبه توسط صرافی‌های تضامنی ممنوع است.

تاسیس شعبه صرافی وابسته به مؤسسۀ اعتباری بنا به تشخیص بانک مرکزی امکان‌پذیر است. مکان فعالیت صرافی باید ازنظر ملاحظات حفاظتی و امنیتی به تائید مراجع ذی‌صلاح برسد. همانند تمام شرکت‌ها، ما نیازمند معرفی اقامتگاه و مرکز اصلی شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها هستیم.

شرایط لازم برای ثبت شرکت صرافی

دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها

قوانین مربوط به صرافی‌ها

تبصره: بانک مرکزی با توجه به شرایط روز می‌تواند نسبت به بررسی، تجدیدنظر و اعلام «معادل ریالی» موضوع این ماده اقدام نماید.

تبصره: بانک مرکزی با توجه به شرایط روز می‌تواند نسبت به بررسی، تجدیدنظر و اعلام «معادل ریالی» موضوع این ماده اقدام نماید.

مسئولان صرافی‌ها باید کلیه اسناد، مدارک و دفاتر خود را جهت این‌گونه رسیدگی‌ها ارائه دهند و امکان رسیدگی‌های لازم را برای بازرسان بانک مرکزی فراهم نمایند.

مقررات عمومی در ثبت شرکت صرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام