چگونگی ثبت شرکت بدون دفتر

ثبت دادمهر - چگونگی ثبت شرکت بدون دفتر

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت شرکت بدون اقامتگاه

زمانی که اقدام به تأسیس شرکت می‌کنیم، درواقع یک شخص حقوقی را ایجاد کرده‌ایم. اشخاص حقوقی همانند اشخاص حقیقی (افراد جامعه بشری) نیازمند داشتن اقامتگاه هستند. اما آیا امکان ثبت شرکت بدون دفتر ممکن است؟ در این مقاله به طور مفصل به اهمیت و امکانات این موضوع می‌پردازیم.

اهمیت داشتن اقامتگاه برای اشخاص، فارغ از نیازهای شغلی و اجتماعی، به دلیل اهمیت قضایی آن است. افراد باید در اقامتگاه مشخصی شناسایی شوند. اگر سیستم اداری یا قضایی کشور نیاز به دسترسی به آنان داشت، با مشکل روبرو نگردد. هنگامی‌که وامی گرفته می‌شود، برای دسترسی به فرد وام‌گیرنده و ضامن‌های آن، به اقامتگاه آنان نیاز داریم. هنگامی‌که قراردادی را امضا می‌نماییم طرف قرارداد برای دسترسی به ما به اقامتگاه نیازمند است. هنگامی‌که شخصی از ما طلبکار است یا به ما بدهکار است، اقامتگاه قانونی، معین کنندۀ محل مراجعات است. درنهایت اقامتگاه قانونی افراد محلی است که در حوزۀ قضایی آن، علیه افراد اقامه دعوا می‌کنیم و اوراق قضایی و اداری به آنجا ارسال می‌شود.

بعد از تمام این نکات مهم، مشتریان و مخاطبان ما لازم است تا اقامتگاه شرکت ما را بدانند. این یک نیاز حقیقی و قانونی است. مشتریانی که نتوانند به محل شرکت مراجعه کنند یا کارمندانی که نتوانند به شرکتی بروند، چگونه امورات خود را انجام بدهند؟

شرایط مکان برای ثبت شرکت

شرایط مکان برای ثبت شرکت به‌عنوان یکی از شرایط ثبت شرکت، باید موردتوجه قرار بگیرد. مرکز اصلی شرکت باید مناسب امور اداری باشد؛ لذا یک مکان تجاری یا اداری لازم است. می‌تواند ملک استیجاری یا در مالکیت شرکت یا یکی از شرکا باشد. یکی از شرایط مکان برای ثبت شرکت این است که در شهرکت صنعتی، کارخانه داشته باشد؛ اما دفتر مرکزی که مدیریت شرکت را بر عهده دارد، در مرکز شهر باشد. در این صورت اقامتگاه و دفتر اصلی، همان نشانی در مرکز شهر است.

آدرس منزل برای ثبت شرکت

یکی از مسائلی که حین ثبت شرکت با آن روبرو بوده‌ایم، عدم امکان تهیۀ دفتر مرکزی شرکت توسط شرکا است. به همین دلیل شرکا آدرس منزل را برای ثبت شرکت می‌دهند که امری متداول است. دلیل آن، عدم بازدید از محل شرکت تا پیش از اخذ کد اقتصادی است. البته در ماه‌های اخیر با صدور بخشنامه جدیدی ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود، با بازدید از محل توأم شده است. درنتیجه به‌هیچ‌وجه نمی‌توان ثبت شرکت را با آدرس منزل انجام داد. البته پیشنهاد می‌شود برای حل این مسئله با وکیل ثبتی مشورت نمایید. قطعاً راه‌حل‌هایی وجود دارد.

ثبت شرکت در ملک مسکونی

شرکت‌ها شخصیت حقوقی داشته و باید در محلی تجاری و اداری فعالیت نمایند، اما ثبت شرکت در ملک مسکونی، از سوی سازمان ثبت با ممانعت واقع نخواهد شد. بدین معنی که سازمان ثبت به سند ملک نیازی ندارد و درنتیجه نوع کاربری سند را موردتوجه قرار نخواهد داد. درصورتی‌که، هنگامی‌که برای اخذ کد اقتصادی و کد بیمه با بازرسی از طرف این مراجع روبرو هستیم، باید کاربری اقامتگاه معرفی‌شده، تجاری- اداری باشد. آن‌ها نیز به کاربری سند توجهی نمی‌کنند. اما ثبت شرکت در ملک مسکونی، شما را از طرف شهرداری با ممانعت از فعالیت روبرو خواهد کرد.

اجارۀ دفتر جهت ثبت شرکت

خوشبختانه در ثبت شرکت نیازی به مالکیت محل و مرکز اصلی شرکت نداریم. درواقع لازم نیست مالک باشید. با اجارۀ دفتر جهت ثبت شرکت نیز امور شما انجام می‌پذیرد. البته دقت داشته باشید که این اجاره باید رسمی باشد. بدین معنی که برای ثبت شرکت و سپس اخذ کد اقتصادی و دریافت دفاتر پلمپ و کد بیمه، شما باید دفتر مرکزی محل اقامت شرکت داشته باشید. درنتیجه اجارۀ دفتر برای ثبت شرکت، نمی‌تواند محدود به بازۀ زمانی ثبت باشد و باید یک اجارۀ واقعی و مدت‌دار باشد.

اقامتگاه شرکت کجاست؟

اقامتگاه در تمام اوراق قانونی شرکت اعم از اساسنامه، شرکت‌نامه، اظهارنامه، روزنامۀ رسمی و آگهی تأسیس درج می‌گردد. محل سکونت رسمی شرکت را که قانوناً در اوراق و آگهی‌های شرکت درج شده است، اقامتگاه شرکت می‌گویند. این اقامتگاه محلی است که شرکت در آنجا سکونت دارد و مرکز فعالیت آن است. مدیران و کارکنان در آنجا حضور دارند و محل اصلی فعالیت شرکت است.

مثلاً شرکت بستنی میهن، کارخانه‌اش در اسلامشهر تهران واقع است؛ اما دفتر مرکزی و محل اصلی فعالیت شرکت با توجه به معیارهای فوق در شهر تهران قرار دارد. اقامتگاه قانونی شرکت تهران است. در ماده ۳ اساسنامه تمام شرکت‌ها، بعد از نام و موضوع شرکت، نشانی شرکت قرار می‌گیرد. درنهایت مشخص است هنگام ثبت شرکت ما به نشانی اقامتگاه نیاز داریم. اما آیا ممکن است ثبت شرکت بدون مکان دفتر امکان‌پذیر باشد؟

راه‌حل ثبت شرکت بدون مکان دفتر

نکتۀ مهم، داشتن اقامتگاه است. هیچ قانونی برای ارائه اقامتگاهی که مکان تجاری و اداری داشته باشد، الزام نکرده است. لازم نیست هنگام ثبت شرکت حتماً دفتر کاری را با کاربری تجاری و اداری ارائه بدهیم. پس هنگام ثبت شرکت می‌توان مکانی را برای اقامتگاه شرکت ذکر نماییم که کاربری مسکونی دارد. نکته حائز اهمیت در همین مسئله است، ثبت شرکت بدون مکان دفتر، امکان‌پذیر است. البته اگر مکان دفتر را یک مکان تجاری یا اداری تصور نماییم. ولی اینکه بتوان شرکت را بدون ذکر هیچ اقامتگاهی ثبت کرد امکان‌پذیر نیست.

استعلام اقامتگاه شرکت

هنگام ثبت شرکت لازم است کد پستی مندرج کاملاً با آدرس ارسالی مطابقت داشته باشد. درواقع هم‌زمان با ورود کد پستی، نشانی دقیق مورد استعلام قرار خواهد گرفت. نکتۀ مهم، اهمیت داشتن دفتر اداری یا تجاری در شرکت‌هایی است که قصد اخذ کد اقتصادی دارند. این شرکت‌ها اگر هنگام ثبت نشانی، دفتر را یک مکان مسکونی اعلام کرده‌اند، لازم است حتماً تغییرات اعمال نمایند. برای اخذ کد اقتصادی، امور مالیاتی و کارت بازرگانی شرکتی، ما نیاز به دفتر کاری داریم که کاربری تجاری یا اداری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام