نحوه عزل هیات مدیره

ثبت دادمهر - نحوه عزل هیات مدیره

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت و تنظیم صورتجلسات تغییر

ادارۀ امور شرکت تعاونی بر عهده هیات مدیره است. اعضای هیات مدیره دودسته‌اند: اعضای اصلی و اعضای علی‌البدل که تعداد آن‌ها در اساسنامه تعیین می‌شود. هیات مدیره مرکب از حداقل ۳ و حداکثر ۷ نفر عضو اصلی و تا یک‌سوم اعضای اصلی، عضو علی‌البدل است. اولین هیات مدیره را در ابتدای تشکیل شرکت تعاونی «اولین مجمع عمومی عادی» انتخاب می‌کند. انتخاب هیات مدیره‌های بعدی بر عهدۀ مجمع عمومی عادی است. اعضای هیات مدیره برای مدت سه سال با رأی مخفی و کتبی و با اکثریت نسبی انتخاب می‌شوند. در این نوشته می‌خواهیم به نحوه عزل هیات مدیره بپردازیم.

نحوه عزل هیات مدیره

مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، می‌تواند حتی بدون دلیل هم نسبت به عزل همه یا تعدادی از اعضای هیات مدیره اقدام نماید.

در عزل هیات مدیره شرکت‌های سهامی از طریق مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، باید تشریفات قانونی مجمع رعایت گردد.

عزل عضو هیات مدیره در صلاحیت مجمع عمومی عادی صاحبان سهام است. بنابراین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام این حق را دارد که کارآمدی و عملکرد هیات مدیره را موردبررسی قرار دهد.

فاصلۀ بین نشر دعوت‌نامه مجمع عمومی صاحبان سهام و تاریخ تشکیل جلسه باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۴۰ روز باشد. رعایت این زمان‌ها، الزامی است و عدم رعایت آن‌ها می‌تواند منتهی به بطلان فرایند برگزاری جلسه مجمع شود.

در دعوت‌نامه و آگهی دعوت مجمع به تشکیل جلسه باید عزل هیات مدیره به‌عنوان دستور مجمع، قید شده باشد. تا مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بتواند به این موضوع ورود پیدا کند.

دعوت صاحبان سهام باید از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری باشد که آگهی مربوط به شرکت در آن نشر می‌گردد.

اگر کلیۀ صاحبان سهام در مجمع عمومی عادی حاضر باشند، نشر آگهی دعوت و رعایت تشریفات دعوت مجمع عمومی، الزامی نیست. در چنین مجمعی، عزل هیات مدیره می‌تواند فی‌المجلس، در دستور جلسه قرار گیرد و نسبت به آن در همان جلسه، تصمیم‌گیری شود.

تصمیم عزل عضو هیات مدیره در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، لزومی به انتشار آگهی در روزنامۀ رسمی ندارد.

عزل هیات مدیره و عزل عضو هیات مدیره

عزل هیات مدیره (عزل اعضای آن به‌طور جمعی) و عزل هر یک از اعضای آن، به‌تصریح قانون، از اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است. مجمع عمومی فوق‌العاده، اختیار انتخاب هیات مدیره را ندارد و این کار در صلاحیت مجمع عمومی عادی است. لذا تشکیل مجمع عمومی عادی لازم است تا در آن، هیات مدیره جدید به‌جای هیات مدیره معزول انتخاب شوند. دربارۀ عزل عضو هیات مدیره، بیان صریحی در قانون بخش تعاونی و نمونه اساسنامه مشاهده نمی‌شود. ولی این امر را می‌توان از وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی دانست. بنابراین مجمع عمومی عادی در صورت لزوم می‌تواند هر یک از اعضای هیات مدیره را عزل کند و تصمیم‌گیری مجمع عمومی عادی دراین‌باره باید با تصویب اکثریت مطلق باشد.

نحوه عزل عضو هیات مدیره

مدیران با اراده صاحبان سهام قابل عزل خواهند بود و نیاز به وجود علت خاص برای عزل آنان نیست.

اعضای هیات مدیره با رأی موافق نصف به‌علاوه یک آرا حاضر در جلسه رسمی، بدون نیاز به اثبات قصور یا تقصیر و یا تخلفی قابل عزل هستند.

مدیران در مجامع عمومی مؤسس، عادی سالیانه و عادی به‌طور فوق‌العاده انتخاب می‌شوند. ولی نحوه رأی‌گیری و انتخاب آنان در مجمع مؤسس و عادی تفاوت دارد. در مجمع عمومی عادی، آرا در تعداد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب می‌شود؛ ولی در مجمع مؤسس چنین نیست.

دورۀ تصدی مدیران نمی‌تواند از دو سال بیشتر باشد و انتخاب مجدد آنان برای دوره بعدی بلامانع است.

در برخی شرکت‌ها پس از انتخاب مدیران در مجمع عمومی برای دو سال، صلاحیت آنان باید در مراجعی تائید شود.

2 پاسخ

  1. سلام خسته نباشین
    ببخشین وقتی یکی از اعضای هیئت مدیره تو شرکت همکاری نکنه و دارای سهام ۴۵ درصدی باشه و حتی نخواد خودش از شرکت بره یا سهامشو بده چجوری میتونیم عزلش‌کنیم؟

    1. با سلام
      این سوال بستگی به نوع شرکت شما داره
      اولا هر نوع شرکتی باشه شما به هبچ وجه نمیتونید یک سهامدار رو ملزم به خروج از شرکت و واگذاری سهام بکنید.
      در ارتباط با خروج از هیئت مدیره اگر شرکت شما سهامی خاص یا مسئولیت محدود باشه شما در صورتیکه حد نصابهای قانونی رو داشته باشید میتونید عضو هیئت مدیره رو عزل یا اخراج کنید.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان منا در موسسه حقوقی دادمهر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام