نحوه استعلام برند قبل از ثبت به زبان ساده

استعلام برند قبل از ثبت

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

استعلام برند قبل از ثبت برند

موارد استعلام برند قبل از ثبت برند یا نام تجاری بر اساس تعریف قانون ثبت اختراعات، طرح صنعتی و علامت تجاری را با ما همراه باشید.

علاوه بر جدید بودن باید گمراه کننده نباشد، ابتکاری بوده و اصیل و منحصر بفرد باشد.در تعریف دقیق تر عناوین فوق هم پوشانی دارند.هم پوشانی به صورت آن که جدید بودن با ابتکاری بودن نزدیک به هم می باشند.با این تفاوت که یک برند ابتکاری نوعی خلاقیت و نبوغ را دارا می باشد.

در حالی که جدید بودن الزاما همراه با نبوغ نیست.

از طرفی دیگر اصالت و منحصر بفرد بودن نیز به هم نزدیک می باشند.زیرا آن چه اصیل است، خاصاُ منحص بفرد می باشد و شخص دیگری قبلا آن را نداشته است.

مجوعا تمام این مقدمات به این منظور است که برندی که تقاضای ثبت آن می شود باید تکراری نباشد.امکان آن که یک برند تکراری به ثبت برسد تقریبا صفر است.

ممکن است میزان مشابهت صد در صد نباشد اما بهر حال مشابهت جود دارد.میزانی از مشابهت موجب رد شدن اظهارنامه تقاضای ثبت برند می شود.

بهمین دلیل چند توصیه اساسی قبل از ارسال اظهارنامه ثبت برند و تحمل هزینه های مالی و غیر مالی داریم :

  1. با یک مشاوره تعیین نام برند و برندیگ و برند سازی صحبت کنید.
  2. مقاله چگونه نام برند را انتخاب کنیم را در این سایت مطالعه نمایید.
  3. قبل از ارسال اظهارنامه، از سازمان روزنامه رسمی استعلام بگیرید.
  4. قبل از ارسال اظهارنامه ثبت برند از اداره مالکیت صنعتی استعلام بگیرید.

به دلیل اهمیت این موضوع همه ی موارد فوق را مشخصا در سایت موسسه حقوقی دادمهر مورد برسی قرار داده ایم.

استعلام برند چیست ؟

استعلام برند اقدامی است که قبل از ارسال تقاضای ثبت علامت تجاری بهتر است انجام شود. مثلا قصد ثبت برند موجو را برای تولید نوشابه دارید و بدون استعلام قبلی اظهارنامه را ارسال می نمایید. پس از گذشت حدود یک ماه کارشناس آن را به دلیل اینکه با درصد بالایی شبیه برند جوجو در نوشابه است رد می کند.

دقت نمایید در این مرحله شما زمان و هزینه خود را از دست داده اید. اگر شخص متخصص استعلام برند می نمود این مشابهت کشف و اظهارنامه ارسال نمی شد. استعلام قبلی، عین یا مشابهت با درصد بالا برند را نشان می دهد و مشابهتهای کمتر از طرف کارشناس اعلام خواهد شد.

استعلام در طبقات ثبت برند

مشاورین حقوقی دادمهر برند مدنظر شما را قبل از ارسال اظهارنامه مورد استعلام در طبقات ثبت برند قرار خواهد داد. باید بدانید استعلام نمودن نیز نیاز به تخصص دارد زیرا یکبار در طبقات مرتبط با فعالیت شما و بار دیگر در همه طبقات استعلام می شود.

یک امر دشوار در استعلام در طبقات ثبت برند موضوع استعلام لوگو می باشد. لازم است حتما مورد توجه داشته باشید، استعلام در لوگوها پیچیده و سخت تر بوده و باید با دقت بیشتری انجام شود. در سامانه استعلام برند لوگو را در طبقات و دسته های مورد نظر جستجو نمایید.

استعلام برند جهانی

استعلام برند جهانی با این هدف صورت می گیرد که عین یا مشابه برندی در اقصی نقاط جهان را به ثبت نرسانیم. دلیل مهم آن از دست ندادن بازارهای کشورهای هدف تجارت و بدنام نشدن برابر سایر تجار و رقبا می باشد. لذا استعلام جهانی برای شما فعالیت گسترده بسیار مهم است.

پایگاه های داده فراوانی وجود دارد که استعلام برند جهانی را از طریق آن می توان انجام داد. دقت نمایید، استعلام برند در سایت مرکز مالکیت معنوی برندهای ایرانی و یا خارجی را بر اساس ثبت در طبقه بین المللی آنها ذکر می نماید و شما می توانید از آن نیز بهرمند شوید.

 هزینه استعلام برند

هزینه استعلام برند برای متقاضیانی که درخواست خود را از طریق موسسه حقوقی دادمهر به انجام می رسانند رایگان می باشد. در واقع یکی از خدمات ابتدایی گروه ثبت برند و مشاورین متخصص ما قبل از ارسال اظهارنامه استعلام برند می باشد.

شما از طرق مختلفی می توانید استعلام نمایید که ممکن است هزینه استعلام برند برای شما لحاظ شود. اما کافی است درخواست خود را با ذکر شماره تماس در سایت ثبت دادمهر قرار بدهید تا با شما تماس گرفته شود.

استعلام از روزنامه رسمی

یکی از مطمئن ترین راه ها برای استعلام برند ثبت شده مراجعه به روزنامه رسمی کشور است.تمام برند ها و علامت های تجاری در مراحل ثبت، با دو آگهی توسط روزنامه رسمی اعلان عمومی می شوند.به همین دلیل سابقه ثبت تمامی برند ها در این سازمان کاملا وجود دارد.پس از ورود به سامانه ی فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید.با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی،قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید.

* پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir

برند دارای ۴۵ طبقه است هر برندی که ثبت شده باشد قطعا در یکی از این طبقات بوده است.میتوان درخواست جستجو در یکی از طبقات، یا چند طبقه، یا همه طبقات را داد.

استعلام از اداره مالکیت صنعتی

در سایت اداره مالکیت صنعتی بخش استعلام علامت تجاری مشخصا وجود دارد.پس از درج نام برند و سایر مشخصاتی که سامانه از ما می خواهد جستجو را انجام می دهیم.میتوان در خواست جستجو را در یکی از طبقات یا چند طبقه یا همه طبقات ارائه داد.این سامانه این قابلیت را دارد که تمام برند هایی که مشابه هستند را بیاورد.اگر حساسیت موضوع برند برای شما بالاست می توانید بخواهید برند هایی با کم ترین مشابهت را نیز برای شما نشان بدهد.

چنانچه تیم مشاوره موسسه حقوقی دادمهر همراه شما باشد علاوه بر استعلامات لازم در انتخاب نام برند شما را راهنمایی خواهد کرد.در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین دادمهر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام