هزینه ثبت طرح صنعتی و مراحل ثبت طرح صنعتی به زبان ساده

هزینه ثبت طرح صنعتی و مراحل ثبت طرح صنعتی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

هزینه ثبت طرح صنعتی

برای ثبت طرح صنعتی لازم است در اداره ثبت مالکیت معنوی اقدامات لازم را انجام داد. در آن اداره  باید علاوه بر اظهارنامه ای که ارسال می نماییم هزینه ثبت طرح صنعتی را پرداخت کنیم.انجام هر کاری نیازمند پرداخت هزینه هایی است که هزینه مالی تنها هزینه ی ان نمی باشد.

هزینه صرف زمان و قرار دادن بنای کسب و کار بر روی آن موضوع از جمله هزینه ها می باشد.برخی موارد با برسی هزینه سود و زیان افراد تصمیم به انجام کاری یا عدم انجام آن می گیرند.از انجا که ثبت طرح صنعتی مزایای فراوانی دارد، پرداخت هزنیه ای معقول برای آن موضوعی قابل قبول است.

لذا شرکت ها و طراحان صنعتی تمایل دارند تا هزینه های ان را پرداخت نمایند زیرابه محض صدور سند سرمایه ای چند برابری است.کافی است آن طرح در بازار موفق عمل کند ان وقت ما با یک سرمایه بسیار ارزشمند روبرو هستیم !

قوانین ثبت طرح صنعتی

قوانین ثبت طرح صنعتی در ایران شامل دو دسته از قوانین داخلی و بین المللی می شود. بخش اول مربوط به طرح صنعتی ایرانی یا خارجی است که قرار است در ایران به ثبت برسد. بخش دوم مربوط به ثبت طرح صنعتی ایرانی در کشورهای خارجی است که بر اساس قوانین بین المللی انجام می شود.

از اولین قوانین ثبت طرح صنعتی می توان به قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی و علامت تجاری اشاره کرد. این قانون در سال ۱۳۸۶ تصویب شده و دارای آیین نامه می باشد. آیین نامه قانون کاربرد بیشتری برای آگاهی از فرایند ثبت طرح صنعتی دارد.

مدت زمان ثبت طرح صنعتی

یکی از دغدغه های جدی در ثبت اموال فکری مدت زمان ثبت طرح صنعتی می باشد. باید توجه نمایید پس از ارسال درخواست به اداره ثبت باید منتظر نظر کارشناس بمانیم. حدود یک ماه می توان برای مدت زمان اعلام نظر کارشناس در نظر گرفت.

پس از تایید توسط کارشناس مدت زمان ثبت طرح صنعتی حدود یک ماه تا یک ماه نیم زمان خواهد برد. در طول این مدت شما باید روزنامه رسمی چاپ نمایید و پرونده خود را به صورت حضوری پیگیری کنید که بدون آشنایی با مراحل ممکن است زمانی بیش از آنچه در بالا ذکر شد لازم باشد.

ثبت طرح صنعتی در تهران

ثبت طرح صنعتی در تهران  به دلیل استقرار مرکز مالکیت معنوی در تهران بیشتر انجام می پذیرد. از طرفی دیگر تمامی درخواستهای ثبت طرح صنعتی به این مرکز ارسال شده و پیگیری آنها در این اداره انجام می شود.

یکی از دغدغه های جدی متقاضیان ثبت طرح صنعتی این است که وکیل و مشاور آنها دسترسی خوبی به مرجع ثبت داشته باشند. از طرف دیگر بسیار مهم است در مواعد مقرر پیگیریها و اقدامات را انجام بدهند. لذا ثبت طرح صنعتی در تهران برای کل ایران انجام می شود.

ثبت صنعتی محصول

ثبت صنعتی محصول در صورتی که دارای شرایط قانونی طرح صنعتی باشد امکان پذیر خواهد بود. این شرایط شامل جدید  و اصیل بودن طرح ، کاربرد فنی با تغییراتی ظاهری داشته باشد. به همین دلیل پس از ارسالدرخواست باید در انتظار پاسخ مثبت یا منفی کارشناس باشیم.

اما توصیه می شود با انجام استعلامهای اولیه و مشورت با وکیل در صورتی که احتمال موفقیت آمیز بودن وجود داشته باشد ، درخواست خود را ارسال نمایید. گواهینامه ثبت صنعتی محصول در صورتی که به عنوان طرح پذیرفته شود پنج سال می باشد.

مراحل ثبت طرح صنعتی

  1. تنظیم و ارسال اظهارنامه

پس از تکمیل مدارک و تنظیم اظهارنامه در پایان لازم است هزینه ثبت اظهارنامه پرداخت شود.هزینه اظهارنامه بر اساس تعداد طبقات و تعداد عکس هایی که آپلود مینماییم بیشتر خواهد شد.برای ثبت برخی درخواست ها در فرایند ثبت طرح صنعتی لازم است هزینه ای به اداره ثبت طرح صنعتی پرداخت شود.

  1. پس از تایید توسط کارشناس هنگام تکشیل پرونده باید حق الثبت پرداخت گردد.
  2. نهایتا هنگام صدور سند باید روزنامه رسمی منتشر شود و باید هزینه ای برای انتشار آن به سازمان روزنامه رسمی پرداخت شود.
  3. چنانچه وکیلی تعیین شده باشد تا پیگیری های اداری را انجام دهد حق الوکاله وکیل نیز لازم است.

مجموعا باید گفت مراحل ثبت طرح صنعتی

  1. ثبت اظهارنامه، پرداخت هزینه ارسال اظهارنامه به اداره مالکیت معنوی
  2. ثبت درخواست مانند استمهال یا تعیین وکیل نیازمند پرداخت هزینه می باشد.
  3. تایید پرونده توسط کارشناس
  4. تشکیل پرونده و پرداخت حق الثبت و حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری.
  5. اخذ سند و انتشار روزنامه رسمی ( پرداخت هزینه انتشار روزنامه رسمی )

به تناسب انداره آگهی، تعدا طبقات، محتویات اظهارنامه و …. هزینه های ثبت طرح صنعتی برای واریز بیشتر خواهد شد.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام