وظایف مدیران تصفیه

ثبت دادمهر - وظایف مدیران تصفیه

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت انحلال شرکت

وظایف مدیران تصفیه، زمانی مورد بحث قرار می گیرد که شرکت در وضعیت انحلال قرار گرفته باشد. انحلال به معنی پایان کار شرکت نبوده و پس از انحلال نیز شخصیت حقوقی باقی است. البته این شخصیت حقوقی کامل نبوده و ناقص است.

در دوران تصفیه بدهی شرکت پرداخت و حقوق سهامداران به آنها داده می شود تا شخصیت حقوقی شرکت خاتمه یابد. پس از تصفیه فقط مجمع عمومی عادی تشکیل می شود، مدیر تصفیه داریم و انتخاب ناظر نیز الزامی نیست.

انتخاب مدیر تصفیه

مدیر تصفیه می تواند شخص حقیقی یا شرکت دیگری باشد. این سمت را می توان به سهامداران شرکت و یا خارج از آنها واگذار کرد. تعداد مدیر تصفیه می تواند یک نفر یا بیشتر باشد.

به موجب ماده ۲۰۴ لایحه قانون تجارت، امر تصفیه اصولا با مدیر یا مدیران شرکت است. البته این در صورتی است که اساسنامه ترتیب دیگری را قرار نداده باشد. ممکن است مجمع عمومی فوق العاده که تصمیم به انحلال شرکت می گیرد، شخصی غیر از مدیران را برای تصفیه قرار بدهد.

بر اساس ماده ۲۰۵ لایحه قانون تجارت، دادگاه در سه حالت زیر با تقاضای ذی نفع مدیر تصفیه را تعیین می کند:

انحلال شرکت

انحلال شرکت‌های تجاری مانند مرگ اشخاص حقیقی است. شرکت چه تجاری و چه غیرتجاری، ممکن است به صورت اختیاری یا اجباری اتمام فعالیت کرده و منحل شود. در زمان انحلال، شرکت باید فرآیندی را طی نموده و مدارک مورد نیاز به اداره ثبت ارسال شده تا انحلال شرکت ثبت گردد و مالیاتی بابت شرکت حقوقی دریافت نشود.

پس از انحلال، شرکت وارد مرحله تصفیه می شود. تصفیه به معنای پاک کردن است. در حقیقت در دوران تصفیه بدهی شرکت پرداخت و حقوق سهامداران به آنها داده می شود تا شخصیت حقوقی شرکت خاتمه یابد.

بدهی شرکت

از جمله بدهی شرکت می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تصفیه و بررسی بدهی‌های شرکت، امری مهم و نیازمند تخصص در این زمینه است. به همین دلیل این امور از وظایف مدیران تصفیه است که توسط اعضای هیئت مدیره تعیین می‌شوند.

مدیر تصفیه از زمان انحلال شرکت به مدت یک سال زمان دارد تا نسبت به پرداخت بدهی شرکت اقدام کند. در صورت نیاز به زمان بیشتر، باید به صورت کتبی درخواستی مبنی بر تمدید زمان فعالیت خود در جهت پرداخت بدهی ارائه دهد. همچنین در صورت صلاحدید سهامداران، مدت خدمت مدیر تصفیه افزایش می یابد تا گزارش و پرداخت های خود را تکمیل کند.

دلیل اجباری انحلال شرکت

درخواست انحلال شرکت

برای درخواست انحلال شرکت، باید تمام اعضا و شرکا صورتجلسه انحلال را امضا کنند. در واقع حتی اگر یک نفر از اعضا مخالف باشد، انحلال شرکت منتفی می‌شود. اگر یکی از شرکا حضور نداشته باشد اما وکالت تام الاختیار به دیگر اعضا داده باشد، می‌توان در غیاب او شرکت را منحل کرد. در غیر این صورت خود شخص حتما باید حاضر شود.

اگر چنانچه تمامی شرکا با درخواست انحلال شرکت، اعلام رضایت کنند، باید نهایتا ۵ روز پس از امضای صورتجلسه، مدارک لازم به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود. پس از ارائه مدارک، مدت زمان لازم برای انحلال شرکت، ۱۰ الی ۱۵ روز است. تا زمانی که آگهی انحلال شرکت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن به چاپ می‌رسند منتشر نشود، هنوز شرکت رسما منحل نشده است.

نشانی مدیران تصفیه کجاست؟

به موجب ماده ۲۰۷ لایحه قانون تجارت، نشانی مدیران تصفیه از جهت اینکه ابلاغ به آنها صورت گیرد، همان نشانی مرکز اصلی شرکت است. البته ممکن است دادگاه یا مجمع عمومی فوق العاده، نشانی دیگری در نظر گرفته باشد.

در نتیجه، نشانی مدیران تصفیه اصولا نشانی مرکز اصلی شرکت است مگر اینکه دادگاه یا مجمع عمومی فوق العاده معین نماید.

اثر انحلال شرکت و وظایف مدیران تصفیه

بر اساس ماده ۲۰۶ لایحه قانون تجارت، شرکت به محض انحلال در حال تصفیه محسوب می شود. در این صورت، امور جاری شرکت مانند پروژه های نیمه تمام به پایان رسیده، مطالبات شرکت وصول شده و تعهدات شرکت اجرا می گردد.
اگر برای انجام تعهدات شرکت معامله جدیدی لازم باشد، همه چیز به نام شرکت در حال تصفیه قرار می گیرد. پس اگر مدیر تصفیه معامله ای خارج از چهارچوب انجام تعهدات انجام دهد، قابل قبول نیست.
با تعیین مدیران تصفیه، ماموریت مدیران شرکت خاتمه یافته و مدیران تصفیه عهده دار امور شرکت می شوند. مدیران تصفیه اموال، دفاتر و اسناد شرکت را تحویل گرفته و به عنوان نماینده شرکت با استفاده از اختیارات گسترده خویش، نسبت به امر تصفیه اقدام می کنند.
از جمله وظایف مدیران تصفیه این است که در چند مورد آگهی روزنامه رسمی را چاپ نمایند:

چاپ آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار انجام می گیرد و در صورتی که ثبت رخ ندهد، برای دیگران قابل استناد نیست.

وظایف مدیران تصفیه و حدود اختیارات آنها

بر اساس ماده ۲۱۲ لایحه قانون تجارت، مدیر تصفیه نماینده شرکت در حال تصفیه بوده و برای امر تصفیه از اختیارات لازم برخوردار می باشد. محدود کردن اختیارات مدیر تصفیه، باطل و کان لم یکن است.

اختیاراتی که به صورت صریح برای مدیر یا مدیران تصفیه در نظر گرفته شده است:

با وجود اینکه مدیران تصفیه و وظایف آنها قابل توجه است، اما محدودیتی برای آنها در عملکرد وجود دارد. یکی از مهم ترین آنها ممنوعیت معامله مدیر تصفیه است.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام