فروش طرح صنعتی و راه های حق فروش طرح صنعتی

ثبت دادمهر - فروش طرح صنعتی و راه های حق فروش طرح صنعتی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

با ثبت طرح صنعتی، دارای سند مالکیت می‌شویم. درواقع دارای یک مال باارزش اقتصادی شده‌ایم. فروش طرح صنعتی دلیلی بر ارزش مالی آن است. زیرا آنچه قابل‌مبادله با پول است، ارزش مبادلاتی پیدا می‌کند. ارزش مبادلاتی و رقابت بر سر یک مال، امری متداول است. اما چه چیز باعث می‌شود که طرح صنعتی علاوه بر ارزش  مالی بالا، موجب رقابت میان خریداران شود؟ زمانی که یک طرح صنعتی به ثبت می‌رسد، ارزش بالایی دارد. تنها شخص مالک است که حق تولید، عرضه  دارد و هر کس این امتیاز را بخواهد لازم است از مالک اجازه بگیرد. گاهی بر اساس قرارداد می‌توان کل مالکیت را منتقل کرد یا فقط بهره‌برداری را می‌توان منتقل نمود. گاهی نیز می‌توان تنها بخشی از امتیاز بهره‌برداری را منتقل نمود.

همۀ این انتقال‌ها یک روش دارند؛ آن‌هم انتقال با تنظیم سند صلح‌نامه است و سپس به ثبت رساندن آن انتقال در اداره ثبت مالکیت معنوی. آنچه غیرقابل‌چشم‌پوشی است، اهمیت ثبت طرح صنعتی است. زیرا قابلیت فروش بر اساس آن شکل می‌گیرد. ممکن است شما مالک واقعی باشید، اما چون طرح به نام شما ثبت‌نشده هیچ خریداری به شما اطمینان نمی‌کند! زیرا هیچ مرجع رسمی و قانونی نمی‌تواند برای مالکیت شما استعلامی بدهد. نهایتاً شخص متقاضی مالکیت طرح نمی‌تواند به شما به‌عنوان مدعی مالکیت اعتماد کند. ضمناً خریدار مبلغ بسیار بالایی را به‌عنوان ارزش طرح صنعتی شما می‌پردازد. لازم است نام او به‌عنوان مالک در مرجعی رسمی به ثبت و تائید برسد. لاجرم لازم است در ابتدا هم برای بهره‌برداری مطمئن خود و هم برای امکان فروش سودمند، ثبت را انجام بدهیم.

طرح صنعتی چیست؟

طرح صنعتی چیست و به چه کالایی طرح صنعتی گفته می‌شود؟ باید بدانید در قانون ایران هرگونه ترکیبی از خطوط و رنگ‌ها و هرگونه شکل سه‌بعدی با خطوط یا بدون آن شامل طرح است البته درصورتی‌که فرآوردۀ صنعتی یا محصولی از صنایع‌دستی را تغییر دهد. برای اینکه پاسخ دقیق‌تری برای اینکه طرح صنعتی چیست داشته باشیم، باید بدانید به‌صرف تغییر ظاهری طرح صنعتی نیست. باید یک نتیجۀ فنی جدید حاصل شود. ماسک سه لایه پزشکی را به‌خوبی می‌شناسیم، شخصی که ماسک فیلتر دار ساخته طرح صنعتی جدیدی ایجاد کرده است.

فروش طرح و ایده صنعتی

یکی از بازارهای داغ، بازار فروش طرح و ایده صنعتی است. امری که به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه به شرایط قانونی توجه کرده باشید. مثلاً قراردادی رسمی داشته باشید یا سهمی از طرح صنعتی ثبت‌شده باشد. حتماً برای اینکه ضرر نکنید با وکیل و مشاوره حقوقی نسبت به خریدوفروش اقدام نمایید. گاهی شما فروش طرح و ایده صنعتی را به‌صورت کامل انجام می‌دهید و قصد انتقال کامل دارید. تصمیم دارید هیچ ادعایی از طرف هیچ شخصی پس از خرید متوجه طرح شما نباشد و به نام خود ثبت نمایید. فروش طرح و ایده امکان‌پذیر است؛ اما با توجه و رعایت قوانین برای نفع دو طرف.

استعلام ثبت طرح صنعتی

استعلام ثبت طرح صنعتی در زمان فروش طرح صنعتی به دو دلیل بسیار مهم انجام می‌پذیرد. دلیل اول به سبب اصالت سندی که به‌عنوان گواهینامه ثبت طرح صنعتی ارائه می‌شود و دوم به دلیل احراز مالکیت فروشنده است تا فروش مال غیر رخ ندهد. مهم‌تر از آن نیاز به استعلام ثبت طرح صنعتی در فرایند ثبت نقل‌وانتقال مالکیت است. قیمت یک طرح صنعتی ثبت‌شده بسیار بیشتر از طرحی است که ثبت‌نشده. انتقال طرح صنعتی ثبت‌شده با سند رسمی نزد مراجع مربوط انجام می‌شود. در غیر این صورت با قرارداد خریدوفروش انجام می‌پذیرد.

هزینۀ ثبت طرح صنعتی

هزینۀ ثبت طرح صنعتی شامل دو دستۀ هزینه‌های اداری و هزینۀ جاری مربوط به وکیل است. هزینه‌های ثابت شما بستگی دارد به اینکه چه کالایی در چه طبقات بین‌المللی موردتقاضا است. از طرف دیگر شما هزینه‌های انتشار در روزنامۀ رسمی و ثبت را باید برای مرکز مالکیت معنوی واریز نمایید. در بخش دیگر، هر گواهینامه ثبت طرح صنعتی پنج سال اعتبار دارد که باید برای هر پنج سال هزینه‌ای را برای حفظ و تمدید اعتبار گواهی مالکیت پرداخت نمایید. پرداخت هزینه ثبت طرح صنعتی بستگی زیادی به نوع محصول شما دارد که آیا بعد از پنج سال همچنان علاقه‌مند به بهره‌برداری و تجاری‌سازی آن هستید یا خیر.

در نتیجه آنچه دربارۀ طرح صنعتی به فروش می‌رسد:

روش انتقال طرح صنعتی

نکته مهم: سلسله مالکیت‌ها و دست‌های قبلی که به‌صورت معتبر و قانونی مالک شده‌اند را  از خود سند می‌توان فهمید.

هدف از انتشار، اطلاع‌رسانی عمومی است تا برای همه افراد مشخص و روشن باشد چه کسی مالک جدید است.

چنانچه قصد خرید طرح صنعتی یا فروش آن را دارید، لازم است در کنار اقدامات بازاریابی و بررسی‌های اقتصادی با یک مشاور حقوقی حوزۀ مالکیت فکری مشورت نمایید.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام