حق رای در شرکت سهامی

ثبت دادمهر - حق رای در شرکت سهامی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت صورتجلسات مجمع شرکت ها

حق رای در شرکت سهامی یک مسئله مهم است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. به شرکتی که سرمایۀ آن به قطعات سهام تبدیل‌شده است، شرکت سهامی می‌گوییم. در شرکت سهامی، مسئولیت صاحبان سهام بسته به مبلغ اسمی سهام آن‌ها متفاوت است. سهم، قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که تعیین‌کنندۀ میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحبان آن است.

حقوق صاحبان سهم در شرکت‌های سهامی

حق رای در شرکت سهامی

صاحبان سهم می‌توانند در مجامع عمومی حاضرشده و با دادن رای در امور شرکت، مشارکت نمایند. اصولاً هر سهم دارای حق رای است. اساسنامه شرکت می‌تواند در مورد مجامع عمومی عادی حضور سهامداران را مشروط به داشتن چند سهم کند.

مواردی که حق رای از صاحبان سهام سلب شده است

در این صورت حق حضور و رای در مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت را نخواهند داشت. در احتساب حدنصاب تشکیل مجامع عمومی تعداد این‌گونه سهام از کل تعداد سهام شرکت کسر خواهد شد.

تفاوت سهام ممتاز در حق رای شرکت سهامی

برای سهام ممتاز می‌توان مزایای مختلفی تعریف نمود. به‌عنوان‌مثال می‌توان برای هر سهم ممتاز حق رای بیشتری در نظر گرفت. یا تعیین نمود که انتخاب مدیران شرکت تنها با رای سهامداران ممتاز شرکت صورت بگیرد.

تعداد رای هر سهامدار برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت به چه صورت است؟

در هنگام انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت سهامی، تعداد سهام هر سهامدار در عدد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب می‌گردد. از این طریق، تعداد حق رای در شرکت سهامی برای هر سهامدار به دست می‌آید. سهامدار می‌تواند تمام حق رای خود را به یک نفر از نامزدهای عضویت هیئت‌مدیره اختصاص دهد و یا می‌تواند تعداد حق رای خود را میان آن‌ها تقسیم نماید.

تفاوت حق رای در شرکت سهامی و تعاونی به چه صورت است؟

یکی از تفاوت‌هایی که میان شرکت‌های سرمایه، مثل شرکت‌های سهامی با شرکت‌های شخص محور مانند شرکت‌های تعاونی وجود دارد آن است که حق رای در شرکت سهامی بر اساس میزان سرمایه و میزان سهام تعیین می‌شود. اما در شرکت‌های تعاونی تعداد حق رای، ارتباطی با میزان سرمایه ندارد. و همه اعضا تعاونی به‌طور مساوی از یک رای برخوردارند.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام