چگونگی ثبت برند فروشگاه

ثبت دادمهر - چگونگی ثبت برند فروشگاه

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت برند فروشگاه

امروزه در ایران فروشگاه زنجیره‌ای و غیر زنجیره‌ای سودهای کلانی به دست می‌آورند. ازجمله معروف‌ترین فروشگاه‌ها افق کوروش، ویوان، جانبو، دیجی کالا، سی بوک … دسته هستند. ثبت برند فروشگاه اقدامی است که دارندگان فروشگاه در ابتدای مسیر کسب‌وکار خود به آن فکر می‌کنند.

فروشگاه‌ها بر دو نوع‌اند:

ثبت برند فروشگاه اینترنتی

ثبت برند فروشگاه اینترنتی

با شیوع بیماری کرونا، فرایند فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی چند برابر شد. حتی آن کسب‌وکارهایی که دارای فعالیت در فضای اینترنت نبودند، سایت و فروشگاه اینترنتی راه انداختند که قطعاً همراه با ثبت برند فروشگاه اینترنتی بوده است. ایجاد فروشگاه اینترنتی قطعاً فروش شما را چند برابر خواهد نمود؛ ولی متأسفانه شاهد سوءاستفاده از نام و علامت تجاری و حتی نام دامنه در فضای مجازی هستیم.

برای مقابله با چنین اقداماتی، باید برای اپلیکیشن یا فروشگاه اینترنتی خود ثبت برند انجام دهید. این برند می‌تواند نام فروشگاه یا لوگوی فروشگاه باشد. پس در ابتدای راه به‌دقت درباره لوگو و برند خود تصمیم بگیرید.

ثبت برند فروشگاه اینترنتی چگونه انجام می‌شود؟

توصیه ما همواره ثبت برند فروشگاه اینترنتی در اولین قدم بوده است. حمایت از نام دامنه به دلیل اینکه مرجع ثبت رسمی در ایران ندارد، بسیار سخت است؛ اما اگر همان نام و علامت را به‌عنوان برند ثبت کنید، تحت قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری موردحمایت قرار می‌گیرد و موجب اطمینان خاطر شما می‌شود.

برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی، باید مدارک مورد نیاز را تهیه و ارائه دهید. پس از ارائه مدارک، فرآیند بررسی و ثبت توسط اداره کل مرکز مالکیت معنوی آغاز می‌شود. به عنوان نتیجه، یک گواهی ثبت برند دریافت می‌کنید که به شما حقوق اختصاصی در استفاده از آن را اعطا می‌کند. این اقدام نه‌تنها موجب افزایش اعتبار شما در بازار می‌شود بلکه از حقوق شما در مقابل افراد دیگر نیز حفاظت می‌کند.

ثبت فروشگاه غیرمجازی

اعم از زنجیره‌ای بودن یا نبودن نیز باید مجوزهای لازم را داشت. این مجوز برای فعالیت اقتصادی لازم است. برای ثبت فروشگاه نیز از همان مجوز می‌توان استفاده کرد. این فروشگاه‌ها می‌تواند توسط شخص حقیقی مدیریت شود. شرکت‌هایی تأسیس می‌شوند و مبادرت به ایجاد و مدیریت این رستوران‌ها می‌کنند. این برندها برای شرکت ثبت خواهد شد. پس برند فروشگاه نیز در دو حالت شخصی- شرکتی قابل ثبت است.

ثبت برند مغازه

ثبت اسم مغازه که ابتدایی‌ترین شکل فروشگاه است، قبل از هر نوع فروشگاه دیگری ترویج پیدا کرد. اشخاص مغازه‌هایی داشتند که حق سرقفلی داشت و نه‌تنها در یک محله، بلکه در چندین جای دیگر نیز شعبه داشتند. صاحبان این کسب‌وکارها برای حمایت از نام و علامت تجاری خود در آن شهر و در سرتاسر کشور اقدام به ثبت برند می‌کنند. درنتیجه ما با ثبت برند مغازه در طبقات ارائه‌دهندگان کالا و خدمات به‌خصوص و توزیع‌کننده و از این قبیل روبرو هستیم.

سایت استعلام ثبت برند

سایت استعلام ثبت برند مرکز مالکیت معنوی است که در آنجا اظهارنامه ارسال‌شده و پرونده الکترونیک تشکیل می‌گردد. سایت استعلام ثبت برند نیز همین سایت ثبت و ارسال اظهارنامه است و باید به قسمت مخصوص به آن مراجعه نمایید. در این سایت استعلام ثبت برند، سابقه ثبتی را به‌صورت صد در صد بیان نمی‌کند؛ اما با درصد بالایی میزان مشابهت را نشان می‌دهد. این استعلام برای اینکه قبل از ارسال اظهارنامه از سابقه ثبت عین آن مطلع شوید، بسیار مناسب است.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

یکی از اولین سؤالاتی که همیشه و همواره پرسیده می‌شود، هزینه ثبت برند است. قبل از پاسخ به این سؤال باید گفت هرچقدر هزینه نمایید، برند به‌محض ثبت، چندین میلیون تومان قابلیت خریدوفروش خواهد داشت. برای اینکه به‌صورت تفکیک‌شده هزینه ثبت برند را شرح دهیم موارد زیر را تهیه‌کرده‌ایم:

هزینه ارسال اظهارنامه، هزینۀ دو نوبت روزنامۀ رسمی، هزینۀ صدور سند برند، هزینۀ تشکیل پرونده، هزینۀ وکیل، هزینۀ مکاتبات اداری با کارشناس مانند استمهال و از این قبیل.

مزیت ثبت برند فروشگاه

برخلاف تصور عموم مردم ایران، ثبت برند بدون جواز کسب نیز ممکن است!

شرایط ثبت برند فروشگاه

مدارک لازم برای ثبت برند فروشگاه

متقاضی شخص حقیقی باشد

متقاضی شخص حقوقی باشد

مراحل ثبت برند فروشگاه

بررسی توسط کارشناس اداره، رئیس اداره که با پاسخ‌های زیر روبرو خواهیم بود:

مرجع ثبت برند فروشگاه

ادارۀ مالکیت معنوی واقع در تهران مرجعی است که از کل ایران تقاضای ثبت برند را دریافت می‌نماید. لازم است تمام مراجعات و تشکیل پرونده‌ها و فرایند اداری در محل این اداره در تهران انجام گیرد. به همین دلیل ثبت فروشگاه نیازمند وکلایی است که دسترسی به مرجع صالح داشته باشند. دلیل مراجعه بسیاری از دارندگان فروشگاه به مشاورین و وکلای ثبت برند تهران همین امر است.

مدت ثبت برند فروشگاه

مدت‌زمان دقیقی برای ثبت برند نمی‌توان ارائه داد. اما بر اساس قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی و علامت تجاری سال ۸۶:

البته تمام این مهلت‌ها تقریبی است و اگر نظر کارشناس بیش‌تر از ۳۰ روز زمان ببرد، محل اعتراضی وجود ندارد.

ثبت فروشگاه در دیوار چگونه انجام می شود؟

برای ثبت نام فروشگاه در دیوار، پس از مطالعه شرایط ثبت فروشگاه در دیوار باید مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید:

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام