استعلام طرح صنعتی

استعلام طرح صنعتی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

استعلام طرح صنعتی

چنانچه قصد ثبت طرح صنعتی خود را داشته باشید اولین قدمی که برای ثبت برمیداریم استعلام طرح صنعتی است.استعلام سابقه ثبت طرح صنعتی که دارید امری حیاتی و مهم است.سیستم های حقوقی در تمام کشور ها مکانیزمی را پیش بینی کرده اند تا تمام اطلاعات در آن موجود باشد.شخصی که به تازگی قصد دارد تا درخواست خود را ارسال نماید باید بداند بر روی طرحی که سابقه ثبت دارد اقدامی نکند.

هزینه مالی و زمانی خود را نباید برای طرح ای که سابقا به ثبت رسیده صرف نماید.حتی اگر شما فردی باشید که قصد دارید ایده ای را به طرح صنعتی تبدیل نمایید مشاورین ما برای شما استعلام خواهند گرفت.اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که ابتدا قبل از انعقاد قراردادی با یک وکیل ثبت طرح صنعتی باید این امر را از او بخواهید.اما در این مقاله سعی داریم پس از بیان اهمیت این موضوع شما را راهنمایی کنیم تا خود اقدام به استعلام نمایید.

 

مزایای ثبت طرح صنعتی چیست ؟

مزایای ثبت طرح صنعتی بر اساس قانون سال ۱۳۸۶ ثبت طرحهای صنعتی شامل حمایت قانونی از طرح و مالکیت آن می باشد. وقتی طرح شما به نام شما در مرکز مالکیت معنوی به ثبت برسد برای شما سند مالکیت صادر خواهد شد . همانطور که برای ماشین و خانه خود سند مالکیت دارید.

سند رسمی مالکیت اولین مزیت از مزایای ثبت طرح صنعتی است زیرا به دنبال آن حقوق انحصاری برای مالک ایجاد می شود. جلوگیری می کند از استفاده بدون اجازه یا سوء استفاده از طرح صنعتی .شما می توانید علیه متخلف دعوای حقوقی اقامه کرده و خسارت بگیرید.

چگونه نمونه طرح صنعتی را بیابیم ؟

برای اینکه ذهن شما به شرایطی که یک طرح صنعتی باید داشته باشد نزدیک شود می توانید نمونه طرح صنعتی را ببینید. نمونه های فراوان در زمینه های مختلف در سایت مرکز مالکیت معنوی وجود دارد. با جستجو در این سایت می توانید در همه طبقات طرح صنعتی مشاهده نمایید.

برای اینکه ذهن شما با نمونه طرح صنعتی آشنا شود مثالهای زیر را مورد توجه قرار دهید. مونوپاد، لیوانهای قهوه خوری که با تغییر دمای آب ظاهرش تغییر می کند، کوله لپ تاپ دارای ضربه گیر. بهتر است بدانید انواع زیورآلات می تواند به شرط جدید بودن طرح طرح صنعتی باشد.

ثبت طرح صنعتی در تهران

ثبت طرح صنعتی در تهران به دلیل وجود مرکز مالکیت معنوی در تهران نسبت به شهرهای دیگر راحت تر انجام می پذیرد. تمامی درخواستهای ثبت طرح صنعتی از سرتاسر ایران به این اداره ارسال می شود. در این مرکز مورد بحث بررسی قرار می گیرد.

فرایند ثبت طرح صنعتی در تهران شامل بخش تشکیل پرونده الکترونیک و پیگیری حضوری در اداره است. باید مراحل ثبت را در مواعد زمانی معین انجام بدهیدو توصیه می شود وکیل ثبت طرح صنعتی داشته باشید تا تمام امور را به خوبی برای شما به انجام برساند.

ثبت طرح صنعتی در شهرستان

ثبت طرح صنعتی در شهرستان حتما باید در مرکز مالکیت معنوی که در شهر تهران واقع است انجام پذیرد. جدای از فرایند اداری و پیگیری های مهمی که باید در موعد زمانی دقیق آنجام پذیرد، مکاتبات  با کارشناسان اداره نیز وجود دارد.

به همین دلیل عموما درخواست ثبت طرح صنعتی در شهرستان توسط گروهی از مشاورین و وکلای ثبتی در تهران انجام می شود. دلیل عمده ان دسترسی به مرجع و اداره مورد نظر و تخصص بالایی است که به خاطر درخواستهای بالا دارا می باشند.

روش های استعلام طرح صنعتی

  1. روزنامه رسمی کشور
  2. سایت مرکز مالکیت معنوی

نحوه استعلام طرح صنعتی :

  • در صورتی که به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید باید وارد قسمت جستجو در پرونده های طرح صنعتی شوید.
  • عنوان کالایی که دارید را وارد نماییید.
  • کالای خود را در ۳ صورت می توانید مورد استعلام قرار دهید.
  1. عنوان طرح عینا برابر عبارت وارد شده باشد.
  2. یکی از کلمات عنوان طرح عینا برابر عبارت وارد شده باشد.
  3. در عنوان طرح مشابه عبارت وارد شده وجود داشته باشد.

بهترین روش استعلام نوع سوم است حتی کلماتی که کمی مشابهت دارد با عنوان طرح ما خواهد آورد.

شما میتوانید کلمه فیلتر را در عنوان کالا ذکر نمایید و در فیلد روبرو جستجو در عنوان های مشابه را انتخا بنمایید

  • چنانچه طرح یا اظهارنامه خاصی مدنظر باشد با وارد کردن مشخصات آن میتوانید در جستجو سایت ان را بیابید.
  • پیش می آید که شما طبقه خاصی از کالا ها را مدنظر دارید به همین دلیل با درج طبقه در آن بخش جستجو می نمایید.

آنچه حائز اهمیت است میزان کامل بودن و اطمینان به این موضوع است که آیا تمام طرح های موجود همان هایی است که اکنون برای شما قابل رویت است ؟

این موضوعی است که نمی توان با اطمینان راجعبه آن صحبت کرد.

بهمین دلیل بهتر است بگوییم :

این استعلام هشتاد درصد آنچه موجود است را نمایش می دهد.اما بیست درصد دیگر احتمال دارد هنوز در بروز رسانی سامانه موجود نباشد.تصور کنید در تاریخ ۱۱/۱۲/۹۸ اظهارنامه ای بر اساس استعلام آن روز ارسال می نمایید.احتمال دارد در سامانه اطلاعات مدت کوتاه اخیر قرار نگرفته باشد.احتمال دارد در طول مدتی که نوبت به برسی اظهارنامه شما برسد طرحی مشابه به  ثبت برسد و شما شانس را از دست بدهید.

به همین دلیل همیشه به متقاضیان ثبت خواهیم گفت:

احتمال کمی وجود دارد این استعلام با یک درصد بسیار کم به دقت عمل نکند.

موسسه حقوقی دادمهر با حضور مشاورین و متخصصین در زمینه ثبت طرح صنعتی و اختراع در کنار شما می باشد.در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین دادمهر تماس حاصل فرمایید.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام