حفاظت از اسرار تجاری و طرح های کارآفرینانه

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

شما یک ایده هوشمندانه ای دارید که می تواند تحولی در صنعت یا زندگی افراد ایجاد نماید. کاملا طبیعی است که نگران باشید وقتی نوآوری، اختراع و یا  ایده کسب و کارتان را با کسی به اشتراک بگذارید ممکن است مورد سوء استفاده واقع شود. اما شما به اندازه کافی نیز باهوش هستید که بدانید به تنهایی و بدون کمک دیگران نخواهید توانست رویای کسب و کارتان را تحقق بخشید. دیر یا زود شما نیاز خواهید داشت که یک کارشناس صنعتی یا تجاری، یک تولید کننده و یا توزیع کننده، طرح شما را ارزیابی کند.

چه راهکارهایی برای حفاظت از طرح کسب و کارتان وجود دارد؟

راهکارهای غیر حقوقی

  1. با افراد مطمئن کار کنید.
  2. در مورد سرمایه گذار بالقوه خود تحقیق کنید. (سابقه فعالیت های گذشته)
  3. مشکل را نشان دهید نه چگونگی حل آن را (میزان و نحوه ارائه اطلاعات بسیار حائز اهمیت است)
  4. Focus on What More than How)

شاید سوال پیش بیاید که برخی اوقات همین که در مورد ایده ای صحبت شود کل طرح از دستتان می رود (دزدیده می شود)

اول باید عرض کنم که اگر شما سس مخصوصی دارید که صرفا با حرف زدن در مورد آن طعمش را از دست می دهد، شما واقعا سس مخصوصی ندارید. ثانیا، همانطور که گفته شد ایده های مشابه مثل هوایی که در جریان است در ذهن بسیاری از افراد وجود دارند. پس این چگونگی اجرای (Execution) آن هست که حائز اهمیت است نه صرف داشتن یک ایده.

راهکارهای حقوقی

ایده های کارآفرینانه و نوآوری ها جزء اموال فکری هر فرد یا سازمانی محسوب می شوند. در مورد اهمیت اموال فکری همین بس که اشاره نماییم به تحقیقاتی که از دارایی های فکری (نامشهود) ۵۰۰ شرکت انجام شده است. نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که ارزش دارایی های نامشهود در سال  ۱۹۷۵ تنها ۱۷% ارزش کل شرکت بوده است. اما این رقم در سال ۲۰۰۵ به ۸۱% رسید. این اهمیت روزافزون دارایی های فکری لزوم حمایت های قانونی را افزایش می دهد. باید در نظر داشته باشید، هر تصمیمی در مورد ایده خود اتخاذ می نمایید، اگر می خواهید از آن منتفع شوید ضروری است که یک نوع حمایت قانونی و حقوقی از ایده و یا اختراع خود داشته باشد. برخی از ایده ها می توانند از راهکارهای مختلفی مورد حمایت قرار گیرند و برخی دیگر اصلا قابل حمایت نیستند (ایده ها مثل هوایی که جریان دارد، آزاد است. Free as the air)

ما ۴ نوع حمایت قانونی از دارایی های فکری داریم.

  1. علامت تجاری (Trademark)

حمایت از آرم یا شعار مرتبط با کسب و کار و یا نام تجاری

  1. حق اختراع (Patent)

حمایت قانونی از یک نوآوری

  1. کپی رایت (Copyright)

حمایت قانونی برای کار تالیفی(نوشته شده). در واقع از بیان ایده در قالبی محسوس (کتاب،فیلم، موزیک، …) حمایت می کند.

  1. اسرار تجاری (Trade secret)

هرنوع اطلاعات ارزشمندی است که دارای ارزش مستقل اقتصادی باشد، بدون آن که در نزد عموم مورد شناسایی واقع شده باشد و یا اینکه با ابزار و وسایل قابل شناسایی شده باشد.

طرح های کارآفرینانه و نوآوری ها می تواند در زمره اسرار تجاری و حق اختراع قرار گیرند. با وجود این ممکن است طرح کارآفرینانه یا اختراع شما شرایط لازم جهت حمایت های قانونی فوق الذکر را دارا نباشد. به نظر شما از چه طریقی می توان از آنها حفاظت نمود. فرض کنید شما یک تیم خیلی خوب را دور هم جمع نموده و یک محصول ارزشمند را تولید می کنید و یا یک کسب و کار فوق العاده ای را راه اندازی می نمایید. پس از انجام بازاریابی بی نظیری در شبکه های اجتماعی گل می کنید. با هزار دردسر سرمایه گذار جذب نموده و شروع به چاپ اسکناس می نمایید. بعد Boooooom!!! حالا وقتش می رسد که با کلی مسائل غیرمنتظره و ناخوشایند به خصوص حقوقی دست در گریبان شوید. (دوران ماه عسل به پایان رسید)

یکی از راهکارهای حقوقی که یک کسب و کار نوپا و یا مخترع می تواند از آن بهره مند شود قرارداد محرمانگی است. قرارداد عدم افشا یا محرمانگی قراردادی است که می تواند از افشا و استفاده غیر مجاز از طرح های کارآفرینانه و اسرار تجاری شما محافظت نماید. این نوع قراردادها در انواع مختلف روابط کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال از یک کارمند بالقوه، پیمانکار مستقل یا مشاور تجاری به عنوان یکی از شرایط استخدام خواسته می شود که این قراردادها را امضا نمایند. یا ۲ شرکت که می خواهند با هم تجارت انجام دهند و هر دو یا یکی از آنها دارای اطلاعات محرمانه است. همچنین از قرارداد عدم افشا وقتی استفاده می شود که شما ایده ای ثبت نشده ای دارید و می خواهید آن را به شخص ثالث ارائه دهید و از او می خواهید تا هیچ اطلاعاتی از ایده شما آشکار ننماید. اصولاشرکت های تکنولوژی، مخترعین و صاحبان کسب و کار مهمترین کسانی هستند که به طور معمول از قرارداد عدم افشا در مذاکرات بازاریابی، سرمایه پذیری و مشارکت استفاده می نماید.

Technology is the Currency of the New Millennium

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام