نحوه عزل مدیرعامل

ثبت دادمهر - نحوه عزل مدیرعامل

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت تغییرات شرکت ها

برای داشتن شرکت تعاونی، وجود مدیرعامل یک امر ضروری است. می‌توان مدیرعامل را از میان اعضای شرکت تعاونی و یا خارج از آن‌ها انتخاب نمود. مدیرعامل شرکت تعاونی، برای مدت دو سال انتخاب می‌شود و ممنوعیتی برای انتخاب مجدد او وجود ندارد. مدیرعامل، زیر نظر هیئت‌مدیره فعالیت می‌کند. وظایف و اختیارات مدیرعامل در آیین‌نامه‌ای که به تصویب مجمع عمومی عادی می‌رسد، مشخص می‌شود.

مواردی که در نحوۀ عزل مدیرعامل به آن‌ها خواهیم پرداخت:

نحوۀ عزل مدیرعامل شرکت تعاونی

هیچ‌کس نمی‌تواند درعین‌حال در بیش از یک شرکت مدیرعامل باشد. هرکس برخلاف مقررات مزبور به به سمت مدیر عاملی برسد یا پس از انتخاب، مشمول آن گردد، دادگاه به درخواست هر ذی‌نفع، حکم عزل او را صادر خواهد کرد.

نحوۀ عزل مدیرعامل شرکت مسئولیت محدود

حتی در شرکت با مسئولیت محدود، شرکا می‌توانند نسبت به عزل همه یا بعضی از اعضای هیئت‌مدیره اقدام نمایند. مدیران شرکت با مسئولیت محدود، در حقیقت وکیل و نماینده شرکا هستند. شرکا می‌توانند اعضای هیئت‌مدیرۀ شرکت با مسئولیت محدود را که وکیل یا نماینده آن‌ها به شمار می‌روند، در هر زمان که خواستند عزل نمایند. تشکیل مجمع عمومی عادی برای عزل و حتی انتخاب اعضای هیئت‌مدیره در شرکت با مسئولیت محدود، الزامی نیست. مگر درجایی که شمار شرکای شرکت با مسئولیت محدود، بیش از ۱۲ نفر باشد. انتخاب و عزل اعضای هیئت‌مدیره در شرکت‌های با مسئولیت محدود تا ۱۲ نفر شریک، به روش اخذ رأی از شرکا انجام می‌شود و با تنظیم صورت‌جلسه‌، انتخاب یا عزل اعضای هیئت‌مدیره شرکت، مورد تصریح و تصمیم قرار می‌گیرد.

نحوۀ عزل مدیرعامل در شرکت‌های سهامی خاص

هر شرکت سهامی به‌وسیلۀ تعدادی از اشخاص صاحب‌سهم اداره می‌شود که هیئت‌مدیره گفته می‌شود.

هیئت‌مدیره چیست؟

متشکل از صاحبان سهام است که به‌وسیلۀ مجمع عمومی مؤسس یا عادی برای مدت مشخصی جهت اداره امور شرکت انتخاب می‌شوند و برای مدتی که مشخص شده است، وظیفۀ خود را ایفا می‌کنند. هیئت‌مدیرۀ شرکت‌های سهامی خاص باید حداقل از ۲ نفر عضو تشکیل شده باشد. مدیران به‌وسیله مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند. مجمع عمومی مؤسس اولین مدیران شرکت را انتخاب می‌کند. سهامداران یا اعضای هیئت‌مدیره می‌توانند از طریق صورت‌جلسۀ مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده، مدیرعامل را تغییر دهند. در شرکت‌های سهامی خاص همان‌طور که نصب مدیرعامل با هیئت‌مدیره است، عزل و اخراج مدیرعامل نیز در صلاحیت هیئت‌مدیره است. هیئت‌مدیره هر زمان می‌تواند مدیرعامل را عزل نماید. در برخی موارد ممکن است مدیرعامل منتخب طی تصمیم و حکم دادگاه صالح برکنار گردد. برخی اشخاص نمی‌توانند به مدیریت عامل شرکت سهامی انتخاب شوند. هیچ‌کس نیز نمی‌تواند درعین‌حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد.

حکم عزل مدیرعامل توسط دادگاه چگونه است؟

هرکس برخلاف مقررات مزبور به سمت مدیرعاملی انتخاب شود یا پس از انتخاب، مشمول آن گردد، دادگاه به درخواست هر ذی‌نفع حکم عزل او را صادر خواهد کرد.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام