نحوه خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود

ثبت دادمهر - نحوه خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت و تغییرات شرکت با مسئولیت محدود

شریک شرکت تعهدی بر حضور همیشگی ندارد و می‌تواند در هر زمان که بخواهد با رعایت تشریفاتی از شرکت خارج شود. نحوه خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود یکی از پرتکرارترین پرسش‌ها است. این پرسش نه‌تنها در طول حیات شرکت، بلکه در ابتدای ثبت آن نیز پرسیده می‌شود. اینکه شخصی شریک یک شرکت باقی بماند، امری همیشگی و غیرقابل تغییر نیست. اما برای این تغییر باید تشریفاتی را رعایت نمایید که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

شریک، خود آورده‌ای را به شرکت آورده است که بخشی از سرمایۀ شرکت را تشکیل می‌دهد. این سرمایه ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد و هنگام خروج از شرکت می‌تواند آورده خود را ببرد. پس ممکن است در شیوه‌ای از نحوه خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود با کاهش سرمایه روبرو شویم. البته ممکن است این آورده توسط شریک یا شرکای شرکت خریداری شود و درنتیجه ما با تغییر در سرمایه موجه نیستیم. آنچه با آن روبرو هستیم، نقل‌وانتقال سرمایه است که اتفاقاً برای شرکت بهتر است. زیرا سرمایه شرکت پابرجا باقی می‌ماند علی‌رغم اینکه تعداد شرکا کم می‌شود. البته فراموش نشود این مفید بودن به سبب این است که شریک با مسئولیت محدود، تنها به‌اندازۀ آورده برابر بدهی شرکت مسئولیت دارد. حال که وی از شرکت رفته است، سرمایه باقی‌مانده و مسئولیت بیشتر بر عهدۀ سایر شرکا قرار گرفته است.

خروج شریک همراه با کاهش سرمایه

یکی از شیوه‌ها در نحوۀ خروج شریک از شرکت با مسئولیت محدود، خروج با کاهش سرمایه است. صورت‌جلسه‌ای توسط مجمع عمومی فوق‌العاده تهیه و تنظیم شده و به تصویب شرکا رسیده است. شریک با گرفتن آوردۀ خود از شرکت خارج می‌شود و این تغییر باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و روزنامه شود.

خروج شریک بدون تغییر سرمایه

شرکای دیگر بدون اینکه بگذارند سرمایه شرکت تغییر نماید، سهم الشرکه شریک را می‌خرند. ممکن است یک نفر یا چند نفر از شرکا اقدام به این موضوع نماید؛ لذا ما با تغییر سرمایه روبرو نیستیم. خروج این شریک باید توسط مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب رسیده و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود. البته طبق معمول از انتشار این آگهی ثبتی در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار غافل نشوید.

خروج شریک همراه با انتقال به شخصی خارج از شرکت

در این حالت ممکن است شریک از شرکت خارج شود و هم‌زمان آن سهم الشرکه را به شخصی غیر از شرکا منتقل نماید. علاوه بر خروج شریک، ما ورود شریک جدید را خواهیم داشت که باید به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده برسد. این صورت‌جلسه باید در ثبت شرکت‌ها توسط وکیل ثبتی ثبت‌شده و در روزنامۀ رسمی منتشر گردد.

نکات کاربردی در خصوص خروج شریک

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام