ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت دادمهر - شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص، یکی از متداول‌ترین انتخاب‌ها برای ثبت شرکت است. ثبت شرکت سهامی خاص فرآیند ساده‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها دارد. در این شرکت‌ سرمایه به‌صورت سهام تقسیم می‌شود و مسئولیت سهام‌داران متناسب با مبلغ اسمی سهام آن‌هاست.

لایحه‌ای با ۳۰۰ ماده در سال ۱۳۴۸ تصویب  شده است که تمام آن به شرکت‌های سهامی پرداخته است. علت اینکه این شرکت بیشتر از سایر شرکت‌ها انتخاب می‌شود، جزئیات کامل و مشخص آن است. قانون‌گذار تمام مسائل لازم و ضروری را برای یک شخصیت حقوقی در سهامی خاص پیش‌بینی نموده است و این امر موجب می‌شود تا یکی از پیشنهادهای همیشگی ما برای متقاضیان ثبت شرکت، ثبت شرکت سهامی خاص باشد.

در این مطلب قصد داریم به تمامی موارد مهم در مورد شرکت‌های سهامی خاص ازجمله مراحل ثبت آن، قوانین، اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، انتخاب مدیرعامل، ساختار هیئت‌مدیره، میزان سرمایه و انتخاب نام شرکت بپردازیم.

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

در یک مقالۀ مجزا سهام شرکت‌های سهامی و انواع آن را بررسی کردیم. تمام مطالب حاکی از نظام ‌مهندسی‌شده‌ای است که مسائل مالی و اختیارات مالی را تنظیم می‌کند. همین‌که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌ها از نوع سهامی خاص هستند، حاکی از مزایای فوق است. شرکت‌های سهامی بیمه البرز، دانا، فوم ایران، بیمه ما، به دارو پخش و … از مواردی است که می‌توان نام برد.

معایب ثبت شرکت سهامی خاص

هر شرکتی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. فرآیند ثبت شرکت سهامی خاص راحت‌تر بوده به‌همین علت با استقبال زیادی مواجه شده است. اما معایبی هم دارد، ازجمله:

قوانین زیاد برای فعالیت شرکت‌های سهامی خاص
قوانین زیادی برای فعالیت شرکت‌های سهامی خاص وجود دارد. این قوانین مربوط به موارد زیر است:

کنترل‌های قانونی مالیات مستقیم در شرکت‌های سهامی خاص
از دیگر معایب ثبت شرکت سهامی خاص، می‌توان به کنترل‌های قانونی مالیات‌های مستقیم اشاره کرد. به این صورت که در ابتدا ۱۰درصد از درآمد شرکت به‌عنوان مالیات در نظر گرفته می‌شود. بعد از وصول این ۱۰درصد، باقی آن طبق بند‌های قانون مالیات مستقیم محاسبه می‌شود.

عدم خرید و فروش سهام شرکت‌های سهامی خاص در بورس
سهام این شرکت‌ها خلاف شرکت‌های سهامی عام قابلیت خرید و فروش در بازار بورس را ندارند. اما مردم می‌توانند به‌راحتی بین خودشان سهام آن‌ها را مبادله کنند.

ضرورت تنظیم صورت‌جلسه برای اعمال تغییر در شرکت‌های سهامی خاص
برای ثبت شرکت سهامی خاص به ۲ عضو بازرس نیاز است که یکی از آن‌ها علی‌البدل و دیگری اصلی است. اگر بخواهید هرگونه تغییری در سهام افراد اعمال کنید یا اینکه تصمیمی برای شرکت بگیرید، نیاز به ثبت صورت‌جلسه دارد.

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

دقت کنید این افراد باید بالای ۱۸ سال باشند؛ در غیر این صورت باید ولی یا سرپرست آن‌ها نیز مدارک هویتی خود را ارسال نماید. اگر سهامدار زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، ولی یا سرپرست به جای او امضاء می‌نماید. درصورتی‌که شرکتی سهامدار باشد، باید شخصی را به‌عنوان نمایندۀ رسمی خود در شرکت معرفی نماید. این شخص در جلسات و مجامع شرکت کرده و از طرف شرکت سهامدار عمل می‌کند. در عموم شرکت‌ها لازم نیست سهامدار حتماً به سربازی رفته باشد و یا تحصیلات مرتبط داشته باشد.

یکی از جدی‌ترین بخش‌های ثبت شرکت، تنظیم و تهیه اساسنامه و سایر اوراق است. محتویات آن‌ها تعیین‌کنندۀ قوانین و مقررات حاکم بر روابط شرکا، وظایف مدیران، وضعیت سود و زیان و … است.

ساختار هیئت‌مدیره شرکت سهامی خاص

وظیفه اداره شرکت به‌ عهده هیئت‌مدیره است. حداقل اعضای هیئت‌مدیره باید ۳ نفر باشد. هرکدام از این ۳ نفر یکی از سمت‌های زیر را به‌عهده می‌گیرد:

مدیرعامل شرکت هم می‌تواند از بین شرکا و هم خارج از آن‌ها انتخاب شود. بعد از تعیین اعضای هیئت‌مدیره، باید اولین مجمع عمومی شرکت را تشکیل دهند. برای حداکثر اعضای هیئت‌مدیره، محدودیتی وجود ندارد اما جلسه هئیت مدیره باید با حضور بیشتر از نصف اعضا برگزار شود.

مدیران شرکت می‌توانند به‌مدت ۲سال در سمت خود باقی بمانند. امکان تمدید متوالی دوره مدیریت آن‌ها نیز وجود دارد.

انتخاب مدیرعامل شرکت سهامی خاص

مدیرعامل در شرکت‌های سهامی خاص توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود. مدیرعامل در محدوده اختیاراتی که توسط هیئت‌مدیره به او داده شده، حق امضا دارد.

ذکر این نکته لازم است که مدیرعامل باید شخصی حقیقی باشد. همچنین هیئت‌مدیره باید با او قرارداد استخدامی بسته و مشخصات و محدوده اختیارات او را به مرجع ثبت اعلام کند. اگر مدیرعامل بخواهد عضو هیئت‌مدیره هم باشد، باید حداقل یک سهم از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد.

برای انتخاب مدیرعامل شرایط دیگری نیز وجود دارد. برای مثال افراد زیر نمی‌توانند برای این سمت انتخاب شوند:

در مورد عزل مدیرعامل نیز باید گفت که هیئت‌مدیره هر زمان تصمیم بگیرد، می‌تواند مدیرعامل را عزل کند. در واقع قانون این اختیار را به هیئت‌مدیره می‌دهد.

سرمایه شرکت سهامی خاص

حداقل میزان سرمایه‌ مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص، یک میلیون ریال است. البته برای تأسیس این شرکت لازم نیست کل مبلغ مذکور را داشته باشید، تأمین ۳۵درصد از آن کافی است. مابقی ظرف ۵سال باید تأدیه شود.

سرمایه این شرکت منحصرا توسط مؤسسان آن تأمین می‌شود. بعد از اینکه مراحل ثبت شرکت سهامی خاص کامل شد، می‌توانید این مبلغ را از حساب کمپانی بردارید. سرمایه اولیه این شرکت، گویای اعتبار آن است و نقش مؤثری در دریافت وام و پیروزی در مناقصه و مزایده دارد. سرمایه شرکت به‌صورت سهام تقسیم می‌شود.

سهام شرکت به‌صورت اوراق بهادار در اختیار سهام‌داران قرار داده می‌شود. هرکدام از اعضای هیئت‌مدیره باید حداقل یک سهام داشته باشند. در واقع تنها مدیرعامل است که می‌تواند خارج از سهام‌داران باشد. اوراق سهام در شرکت‌های سهامی خاص به‌صورت بی‌نام و با نام است. در اوراق بانام، نام سهام‌دار چاپ شده اما در اوراق بی‌نام، نام سهام‌دار درج نمی‌شود.

سهام ممتاز نیز برای این شرکت‌ها قابل ارائه است. افرادی که سهام ممتاز دارند، فقط در سود شرکت سهیم هستند. درصورتی‌که شرکت زیان کند، این سهام‌داران ملزم به پرداخت زیان وارده نیستند.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

در ادامه مطلب، مراحل کامل ثبت شرکت سهامی خاص را برای شما شرح می‌دهیم تا به‌راحتی بتوانید مسیر ثبت شرکت را طی کنید. این مراحل برای همه متقاضیان در تمامی شهر و استان‌های ایران یکسان است:

نام‌گذاری شرکت قوانین مشخصی دارد. اسمی که انتخاب می‌کنید باید فارسی و غیرتکراری باشد. بهتر است برای انتخاب اسم شرکت و تعیین سمت افراد، مجمع عمومی مؤسسان را تشکیل دهید. البته تشکیل مجمع برای این کار الزام قانونی ندارد.

همچنین می‌توانید به سامانه‌های موسسات ثبتی مجاز نیز مراجعه کنید. بعد از اینکه درخواست ثبت شرکت سهامی خاص را پر کردید، همه اسناد و ضمیمه‌های آن را به اداره کل ثبت شرکت‌ها پست کنید.

بعد از اینکه مراحل فوق کامل انجام شد، باید برای تعیین حوزه مالیاتی، دریافت کد اقتصادی و پلمپ دفاتر اداری اقدامات لازم را انجام داد.

انتخاب نام شرکت سهامی خاص

انتخاب نام، یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت سهامی خاص است. برای انتخاب نام این شرکت‌ها باید ۵ اسم ۳ سیلابی را انتخاب کنید. یکی از این اسامی طبق نظر کارشناس اداره ثبت تأیید می‌شود.

انتخاب اسم شرکت باید طبق قوانین ثبت اسم شرکت‌ها انجام شود. این قوانین به‌صورت زیر است:

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

علت وجود وکیل دادگستری: وکیل دادگستری به همراه خود تیمی دارد که از مشاوران و کارشناسان ثبتی تشکیل‌شده‌ است. آن‌ها برحسب تجربه و مهارت بالایی در انتخاب موضوع، نگارش اساسنامه و انتخاب نام خواهند داشت.

اساسنامه شرکت سهامی خاص

در اساسنامه شرکت‌های سهامی خاص، همه موارد مهم برای فعالیت شرکت مشخص می‌شود که عبارت‌اند از:

این اساسنامه باید مورد تأیید و امضای تمامی اعضا باشد. برای تغییر در مندرجات آن، نیاز است که مجمع عمومی برگزار و رأی اکثریت شرکا گرفته شود.

کلیات موضوعاتی که باید در اساسنامه ذکر شود را شرح دادیم. جزئیاتی که طبق قانون باید در آن درج شود، عبارت‌اند از:

چرا اساسنامه شرکت سهامی خاص مهم است؟

اساسنامۀ ثبت شرکت سهامی خاص به‌عنوان یک سند مادر که شاکله و چهارچوب ادارۀ شرکت سهامی خاص را بیان می‌کند، قابل‌توجه است. علاوه بر ذکر سرمایۀ شرکت و میزان سهامی که به هر شخص اختصاص داده می‌شود، نظام مدیریتی را نیز ترسیم می‌کند. اساسنامه اصولاً شامل ۶۳ ماده است که به تفکیک، شیوۀ تصمیم‌گیری و مدیریت را بیان می‌کند. حتی برای پایان یافتن حیات شرکت نیز موادی را اختصاص داده است که به امر تصفیه و انحلال شرکت چگونه پرداخته شود. اساسنامۀ ثبت شرکت سهامی خاص، دامنه و قدرت عملکرد شرکت را نشان می‌دهد.

اظهارنامه شرکت سهامی خاص

اظهارنامه شرکت‌های سهامی خاص که حکم اوراق بهادار را دارد، باید حتما تنظیم شود. این سند شامل موارد زیر است:

تقاضانامه شرکت سهامی خاص

تقاضانامه شرکت سهمی خاص طبق ماده ۷ قانون تجارت، باید شامل موارد زیر باشد:

شرکت‌های سهامی در کجا به ثبت می‌رسند؟

اگر ساکن تهران هستید، شرکت شما باید در ادارۀ ثبت شرکت‌های تهران واقع در خیابان میرداماد ثبت شود. اگر ساکن شهرستان‌های استان تهران هستید، پرونده در دایرۀ ثبت شرکت‌های شهرستان، پس از رسیدگی در ادارۀ مرکزی تهران ثبت خواهد شد. اگر ساکن شهرهای دیگری هستید که در آن اداره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد، باید به اداره ثبت‌اسناد مراجعه کنید. البته بخش قابل‌توجهی از فرایند ثبت، به‌وسیلۀ پروندۀ الکترونیک شما انجام پذیرفته و مکاتبات شما از طریق ادارات انجام خواهد شد.

هزینۀ ثبت شرکت سهامی خاص شامل چه مواردی است؟

هزینۀ ثبت شرکت سهامی خاص شامل دودسته هزینه ثابت و متغیر خواهد بود. هزینه‌های ثابت شامل عنوان هزینه‌ها و هزینه‌های متغیر شامل مقدار این هزینه‌ها است. در ثبت شرکت، هزینۀ روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، حق ثبت و حق درج به همراه هزینه‌های پست و … است. هرقدر تعداد اعضا و سهامداران بیشتر باشد و از طرفی موضوع شرکت طولانی‌تر باشد، هزینۀ ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر خواهد بود. زیرا در مبلغ روزنامۀ رسمی شرکت تأثیر می‌گذارد و مبلغ قابل‌توجهی به روزنامه‌ها اختصاص دارد که سهم تعیین‌کننده‌ای در هزینۀ کل دارد.

مدت‌زمان لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

جمع‌بندی

شرکت‌ سهامی خاص شرکتی است که تمامی سهام آن توسط اعضای موسس تأمین می‌شود. سرمایه در این شرکت تبدیل به سهام می‌شود. سهام این شرکت‌ها در بورس قابل خرید و فروش نیست. اما مردم می‌تواند بین خودشان آن را معامله کنند. این سهام به‌صورت اوراق بهادار در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

مسئولیت سهام‌داران در قبال بدهی‌های شرکت به‌اندازه سهام آن‌هاست. حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس این شرکت یک میلیون ریال است. همچنین هنگام ثبت آن، مقداری از سرمایه باید در بانک سپرده‌گذاری شود.

برای ثبت شرکت سهامی خاص، به ۵ نفر عضو اصلی نیاز است که ۳ نفر آن‌ها عضو هیئت‌مدیره و ۲ نفر به‌سمت بازرس منسوب می‌شوند. اعضای هیئت‌مدیره باید حداقل یک سهم داشته باشند. مدیرعامل که توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود، می‌تواند از بین سهام‌داران یا خارج از آن‌ها باشد. سپس باید مدارک لازم برای ثبت شرکت ازجمله اظهارنامه، اساسنامه و تقاضانامه تنظیم شود.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام