مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس

ثبت دادمهر - مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

شرکت‌ها و اشخاصی که قصد دارند کارخانه یا واحد تولیدی داشته باشند، لازم است اقدام به اخذ جواز تاسیس کنند. جواز تاسیس مجوزی است که در اغلب موارد از طرف سازمان صنعت و معدن و تجارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت) صادر شده است. به‌موجب این جواز، دارنده آن می‌تواند درزمینۀ فعالیتی که در جواز او قیدشده است، در شهرک صنعتی استان موردنظر به فعالیت بپردازد. وجود این جواز برای فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌ها الزامی است. جوازهای تاسیس از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌شود. البته به فراخور موضوعات فعالیت واحد، از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت کار مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند.

جواز تاسیس

جواز تاسیس، گواهی و مجوزی است که سرمایه‌گذاران تولیدی با اخذ آن، اجازۀ فعالیت اقتصادی در شهرک‌های صنعتی را می یابند. بدیهی است که هر کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی نیازمند اخذ مجوزهایی از دستگاه‌های دولتی است. اخذ جواز تاسیس، علاوه بر این‌که یک الزام برای متقاضیان انجام امور تولیدی و صنعتی در کشور است، مزایا و منافعی دارد. مجوز به سبب ساماندهی و نظارت بر فعالیت این کسب‌وکارها تعبیه‌شده است. قانون‌گذار با مقرر کردن شرایطی، اقدام به ارائۀ مجوز فعالیت اقتصادی به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌نماید.

مزایای جواز تاسیس

امکان خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ همچنین می‌توان با ارائه جواز تاسیس، ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد باقیمانده را به‌صورت وام بدون بهره از وزارت صنایع پرداخت نمود. این نوع وام با پرداخت ۳۶ ماهه و هر سه ماه یک‌بار است و سود صفر درصد دارد. امکان بهره‌مندی از زمین‌های دولتی شهرک صنعتی، امکان ثبت برند و نام تجاری، امکان شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، همچنین امکان اخذ وام و تسهیلات بانکی با شرایط و نرخ سود دولتی نیز از مزایای جواز تاسیس است.

نکات جواز تاسیس

موضوع تولید کالاهایی که برای آن می‌خواهید جواز تاسیس بگیرید، باید با موضوع شرکت مرتبط باشد. در غیر این صورت باید به موضوع شرکت شرح خدمات تولید کالاهای موردنظر جهت اخذ جواز تاسیس را الحاق و اضافه نمود.

جواز تاسیس را فقط در مناطق مجاز مورد تائید سازمان صنعت، معدن، تجارت، سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌توان اخذ نمود.

در قالب یک جواز تاسیس، فقط امکان اخذ مجوز برای تولید محصولات یک طبقه وجود دارد. این‌ها برخی از نکات جواز تاسیس بود که به آن‌ها اشاره شد.

جواز تاسیس کارگاهی

به مجوزی که براساس درخواست اشخاص حقوقی یا حقیقی مبنی بر تاسیس کارگاه تولید مصنوعات دستی، صادر می‌شود جواز تاسیس کارگاهی گفته می‌شود. برای صادر شدن جواز تأسیس کارگاهی برای اشخاص حقوقی، آگهی رسمی تاسیس شرکت باید ارائه شود. جواز تاسیس کارگاهی برای مدت یک سال دارای اعتبار است و پس از گذشت این زمان برای یک دورۀ یک‌ساله دیگر قابل تمدید است. در صورتی که پس از گذشت این مدت‌زمان، متقاضی مبادرت به تاسیس کارگاه نکرده باشد، جواز تاسیس باطل خواهد شد.

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس اشخاص حقیقی

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس شرکت‌ها

مثلاً اگر درزمینۀ تولید قطعه ماشین‌آلات در موضوع شرکت ثبت شده، در جواز تاسیس می‌توانیم در همین راستا عمل کنیم. عملاً مجوزی در هیچ‌جا برای فعالیت بیش از موضوع اساسنامه خود نداریم.

برآوردی از تعداد کارکنان خود، ارزش ماشین‌آلات داخلی یا خارجی خود، میزان آب و برق و گاز (سوخت) مصرفی و ظرفیت تولید سالیانه خود داشته باشد و برحسب آن طرح توجیهی خود را تنظیم نماید.

مدت‌زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس

مدت‌زمان اعتبار جواز تاسیس شش ماه است که پس از گذشت مدت مذکور، بسته به شرایطی قابل تمدید است. اما مدت‌زمانی که لازم داریم تا جواز تاسیس دریافت کنیم: اگر شهرک صنعتی مربوط به تهران باشد، حدود یک ماه زمان می‌برد. اگر شهرک صنعتی در شهرستان باشد، مدت‌زمان کمتری می‌برد و ممکن است ظرف دو هفته کاری بتوان مجوز را دریافت کرد.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام