طرح صنعتی چیست ؟ نحوه ثبت طرح صنعتی به زبان ساده

طرح صنعتی چیست

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

طرح صنعتی چیست ؟

برای پاسخ به این که طرح صنعتی چیست ؟ لازم است به تفیک بر اساس مستندات قانونی به جواب برسیم.باید در ابتدا به متن قانون ثبت اختراعات طرح صنعتی و علامت تجاری مراجعه کرد.در فصل دوم از این قانون که در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده است مشخصا راجعبه آن توضیح داده است.

در ماده ۲۰ بیان شده است :

از نظر این قانون هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها، یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است.

در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.طرح صنعتی زمانی قابلیت ثبت دارد که جدید یا اصیل باشد.پس جواب کوتاه وصریح به این که طرح صنعتی چیست در جمله بالا وجود دارد.

تعریف طرح صنعتی

تعریف طرح صنعتی در ماده ۲۰ قانون سال ۱۳۸۶ ؛ هرگونه ترکیب خطوط و رنگها، ترکیبی از آنها که شکل سه بعدی بدهد طرح صنعتی است. می تواند فراورده صنعتی یا صنایع دستی باشد که تغییری در آن رخ داده است. مثلا مونوپاد برای عکاسی، ماسک فیلتر دار.

اما اگر ادبیات قانون را رها کنیم و با زبان ساده تعریف طرح صنعتی را ارائه نماییم باید گفت؛ تغییراتی ظاهری و فنی که در محصول یا صنایع دستی ایجاد شود. این تغییرات باید جدید و اصیل باشند یعنی کپی و قدیمی نباشند. مثلا خودکاری که دربش غلط گیردارد. سرویس آشپرخانه و …..

بیشتر بخوانید : نحوه استعلام طرح صنعتی به زبان ساده 

طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است؟

شما باید بدانید طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است و الا تقاضای ثبت طرح صنعتی را بیهوده ارسال نموده اید. طرح صنعتی زمانی که از نظر طراح خود کامل شده است و دارای یک تمایز ظاهری و فنی با محصولات پیشین باشد قابلیت ثبت دارد.

اینکه طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است به صورت دقیق وقتی است که کارشناس مرکز مالکیت معنوی آن را تایید نماید. تایید توسط این مرجع سرآغاز تشکیل پرونده و انتشار برای اطلاع عموم مردم است. معنی این تایید یعنی طرح صنعتی شما شرایط قانونی را دارا است و قابل ثبت می باشد.

نمونه طرح صنعتی

نمونه طرح صنعتی در محصولات زیادی نمود پیدا می کند. از انواع ماسکهایی که برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تولید و عرضه شد تا انواع لوازم و وسایل خانه. مثلا سرویسهای چای خوری، غذا خوری و بسیاری از لوازمی که در خانه استفاده می شود.

مثالها از نمونه طرح صنعتی تنها در لوازم خانه نیست بلکه در صنایع نیز بسیار به چشم می خورد. زیرا بسیاری از قطعاتی که در صنعت بکار می رود با وجود شکلی جدید اما کارکردی ندارند که حکم اختراع را به خود بگیرند.

فروش طرح صنعتی قبل از ثبت

فروش طرح صنعتی قبل از ثبت با فروش و انتفال پس از ثبت بسیار متفاوت است. وقتی طرح صنعتی به ثبت می رسد سند مالکیت آن برای متقاضی یا متقاضیان صادر می شود. اسم آنها در این سند وجود خواهد داشت.

در تمام ادارات دولتی مالکیت ثبت و رسمی شده است اما برای فروش طرح صنعتی قبل از ثبت هیچ مالکیتی رسما منتشر نشده است. به همین دلیل انتقال آن تنها با قرادادی بین طرفین و انتقال پول انجام می پذیرد.توصیه می شود حتما با مشورت وکیل قرارداد بنویسید.

جدید یا اصیل بودن طرح صنعتی

  1. جدید بودن طرح صنعتی

یعنی قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه به اداره ثبت مالکیت معنوی در هیچ نقطه ای از جهان افشا نشده باشد.افشا به معنی رو نمایی و اطلاع یافتن عموم در هیچ نقطه ای از جهان است.

مثلا چنانچه طرح صنعتی ما میان مردم هندوستان شناخته شده باشد جدید نمی باشد.حتی اگر صرفا  در یک کشور این اطلاعات، عمومی شده باشد   به عنوان افشا ذکر می شود.تعریف خود جدید بودن انقدر بدیهی است که توضیحی لازم ندارد.اما همینکه یک طرحی وجود نداشته باشد و ما با تازگی آن را ایجاد کنیم شامل این تعریف است.

  1. اصیل بودن طرح صنعتی

یکی از ارکان مهم طرح صنعتی می باشد. اصیل بودن همیشه ذهن را به سمت کپی نبودن و منحصر به فرد بودن می برد.اصالت یعنی آن که آن طرح صنعتی مشخصا از طراح آن و خلاقبت وی ناشی شده باشد.

اداره ثبت مالکیت معنوی برسی می کند چنانچه طرح پیشنهادی اصیل یا جدید نباشد ان را نخواهد پذیرفت.آن چه در یک طرح صنعتی نسبت به سایر مصادیق مالکیت صنعتی مهم است موضوع ظاهر آن می باشد.

به عنوان مثال شما یک تغییر فنی در ساختار یک نوع لاستیک ماشین ایجاد می نمایید.برای آنکه این طرح صنعتی شما به ثبت برسد لازم است از نظر ظاهری دارای تغیراتی باشد.چنانچه یک ترکیب جدید از خطوط یا اشکال ایجاد کرده باشید که صرفا دارای تغییر فنی باشد کفایت نمی کند.

لازم است از نظر شکل و ظواهر نیز عملی خلاثانه داشته باشید.برعکس چنانچه تنها طرح جدید داشته باشید که تنها از نظر ظاهری متفاوت باشد اما تغییر فنی به ارمغان نیاورده طرح صنعتی نیست.دلیل آن است که در این صورت ولو انکه وصف اصیل بودن را داشته باشد اما جدید نخواهد بود.

اظهارنامه طرح صنعتی چگونه است ؟

اظهارنامه ثبت مالکیت صنعتی باید به اداره ثبت مالکیت صنعتی تسلیم شود. علاوه بر مشخصات طراح لازم است نقشه، عکس و سایر مشخصات طرح صنعتی ارائه شود.نوع فرآورده هایی که طرح صنعتی برای آن ها استفاده می شود لازم است تا ذکر گردد.اگر طرح ما سه بعدی باشد باید ماکت یا نمونه واقعی نیز به اداره ثبت ارائه گردد.

مشخصا در یک مقاله مجزا نسبت به ثبت طرح صنعتی توضیح خواهیم داد و مفصلا ویژگی اظهارنامه آن را برسی می کنیم.در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین دادمهر تماس حاصل فرمایید.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام