دستورالعمل ثبت شرکت وصول مطالبات

ثبت دادمهر - دستورالعمل ثبت شرکت وصول مطالبات

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت شرکت وصول مطالبات

در این مقاله سعی داریم دستورالعملی را که شرایط کاری و چهارچوب‌های شرکت‌های وصول مطالبات می‌گوید، بررسی کنیم. باید بدانیم دستورالعمل ثبت شرکت وصول مطالبات بر اساس چه قوانینی انجام می‌گیرد. دستورالعمل ناظر بر چگونگی ارتباط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی با شرکت‌های ساماندهی وصول مطالبات معوق چیست؟ لازم است دستورالعمل ثبت شرکت وصول مطالبات بهتر است مطالعه شود. البته تمامی موارد برای مطالبات معوق بانکی است.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل ارتباط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی با «شرکت‌های ساماندهی وصول مطالبات معوق» را به شبکه بانکی کشور اعلام کرد. درواقع در این ساماندهی، دستورالعمل ثبت شرکت وصول مطالبات بیان شده است. موضوع مطالبات معوق بانک‌ها و نحوۀ وصول آن ‌که از مشکلات رایج شبکه بانکی کشور محسوب می‌شود.

هدف از ایجاد و ثبت شرکت وصول مطالبات

تعریف‌ها و قوانین در شرایط شرکت‌های وصول مطالبات

دستورالعمل: دستورالعمل ناظر بر چگونگی ارتباط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی با شرکت‌های ساماندهی وصول مطالبات.

مؤسسه/ مؤسسات اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی است که از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز دریافت نموده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد.

شرکت/ شرکت‌ها: شرکت‌های ساماندهی وصول مطالبات.

قرارداد عاملیت: قرارداد منعقد شده میان مؤسسه اعتباری و «شرکت‌ ساماندهی وصول مطالبات» با موضوع وصول مطالبات در مقابل اخذ کارمزد.

قرارداد فروش: واگذاری مطالبات به شرکت از طریق فروش این قبیل دارایی‌ها.

هر مؤسسۀ اعتباری می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره، به‌منظور پیگیری وصول مطالبات، نسبت به انعقاد قرارداد عاملیت یا قرارداد فروش مطالبات با هر یک از شرکت‌های موضوع این دستورالعمل اقدام کند.

مؤسسات اعتباری صرفاً مجاز به انعقاد قرارداد با شرکت زیر هستند:

شرکت‌هایی هستند که در اساسنامه آن‌ها موضوع «پیگیری و وصول مطالبات ارجاع شده از ناحیۀ مؤسسات اعتباری» قید شده باشد.  انعقاد قرارداد عاملیت برای وصول مطالبات با شرکت، مسئولیت مؤسسه اعتباری را در وصول مطالبات نفی نمی‌کند. واگذاری وصول مطالبات از ناحیه شرکت‌ به شرکت‌های مجاز دیگر، موکول به کسب موافقت قبلی مؤسسه اعتباری است .

در انعقاد قرارداد عاملیت لازم است مورد زیر رعایت شود:

مؤسسه اعتباری تمامی تبعات و پیامدهای ناشی از اقدامات به‌عمل‌آمده توسط شرکت را از خود سلب نماید.

انعقاد قرارداد با شرکت‌های زیر ممنوع است:

سهام آن به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم متعلق به مؤسسه اعتباری و یا تحت مدیریت مؤسسۀ اعتباری است. هر یک از اعضاء هیئت‌مدیره آن از کارکنان مؤسسۀ اعتباری و یا به‌طور مشترک عضو هیئت‌مدیره مؤسسۀ اعتباری باشند.

مؤسسۀ اعتباری در انعقاد قرارداد با شرکت می‌تواند به هر یک از دو شکل ذیل عمل نماید:

قرارداد فروش مطالبات به‌صورت واگذاری از طریق فروش یا قرارداد عاملیت مؤسسه اعتباری با شرکت، محدود به طبقات معوق، مشکوک‌الوصول و سوخت شده

قرارداد عاملیت و پرداخت کارمزد به شرکت، تعیین مبلغ فروش و نیز کارمزد موضوع این ماده به عهدۀ هیئت‌مدیرۀ مؤسسۀ اعتباری است.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام