حد نصاب تشکیل مجمع در شرکت سهامی خاص

ثبت دادمهر - حد نصاب تشکیل مجامع

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

مشاوره حقوقی مجامع عمومی

مجامع عمومی عبارتند از:

حد نصاب مجمع عمومی عادی

حد نصاب تشکیل جلسات در مجمع عمومی عادی در دعوت اول، حضور دارندگان حداقل بیش از نصف سهام است. این نصاب، سرمایه ای است یعنی اکثریت مطلق سرمایه ای.

اگر در دعوت اول مجمع عمومی عادی، اکثریت مذکور حاصل نشد، مجمع برای بار دوم دعوت می شود؛ به شرط آن که نتیجه دعوت اول قید شده باشد. در دعوت دوم مجمع عمومی عادی، حضور هر تعداد از صاحبان سهام که هر مقدار از سهام شرکت را تعهد کرده باشند، کفایت می کند. پس در دعوت دوم، اکثریت عددی یا سرمایه ای مد نظر نیست.

نکات مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی مانند مجمع عمومی فوق العاده، تا دو نوبت دعوت می شود. اما مجمع عمومی موسس برای تشکیل تا سه نوبت دعوت می شود.
حد نصاب تشکیل مجمع عمومی عادی:

حد نصاب تصمیم مجمع عمومی عادی

حد نصاب تصمیم گیری در مجمع عمومی عادی، اصولاَ اکثریت مطلق یعنی بیش از نصف آرای حاضر در جلسه رسمی است. اکثریت نسبی یعنی هر چقدر تعداد موافق از مخالف بیشتر باشد. در مورد انتخاب رئیس هیئت رئیسه مجمع عمومی نیز، اکثریت نسبی ملاک است.

حد نصاب مجمع عمومی فوق العاده

در مجمع عمومی فوق العاده، باید دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند حاضر شوند. منظور از دارندگان بیش از نصف سهام، نصاب سرمایه ای است نه عددی.

اگر در اولین دعوت اکثریت مذکور حاصل نشد، در دعوت دوم حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند، ضروری است (جلسه دوم به شرطی رسمیت می یابد که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شود).

نکات حد نصاب تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

حد نصاب تصمیم در مجمع عمومی فوق العاده

تصمیمات در مجمع عمومی فوق العاده مانند مجمع عمومی موسس، همواره به اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه رسمی خواهد بود.
اگر موضوع جلسه مجمع عمومی فوق العاده دو موضوع زیر باشد، اتفاق آرا نیاز است:

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام