چگونگی ثبت موسسه ترک اعتیاد

ثبت دادمهر - چگونگی ثبت موسسه ترک اعتیاد

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت موسسه ترک اعتیاد

ثبت موسسه ترک اعتیاد از مواردی است که به سبب حساسیت موضوع لازم است تا به مرجعی خاص برای کسب مجوز مراجعه شود. شرایط ویژه‌ای برای مؤسسان، کادر درمانی و محل موسسه در نظر گرفته می‌شود. متقاضیان تأسیس مراکز ترک اعتیاد، می‌توانند برحسب نوع فعالیتی که می‌خواهند آغاز کنند با ارائۀ درخواست رسمی، نسبت به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و نیروی انتظامی اقدام کنند.

مرکز درمان سوءمصرف مواد، به مرکزی اطلاق می‌گردد که:

کلیه این خدمات باید منطبق با شیوه‌نامۀ درمان سوءمصرف مواد (که توسط معاونت سلامت ابلاغ می‌گردد) باشد. (ماده ۱ آیین‌نامه) اجازه تأسیس، مطابق با آیین‌نامۀ تأسیس درمانگاه‌ها خواهد بود (ماده ۹). مجوز بهره‌برداری منوط به تأمین تجهیزات عمومی و ملزومات پزشکی است. همچنین رعایت سایر اصول توسط مؤسس/ مؤسسان مهم است. (تائید وضعیت ساختمانی، بهداشتی، کارکنانی و تجهیزات با توجه به ضوابط و مقررات مربوطه توسط وزارت خواهد بود).

کلینیک ترک اعتیاد MMT

کلینیک ترک اعتیاد MMT

کلینیک ترک اعتیاد MMT یا “کمپ متادون” یک برنامه درمانی برای افرادی است که به متادون معتاد هستند. متادون یک نوع داروی جایگزین است که برای کاهش وابستگی به مواد مخدر افیونی، به ویژه هروئین، استفاده می‌شود. این دارو اغلب به صورت مایع تدارک داده می‌شود و افراد معتاد می‌توانند از طریق یک کلینیک متادون به این دارو دسترسی پیدا کنند.

کمپ ترک اعتیاد MMT به عنوان یک برنامه درمانی، وابستگی افراد به متادون را به مرور کاهش داده و به سمت زندگی بدون مواد مخدر هدایت می‌کند. این برنامه شامل مراحل مختلفی از جمله ارزیابی، تنظیم دوز متادون، پشتیبانی روان‌شناختی و آموزش‌های مرتبط با سلامتی و بهبود کیفیت زندگی است. هدف نهایی این برنامه، تسهیل ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی بهبود یافته و سالم برای شرکت‌کنندگان است.

درخواست مجوز MMT

برای دریافت مجوز MMT باید مراحل مشخصی را طی کنید که در ادامه آنها را توضیح می دهیم:

هزینه راه اندازی کمپ ترک اعتیاد چقدر است؟

پاسخ به این سؤال موجب می‌شود فرایند تاسیس را به دو دسته تقسیم کنیم. هزینه تاسیس کمپ ترک اعتیاد شامل هزینه ثبتی و اداری در وهلۀ اول و هزینه‌های امکانات و لوازم در وهله دوم است. تهیه مکان مناسب برای کمپ، تخت و لوازم بهداشتی درمانی قسمتی از هزینه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. اما هزینه تاسیس کمپ ترک اعتیاد از جهت ثبتی بدون هزینه‌های دریافت مجوز، به قرار زیر است. ثبت موسسه ترک اعتیاد هزینه‌های زیر را به دنبال دارد:

درآمد کمپ ترک اعتیاد

درآمد کمپ ترک اعتیاد چقدر است؟

درآمد کمپ ترک اعتیاد به دلیل شایع شدن این معضل اجتماعی و بالا رفتن تعداد مخاطبان قابل‌توجه است. البته هزینه‌های فعالیت آن نیز بالا است و نیاز به تهیۀ محل مشخص و کارکنان به‌خصوصی دارد. البته تمامی هزینه‌های جاری آن به درآمد کلینیک ترک اعتیاد می‌ارزد. اینکه مخاطبان زیادی داشته باشید، مستلزم داشتن شرایط مناسب است. هرقدر سابقۀ بهتر یا امکانات بهتری داشته باشید به نفع شما و درآمدتان است.

برخی از منابع درآمدی کمپ ترک اعتیاد ممکن است عبارت باشند از:

مراجعان به کمپ برای شرکت در برنامه‌های ترک اعتیاد هزینه ثبت‌نام را پرداخت می‌کنند.

مراجعان برای درمان و تربیت در کمپ هزینه‌های مرتبط با مشاوره، جلسات گروهی، درمان‌های پزشکی و فعالیت‌های تربیتی را پرداخت می‌کنند.

هزینه‌های مربوط به اقامت و امکانات فرهنگی و تفریحی که در کمپ فراهم می‌شود.

همکاری با نهادهای دولتی می تواند یک منبع درآمد باشد؛ به‌عنوان مثال، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیمارانی که تحت پوشش نهادهای دولتی قرار دارند.

همکاری با سازمان‌ها و نهادهای خیریه که حاضر به حمایت مالی از کمپ ترک اعتیاد هستند.

همکاری با شرکت‌ها و صنایع مرتبط با بهداشت و درمان برای ارائه خدمات به بیماران.

توجه! برای موفقیت در کسب درآمد، کیفیت خدمات ارائه شده در کمپ و ارتقاء سطح تخصص و امکانات از اهمیت بالایی برخوردارند.

مدارک لازم جهت مجوز کمپ ترک اعتیاد

مدارک لازم جهت گرفتن مجوز کمپ ترک اعتیاد

برای گرفتن مجوز برای تاسیس یک کمپ ترک اعتیاد، نیاز به ارائه مدارک و انجام مراحل مشخصی دارید. در اینجا چند مورد از مدارک مهم و مراحل اصلی ذکر شده‌اند:

ابتدا باید یک درخواست رسمی برای گرفتن مجوز از سازمان مربوطه تهیه کنید. این درخواست باید شامل جزئیاتی مانند اهداف، برنامه‌ها، و توانمندی‌های شما برای اداره یک کلینیک ترک اعتیاد باشد.

یک برنامه توجیهی برای کمپ ترک اعتیاد تهیه کنید که شامل مهارت‌ها، تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های ترک اعتیاد باشد.

کپی اسناد شناسایی شما و سایر افراد مرتبط با مدیریت کمپ مانند کارت ملی و شناسنامه.

کپی مدارک تحصیلی و تخصصی شما و اعضای تیم؛ به ویژه اگر در زمینه‌های بهداشت، روان‌شناسی و مشاوره متخصص هستند.

ارائه نقشه مکانی کلینیک ترک اعتیاد به همراه جزئیات اجزای مختلف محیط مانند اتاق‌ها، تجهیزات و فضاهای عمومی.

اگر مکان کمپ مورد اجاره است، نیاز به ارائه اجاره نامه دارید. در صورت مالکیت، اسناد مالکیت مکان را ارائه دهید.

از اداره بهداشت محلی، مجوز بهداشت برای کمپ ترک اعتیاد را درخواست کنید.

پیشنهاد می‌شود با مشاوران و  متخصصان ما در موسسه حقوقی دادمهر تماس بگیرید تا اطلاعات به‌روز و کاملی را در این زمینه کسب کنید.

ثبت موسسه ترک اعتیاد چقدر زمان می‌برد؟

ثبت موسسه ترک اعتیاد چقدر زمان می‌برد؟ چقدر باید زمان بگذرد تا بتوانیم به یک موسسه که ثبتش نهایی شده است، دست یابیم؟ فرضی وجود دارد که امور شما چقدر سریع انجام می‌پذیرد؟ آیا با حوصله و فاصلۀ زمانی، مراحل را طی می‌کنید یا با ‌سرعت عمل، مدارک و مراحل را تکمیل می‌نمایید؟ درصورتی‌که امور ثبت موسسه ترک اعتیاد را به وکیل ثبتی و مشاور حقوقی بسپارید. نه‌تنها امور شما با سرعت بیشتری انجام می‌شود، بلکه امکان اشتباه و زمان‌بر شدن و افزایش هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. لذا می‌توانید اگر مجوز را دریافت کرده‌اید، در پاسخ به اینکه، تأسیس موسسه ترک اعتیاد چقدر زمان می‌برد؟ می‌توان گفت: ظرف ۳ هفته کاری موسسه خود را ثبت کنید.

واگذاری و فروش کلینیک ترک اعتیاد

یکی از اقداماتی که در طول حیات موسسه می‌تواند واقع شود، واگذاری مراکز ترک اعتیاد است. علاوه بر مراحل فنی که باید انتقال گیرنده دارای شرایط مساعد برای مالکیت مجوز باشد، باید نزد ادارۀ ثبت مالکیت جدید به ثبت برسد. طی صورت‌جلسه‌ای اعضای جدید موسسه وارد شرکت شده و سمت‌های موردنظر را بر عهده می‌گیرند. باید این تغییر به آگهی ثبتی منتهی شده و روزنامه رسمی و کثیرالانتشار برای آن منتشر شود تا واگذاری مراکز ترک اعتیاد رسمیت یابد. البته ادارۀ ثبت شرکت‌ها به تأییدیۀ مرجع صدور مجوز نیاز خواهد داشت.

شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد

شرایط تاسیس کلینیک ترک اعتیاد

تاسیس کمپ ترک اعتیاد نیاز به پیروی از شرایط و مقررات مربوطه دارد. در زیر به برخی از شرایط و مراحل مهم برای تاسیس کلینیک ترک اعتیاد اشاره شده است:

شرایط نیروی انسانی

مسئول فنی مرکز علاوه بر شرایط مندرج در آیین‌نامۀ تأسیس درمانگاه‌ها باید متخصص روان‌پزشکی یا پزشک دوره‌دیده باشد.

کارکنان درمانی مرکز (به ازای هر نوبت کاری) باید حداقل ۳ نفر شامل افراد زیر باشد:

شرایط روانشناسان

شرایط مکانی

شرایط ساختمانی و تأسیساتی مرکز مطابق با آیین‌نامۀ تأسیس درمانگاه‌ها بوده؛ اما حداقل سطح کلی زیربنا ۷۰ مترمربع است. شامل اتاق معاینۀ پزشک به متراژ حداقل ۸ مترمربع؛ اتاق روانشناس/ مشاوره، حداقل ۸ مترمربع؛ اتاق دارو؛ حداقل ۸ مترمربع؛ اتاق مراقبت‌های پرستاری و احیا، حداقل ۱۰ مترمربع؛ اتاق انتظار با قابلیت استفاده جهت گروه درمانی در ساعات خاص، حداقل ۱۶ مترمربع و سرویس‌های بهداشتی محدود خواهد بود. ماده ۲۶ قانون مربوطه، لازم است وسایل و تجهیزات کامل را برای احیای بیماران را دارا باشد.

متقاضیان ثبت موسسه ترک اعتیاد

اجازه تأسیس مطابق با آیین‌نامۀ تأسیس درمانگاه‌ها خواهد بود. هر پزشک می‌تواند به‌تنهایی نیز متقاضی تأسیس مرکز باشد. اما در مورد دیگر متقاضیان مطابق تبصره ۱ ذیل ماده ۳ آئین‌نامۀ تأسیس درمانگاه‌ها رفتار خواهد شد.

همۀ بیمارستان‌های عمومی، بیمارستان‌های تخصصی اعصاب و روان، درمانگاه‌های عمومی، مراکز جامع توان‌بخشی و درمانگاه‌های تخصصی مغز اعصاب و روان می‌توانند افزایش بخش درمان سوء‌مصرف مواد را تقاضا نمایند.

مراکز مشاورهۀ بیماری‌های رفتاری دانشگاه (مراکز بهداشتی درمانی مرجع یا درمانگاه مثلثی)، درمانگاه‌های ‌سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ‌کشور. مراکز درمان‌ و باز توانی معتادان‌ سازمان بهزیستی کشور (دولتی و خصوصی). مراکز گذری کمک‌رسانی به معتادان خیابانی (DIC)

2 پاسخ

  1. چ کسانی میتوانند کمٻ ترک اعتیاد دایر کنند آیا مدرک تحصیلی خاصی لازمه و آیا خانم ها میتوانند چنین کاری انجام دهند

    1. با سلام تمامی افراد میتوانند اقدام به ایجاد و تاسیس کمپ ترک اعتیاد نمایند و همچنین مدرک تحصیلی خاصی مدنظر نمیباشد اما نباید فراموش شود که تاسیس کمپ اعتیاد نیاز به مجوز دارد و تمامی مدارک تحصیلی تحت عنوان هر رشته ای میتوان کمپ را تاسیس نمود. در تاسیس کمپ ترک اعتیاد هم جنسیت مهم نمیباشد. برای مشاوره بیشتر میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.باتشکر
      ۰۲۱۸۶۰۴۶۳۳۷
      ۰۹۱۹۲۷۷۵۶۸۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام