ثبت شرکت

ثبت دادمهر - ثبت شرکت
به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

چرایی ثبت شرکت

تعریف ثبت شرکت

همانطور که از کلمه شرکت مشخص است، شرکت و شراکت ریشه یکسانی دارند؛ یعنى تا شریکى وجود نداشته باشد امکان ثبت شرکت هم میسر نیست. شریک اعم از حقیقى یا حقوقى، فرقى ندارد اما شراکت باید حداقل بین دو نفر شکل بگیرد. در نتیجه، شرکت با مالکیت یک نفر امکان پذیر نیست. بنابراین زمانى که شرکا تصمیم مى گیرند فعالیت خود را به صورت حقوقى ثبت کنند، شرکت قراردادى بین آنها محسوب مى شود تا بتوانند سود حاصل از فعالیت خود را به صورت قانونى تقسیم کنند. به طور کلی، اشخاص مى توانند فعالیت تجارى خود را در قالب شرکت ثبت کرده تا از مزایاى آن بهره مند شوند.

مزایاى ثبت شرکت

از جمله مزایای ثبت شرکت، قانونى شدن فعالیت و کسب اعتبار بیشتر میان مشتریان است. زمانى که فعالیت شما به صورت قانونى ثبت شود، این حق انتخاب را براى مشتریان ایجاد مى کند که با استعلام از شرکت شما، با خیالى آسوده و اعتماد بیشتر معامله کنند. با ثبت شرکت، شما از اعتبار بیشترى نزد بانک ها در زمان دریافت تسهیلات برخوردار شده و همینطور، در بازاریابى هم موفق تر عمل خواهید کرد. از مزایای دیگری که می توان برای ثبت شرکت برشمرد، امکان حضور در مناقصات و مزایدات و همین طور برخورداری از معافیت های مالیاتی است.

چه فعالیت هاى نیاز به ثبت شرکت یا موسسه دارند؟

برای انجام کلیه فعالیت های تجاری و بازرگانی اعم از تهیه و تولید، واردات و صادرات، توزیع و پخش و بسته بندی، خرید و فروش کلیه کالاهای مجاز در زمینه هاى مختلف مثل موادغذایی، پوشاک، صنعتى، آرایشى و بهداشتى و … یا ارائه خدماتی مانند خدمات آموزشى، فرهنگى و هنرى و … می توانید اقدام به ثبت شرکت یا موسسه کنید. در مجموع، تمامى مشاغل امکان ثبت فعالیت خود به صورت قانونى را دارند.

شرکت مناسب کسب و کار شما

دربارۀ پخش ویدیو ثبت دادمهر - شرکت مناسب کسب و کار شما

ثبت موسسه

تعریف موسسه غیرتجاری

همانطور که از عنوان مشخص است، در موسسه به فعالیت هاى غیرتجارى پرداخته می شود. براى ثبت موسسه نیز باید حداقل دو نفر وجود داشته باشند. زمانى که فعالیت شما صرفا شامل ارائه خدماتی مانند خدمات آموزشى، فرهنگى و … باشد، باید فعالیت خود را در قالب موسسه غیرتجارى ثبت نمایید و دیگر ثبت در قالب شرکت امکان پذیر نیست. البته اگر فعالیت شما ترکیبى از فعالیت تجارى و ارائه خدمات باشد، مى توانید اقدام به ثبت شرکت کنید اما قوانین موسسه فقط به شما اجازه فعالیت غیرتجارى و خدماتى را می­ دهد.

می توان دو هدف را برای ثبت موسسه عنوان کرد: ۱) هدف کسب سود و درآمد و تقسیم آن میان شرکا است که به آن موسسه انتفاعى مى گویند مثل موسسات آموزشى و هنرى. ۲) هدف نه تنها کسب سود و درآمد نیست بلکه ممکن است کمک به غیر باشد که به آن موسسه غیرانتفاعى مى گویند مثل خیریه ها. نکته مهمى که در خصوص موسسات غیرتجارى وجود دارد این است که در آنها اکثر خدمات نیاز به دریافت مجوز از سازمان مربوطه دارد که در ادامه به موضوعات نیازمند مجوز مى پردازیم.

مدارک لازم برای ثبت موسسه

مراحل ثبت موسسه

در صورتى که موسسه شما داراى مجوز باشد، اوراق باید توسط سازمان مربوطه تایید شود.

در صورتى که موسسه شما داراى مجوز باشد، اوراق باید توسط سازمان مربوطه تایید شود.

حتما در نظر داشته باشید که براى شروع فعالیت، باید تکالیف قانونى خود را انجام دهید که کارشناسان موسسه حقوقی دادمهر در این خصوص شما را راهنمایی مى کنند.

انواع شرکت

انواع شرکت های تجاری

ثبت دادمهر - انواع شرکت ها در ایران

رایج ترین شرکت ها در ایران، شرکت های با مسئولیت محدود و سهامى خاص هستند و شرکت تضامنى بین صرافان طرفداران زیادى دارد.

شرکت با مسئولیت محدود

ممکن است با توجه به اسم شرکت، براى شما این ابهام ایجاد شود که آیا در شرکت های با مسئولیت محدود، از لحاظ فعالیت محدودیتى وجود دارد؟ خیر. امکان انجام تمامى فعالیت هاى تجارى در این نوع شرکت وجود دارد. شرکت با مسئولیت محدود به این معنی است که مسئولیت شرکا در برابر قروض و تعهدات شرکت، محدود به میزان سهم الشرکه آنها است.

سهم الشرکه میزان آورده اى است که شرکا به عنوان سرمایه با خود به شرکت مى آورند. براى ثبت شرکت با مسئولیت محدود، وجود حداقل دو شریک به عنوان عضو هیئت مدیره الزامی است. حداقل سرمایه یک میلیون ریال است که در گذشته به صورت اعلامى بود و اقرار مدیرعامل نسبت به دریافت کل سرمایه در اساسنامه، کفایت مى کرد و نیاز به پرداخت نداشت. اما در حال حاضر در اکثر شهرها، شرکا باید در هنگام تاسیس، کل سرمایه را در حسابى به نام شرکت واریز کنند.

در شرکت با مسئولیت محدود، مدیرعامل مى تواند خارج از شرکا و خارج از هیئت مدیره انتخاب شود و اعضای هیئت مدیره نیز مى توانند خارج از شرکا باشند. مدت فعالیت شرکت از زمان ثبت، به صورت نامحدود است مگر آنکه مدت معینى در اساسنامه مشخص شود. در نام شرکت نباید اسم هیچ کدام از شرکا قید شود وگرنه حکم شریک ضامن در شرکت تضامنى را خواهد داشت.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت تک مدیرعاملى

شرکت تک مدیرعاملى نوعى شرکت در قالب شرکت با مسئولیت محدود است که هیئت مدیره ندارد و برای ثبت، به حداقل دو شریک و یک مدیرعامل نیاز دارد. شاید این تصور وجود داشته باشد که مدیرعامل در این شرکت، هیئت مدیره نیز محسوب شود؛ در صورتى که سمت مدیرعامل به تنهایی هیئت مدیره محسوب نمى شود مگر اینکه در کنار سمت مدیرعامل، سمت عضو هیئت مدیره هم داشته باشد.

این نوع شرکت براى کسانی که مى خواهند بیشترین حدود اختیارات، سمت و سهم الشرکه را داشته و در عین حال قوانین ثبتى (وجود حداقل دو نفر برای ثبت شرکت) را رعایت کنند، پیشنهاد مى شود. البته دلایل دیگری از جمله محدودیت در تعداد اعضای هیئت مدیره و یا منع قانونی شرکا برای انتخاب به عنوان عضو هیئت مدیره هم می تواند دلیل انتخاب این نوع از شرکت باشد. تمامى شرایط شرکت تک مدیرعاملى به جز داشتن هیئت مدیره، کاملا مشابه شرکت با مسئولیت محدود است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تک مدیرعاملى

شرکت سهامى خاص

شرکت سهامى خاص، شرکتى است با موضوع تجارى که تمام سرمایه آن توسط موسسین تامین مى شود، سرمایه در آن به قطعات سهام تبدیل مى شود و مسئولیت اعضا در برابر تعهدات و قروض و مسائل مالى شرکت، متناسب با سهام آنها است. حداق میزان سرمایه باید یک میلیون ریال باشد که ۳۵% از سرمایه پس از تایید نام، با افتتاح حساب به نام شرکت واریز شده و ۶۵% مابقى در تعهد سهامداران باقى مى ماند.

براى ثبت شرکت سهامى خاص، تعداد سهامداران باید حداقل ۳ نفر باشد و اعضای هیئت مدیره که نیز حداقل ۳ نفر است، از بین سهامداران انتخاب می شوند. مدت تصدى اعضای هیئت مدیره دو سال است. شرکت سهامى خاص باید یک بازرس اصلى و یک بازرس على البدل داشته باشد که نسبت سببى و نسبى با اعضای هیئت مدیره نداشته باشند. مدت تصدى بازرسین یک سال مالى است. پس در مجموع، براى ثبت شرکت سهامى خاص حداق ۵ نفر نیاز است که ۳ عضو هیئت مدیره (سهامدار) و ۲ بازرس از بین آنها انتخاب می شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامى خاص

مراحل ثبت شرکت سهامى خاص

حتما در نظر داشته باشید که براى شروع فعالیت، باید تکالیف قانونى خود را انجام دهید که کارشناسان موسسه حقوقی دادمهر در این خصوص شما را راهنمایی مى کنند.

تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و سهامى خاص

تفاوتبا مسئولیت محدودسهامی خاص
حداقل تعداد اعضا۲ نفر شریک۳ نفر سهامدار
وجود بازرسانتخاب بازرس اختیارى استبازرس های اصلی و علی البدل الزامی است
نحوه مشارکتسهم الشرکهسهام
مدت تصدی اعضای هیئت مدیرهنامحدودحداکثر ۲ سال (امکان تمدید وجود دارد)
نحوه انتخاب اعضای هیئت مدیرهامکان انتخاب خارج از شرکا وجود داردالزاما باید از بین سهامداران انتخاب شوند
پرداخت سرمایه ثبتیاقرار مدیرعامل به دریافت کل سرمایه در اساسنامه کفایت مى کند و سرمایه جنبه اعلامى دارد۳۵% از سرمایه باید هنگام تاسیس پرداخت شود و مابقى در تعهد سهامداران باقى مى ماند
حق رای و تقسیم سود و زیانبه نسبت سرمایه (آورده)به نسبت تعداد سهام
شرکت در مناقصات و مزایدات و اخذ وام و تسهیلاتاعتبار کمتراعتبار بیشتر

در حال حاضر، قوانین در حال تغییر بوده و در برخی از شهرها، پرداخت کل سرمایه براى شرکت با مسئولیت محدود در هنگام تاسیس اجبارى شده است.

در حال حاضر، قوانین در حال تغییر بوده و در برخی از شهرها، پرداخت کل سرمایه براى شرکت با مسئولیت محدود در هنگام تاسیس اجبارى شده است.

شرکت سهامى عام

در شرکت سهامى عام بر خلاف شرکت سهامى خاص که تمامى سرمایه توسط موسسین تامین مى شود، بخشى از سرمایه با فروش سهام به مردم بدست می آید. به همین خاطر، اوراق سهام در شرکت سهامى عام قابل فروش و واگذارى به عموم است. براى تأسیس، حداقل ۵ سهامدار نیاز بوده و میزان سرمایه باید حداقل ۵ میلیون ریال ریال باشد. مانند شرکت سهامى خاص، در شرکت سهامی عام نیز ٣۵٪؜ از سرمایه در حساب جارى به نام شرکت پرداخت شده اما میزان تعهد سهامداران ٢٠٪؜ درصد است. مابقى سرمایه به کمک فروش سهام از طریق پذیره نویسى در بورس تامین می شود. اخذ مجوز از سازمان بورس، برای تاسیس شرکت سهامی عام الزامى است.

شرکت تضامنى

شرکت تضامنى تحت نام مخصوصى که باید شامل عنوان تضامنى و نام یکى از شرکا باشد، بین دو یا چند نفر جهت انجام امور تجارى تشکیل مى شود. برخلاف شرکت هاى سهامى خاص و با مسئولیت محدود که شرکا و سهامداران به میزان سرمایه خود در برابر قروض و تعهدات شرکت مسئول هستند، شرکا در شرکت تضامنی ملزم به پرداخت کل قروض در صورت عدم کفایت دارایی شرکت هستند. در صورتى که بین شرکا توافقى غیر از این انجام شود، هیچ گونه ارزش قانونى ندارد.

در صورت وجود بدهى، طلبکار مى تواند به هریک از شرکا جهت وصول طلب خود مراجعه کند و شریکى که طلب بستانکاران را پرداخته است، مى تواند به سایر شرکا مراجعه و سهم زیان آنها را متناسب با سرمایه اى که در شرکت داشتند دریافت نماید. با توجه به چنین شرایطى، در شرکت تضامنی بار مسئولیت زیادى براى شرکا وجود داشته و به همین خاطر، بسیاری از افراد ثبت این نوع از شرکت را در الویت قرار نمى دهند. مگر برای فعالیت های خاصی مانند صرافى ها که با توجه به نوع فعالیت و مجوزهای مورد نیاز، ملزم به ثبت شرکت تضامنى هستند. حداقل میزان سرمایه براى ثبت شرکت تضامنی، یک میلیون ریال است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنى

شرکت چند منظوره

ممکن است تصور کنید که ثبت شرکت، نیازمند یک زمینه فعالیت مشخص است؛ در صورتى که چنین محدودیتى وجود ندارد. به طور مثال، وقتی شما هم در زمینه پوشاک و هم در زمینه صنایع غذایی فعالیت دارید، نیاز نیست دو شرکت مجزا به ثبت برسانید. مى توانید در قالب یک شرکت، هر دو فعالیت خود را به طور همزمان دنبال کنید. حتى ممکن است بیش از دو فعالیت وجود داشته باشد که انجام همه آن فعالیت ها در قالب یک شرکت امکان پذیر است. به شرکت هایی که چند فعالیت مختلف را انجام می دهند، شرکت چند منظوره گفته می شود.

راهنمای گام به گام انتخاب نوع شرکت

ثبت دادمهر - راهنمای گام به گام انتخاب نوع شرکت

حداقل های ثبت شرکت

دربارۀ پخش ویدیو ثبت دادمهر - حداقل های ثبت شرکت و موسسه

موضوعاتى که نیاز به دریافت مجوز دارند

در این قسمت رایج ترین موضوع فعالیت هایی را که نیاز به دریافت مجوز دارند، به شما معرفی می کنیم. براى کسب اطلاعات بیشتر، مى توانید با مشاوران موسسه حقوقی دادمهر تماس بگیرید.

موضوع فعالیتمرجع صدور مجوز
ایجاد و ثبت نهادهاى پولى و اعتبارى از قبیل بانک ها و موسسات اعتبارى، صندوق هاى قرض الحسنه، صرافى ها، معاملات طلا و نقره و ارز و …بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران
ثبت هر موسسه و شرکت بیمه از جمله نمایندگى بیمه، کارگذارى رسمى بیمه و ...بیمه مرکزى جمهورى اسلامى ایران
تاسیس شرکت سهامى عام، خرید و فروش سهام و سهم الشرکه اوراق بهادار، سرمایه گذارى، فعالیت هاى کارگزارى، پذیره نویسى و …سازمان بورس و اوراق بهادار
شرکت هاى تعاونىوزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعى
انجام کلیه فعالیت های فرهنگى و هنرى و سینمایی، خبرى و خبرگزارى، چاپ و نشر کتاب، تهیه فیلم هاى سینمایی و تلویزیونى، تولید و تکثیر نرم افزار هاى دیجیتال فرهنگى و …وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
خدمات مربوط به جهانگردى و ایرانگردى و گردشگرى و مسافرتى، تصدى مراکز اقامتى و پذیرایی و ایجاد موزه و …سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى
ایجاد هر گونه واحد آموزش عالى یا موسسه تحقیقاتى، تاسیس دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتى دولتى و غیردولتى، مشاوره و ارائه خدمات مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به خارج از کشور و …وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

راهنماى انتخاب نام شرکت

یکى از مراحل مهم در فرآیند ثبت شرکت، انتخاب نام است که با توجه به تعدد شرکت هایی که ثبت شده اند و جلوگیری از تشابه نام با آنها، در حال حاضر باید حداقل سه سیلاب برای نام های پیشنهادی انتخاب نمایید. اسامى انتخابی باید داراى ریشه فارسى و در لغت نامه هاى معتبر داراى معنی باشند. امکان انتخاب ترکیبى از اسامى خاص و عام وجود دارد. مثل توسعه تجارت پارسا که کلمه توسعه و تجارت اسم عام بوده و کلمه پارسا  اسم خاص است.

شما مى توانید هر سه سیلاب را از اسامى خاص انتخاب کنید اما هر سه سیلاب نمی تواند اسم عام باشد.

شما مى توانید هر سه سیلاب را از اسامى خاص انتخاب کنید اما هر سه سیلاب نمی تواند اسم عام باشد.

شما مى توانید ۵ نام سه سیلابى را به اداره ثبت شرکت ها ارائه کنید تا توسط کارشناسان بررسى شده و در صورت عدم تشابه و رعایت قوانین، یکى از نام هاى پیشنهادی شما مورد تایید قرار بگیرد. در صورت رد همه ۵ نام، مى توانید مجددا ۵ نام دیگر پیشنهاد دهید تا زمانى که یک نام براى شرکت شما تایید شود.

دربارۀ پخش ویدیو ثبت دادمهر - انتخاب نام برای شرکت و موسسه

آیا پس از تایید نام شرکت مى توانیم شروع به فعالیت کنیم؟

صرف تایید نام، نشان دهنده اتمام مراحل ثبت شرکت شما نیست. پس از تایید نام، اوراقى حاوی تمامی اطلاعات به شما جهت امضاء تحویل داده مى شود که در سربرگ آن، نام مورد تایید هم درج شده است. تا زمانى که اوراق امضاء شده به تایید کارشناسان نرسد و آگهى تاسیس شما صادر نشود، شرکت شما ثبت نشده است. بنابراین، تنها پس از دریافت آگهى تاسیس و انجام تکالیف قانونى، مى توانید فعالیت خود را شروع کنید.

سرمایه شرکت

سرمایه شرکت مى تواند نقدى یا غیرنقدى باشد. سرمایه غیرنقدى به عنوان مثال می تواند یک ملک باشد که آن ملک باید توسط کارشناس رسمى دادگسترى ارزیابى و سپس به عنوان سرمایه اعلام شود. هنگام تاسیس شرکت، می توان حداقل میزان سرمایه را اعلام نمود که حداقل میزان سرمایه با توجه به نوع شرکت انتخابی، متفاوت است.

حداقل سرمایه ثبتی براى شرکت های با مسئولیت محدود و سهامى خاص، یک میلیون ریال و براى شرکت تعاونى، ۵ میلیون ریال است. براى شرکت هاى دیگر حداقلى اعلام نشده است. البته سرمایه ثبتی مى تواند با توجه به نوع فعالیت در صنف کارى مهم باشد. به عنوان مثال، شرکت هاى بیمه اى باید حداقل سرمایه یک میلیارد ریالی را برای دریافت مجوز از بیمه مرکزی تامین کنند. بنابراین در کنار قوانین اعلام شده توسط اداره ثبت شرکت ها، در صورتى که دریافت مجوز از سازمان هاى دیگر نیازمند تامین سرمایه مشخصی باشد، حداقل سرمایه ثبتی شرکت، با توجه به قوانین مربوطه تعیین می شود.

محل فعالیت شرکت

محل فعالیت شرکت باید موقعیت تجارى، ادارى و یا کارگاهى داشته باشد و امکان معرفی محل مسکونی برای شرکت وجود ندارد. پس از ثبت شرکت، باید جهت تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادى اقدام کنید که با آدرس مسکونى امکان پذیر نیست. در چنین شرایطى، باید به محل فعالیت مناسبى تغییر آدرس دهید تا بتوانید تکالیف قانونى شرکت را به انجام برسانید. در صورتى که هنوز محل فعالیت شما مشخص نیست ولى قصد ثبت شرکت دارید، می توانید از مشاوره کارشناسان موسسه حقوقی دادمهر بهره مند شوید.

مدت فعالیت شرکت

در هنگام ثبت شرکت، مدت فعالیت به صورت نامحدود ثبت مى شود. در صورت تمایل و زمانى که هدف از ثبت شرکت انجام پروژه خاصى بوده و با اتمام پروژه فعالیت شرکت هم به پایان مى رسد، مى توان مدت مشخصى را در اساسنامه به عنوان مدت فعالیت شرکت درج نمود.

عدم سوء پیشینه براى ثبت شرکت

در گذشته براى ثبت شرکت باید به پلیس ۱۰+ مراجعه و گواهى عدم سوء پیشینه را براى اعضای هیئت مدیره به صورت فیزیکی دریافت مى کردید. اما در حال حاضر، امکان بررسى الکترونیکى سوابق کیفرى از طریق پایگاه قوه قضاییه فراهم شده است و پاسخ الکترونیک پایگاه مذکور، حکم گواهى عدم سوء پیشینه را دارد. تنها در صورت اخطار الکترونیکى مبنى بر وجود پرونده کیفرى، متقاضى موظف است به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه و نسبت به اخذ گواهى عدم سوء پیشینه و ارسال آن با سایر مدارک اقدام نماید.

حساب کاربرى ثنا براى ثبت شرکت

حتما این روزها شنیده اید یا با این شرایط مواجه شده اید که برای انجام اکثر خدمات دولتى از شما حساب کاربرى ثنا می خواهند و انجام کارتان مشروط به ایجاد حساب کاربرى ثنا می شود. حساب کاربرى ثنا با ثبت نام در سامانه اى که قوه قضاییه راه اندازى کرده است، ایجاد می شود. پس از ایجاد حساب کاربری ثنا، تمامى ابلاغیه هاى قانونى و قضایی، ثبت شکایات و دادخواست ها از طریق آن به شماره تلفن شما و ایمیلى که هنگام ثبت نام اعلام نمودید، ارسال می شود.

در حال حاضر، تمامى اعضای هیئت مدیره در هنگام ثبت شرکت باید داراى حساب کاربرى ثنا باشند. براى ثبت نام و ایجاد حساب کاربرى ثنا، مى توانید به صورت غیرحضورى از طریق نشانی اینترنتی sana.adliran.ir اقدام نموده و یا در صورت عدم تمایل، مى توانید به طور حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکى قضایی مراجعه و در سامانه ثبت نام کنید.

اعضای شرکت

دارندگان حق امضاء

به حدود اختیاراتی که در هنگام ثبت شرکت میان شرکا مورد توافق قرار می گیرد، اصطلاحا حق امضاء در شرکت گفته می شود. حق امضاء خود به دو بخش ۱) امضای اوراق و اسناد تعهدآور مثل چک، سفته و … و ۲) امضای اوراق عادى و ادارى تقسیم مى شود. محدویتى در تعداد دارندگان حق امضاء وجود نداشته بلکه شما با توجه به توافقات صورت گرفته، مى توانید به اشخاص حق امضاء بدهید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید امضای اوراق و اسناد تعهدآور و تمامى اوراق عادى ادارى بر عهده مدیرعامل باشد ولى براى اوراق عادى ادارى، به یکى از اعضای هیئت مدیره هم حق امضاء بدهید تا براى نامه نگارى هاى عادى در زمان عدم حضور مدیرعامل، وقفه ای در انجام امور شرکت ایجاد نشود.

شرایط خاصی که باید در نظر داشته باشید، زمانى است که تعداد دارندگان حق امضاء براى تمامى اختیارات بیش از یک نفر باشد. در آن زمان باید مشخص شود که امضای آن اشخاص هر کدام به تنهایی معتبر است یا به اتفاق هم باید امضاء کنند. زمانى که امضای هر شخص به تنهایی اعتبار دارد، اصطلاحا منفردا و زمانى که به اتفاق دارای اعتبار باشد، اصطلاحا متفقا مى گویند. در صورتی که حق امضاء متفقا بر عهده اشخاص باشد، این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت عدم حضور یکی از دارندگان حق امضاء، امکان اقدام قانونی برای امور شرکت وجود نخواهد داشت.

هیئت مدیره

هر شرکتى دارای اعضای هیئت مدیره است که توسط سهامداران مشخص شده و سپس سمت مى گیرند. با این توضیح که تعداد اعضای هیئت مدیره و قوانین انتخاب آنها، با توجه به نوع شرکت متفاوت است. سمت هاى مختلفى برای اعضای هیئت مدیره وجود دارد که در میان آنها، سمتى که مى تواند مشترک بین اعضا باشد، سمت عضو هیئت مدیره هست. از سمت هاى اصلى مى توان به مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره اشاره کرد. در نظر داشته باشید که سمت مدیرعامل به تنهایی، هیئت مدیره محسوب نمى شود. در شرکت با مسئولیت محدود، اعضای هیئت مدیره مى توانند خارج از شرکا باشند ولى در شرکت سهامى خاص، اعضای هیئت مدیره حتما باید از بین سهامداران انتخاب شوند.

مدیرعامل: مدیرعامل در واقع رئیس شرکت بوده و وظیفه رهبرى و مدیریت کل شرکت را بر عهده دارد. از آنجایی که تصمیم گیرى ها و سیاست گذارى هاى شرکت بر عهده مدیرعامل است، باید به طور دائم شرایط را ارزیابى کرده و بهترین تصمیمات را جهت توسعه و پیشرفت شرکت بگیرد.

رئیس هیئت مدیره: اعضاى هیئت مدیره یک نفر را از میان خود به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب مى کنند. رئیس هیئت مدیره علاوه بر اختیارات مربوط به اعضای هیئت مدیره، وظیفه اداره جلسات هیئت مدیره و تنظیم صورتجلسه ها را دارد.

دربارۀ پخش ویدیو ثبت دادمهر - هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

اختیارات هیئت مدیره

هیئت مدیره براى هر گونه اقدامى به نام شرکت و انجام هر گونه عملیات و معاملاتى که مربوط به موضوع شرکت بوده و اتخاذ تصمیم درباره آنها صراحتا در صلاحیت مجامع عمومى قرار نگرفته باشد، داراى وسیع ترین اختیارات است. بخشى از مهمترین اختیارات هیئت مدیره، شامل موارد زیر است:

اعضای هیئت مدیره باید داراى چه شرایطى باشند؟

وظایف بازرسین شرکت

براى شرکت هاى سهامى، یک بازرس اصلى و یک بازرس على البدل به مدت یک سال مالى انتخاب مى شود. وظیفه بازرس، بررسى و صحت صورت دارایی و صورتحساب دوره عملکرد شرکت و حساب سود و زیان و ترازنامه تهیه شده توسط مدیران و همچنین، ارائه گزارشى در خصوص وضعیت شرکت به مجمع عمومى عادى است. بازرس اصلى و على البدل براى شرکت هاى سهامى الزامى هستند اما در شرکت با مسئولیت محدود، انتخاب بازرس اختیارى است. در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط قانونى بازرس اصلى و یا خوددارى از انجام وظایف قانونى، وظایف او را بازرس على البدل انجام خواهد داد.

مدارک و اطلاعات شرکت

تکالیف قانونى بعد از ثبت شرکت

ثبت دادمهر - تکالیف قانونى بعد از ثبت شرکت

آگهى تاسیس شرکت

پس از اتمام همه مراحل مورد نیاز برای ثبت شرکت و تایید تمامى اطلاعات و مدارک توسط اداره ثبت شرکت ها، آگهى تاسیس شرکت صادر مى شود. آگهی  تاسیس شرکت، شامل خلاصه اى از اطلاعات شرکت و البته مهمترین موارد شامل موضوع فعالیت شرکت، آدرس شرکت، میزان سرمایه شرکت، اعضای هیئت مدیره و حدود اختیارات است. در سربرگ آگهی تاسیس شرکت، شماره ثبت و شناسه ملى شرکت درج شده است.

اوراق شرکت

اوراق شرکت شامل اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره و موسسین و اظهارنامه یا شرکتنامه است که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

اساسنامه: مدت فعالیت، موضوع فعالیت، میزان سرمایه، حدود اختیارات مجامع، حدود اختیارات هیئت مدیره و مدیران و نحوه تقسیم سود و زیان و دیگر موارد مربوط به قوانین شرکت، در آن درج می شود. در هنگام هر گونه تصمیم گیرى و تغییرات در شرکت، باید به اساسنامه رجوع و طبق قوانین درج شده در آن، عمل شود.

صورتجلسه موسسین و هیئت مدیره: شرکا و سهامداران و اعضای هیئت مدیره و مدت زمان تصدى هر یک از آنها در آن مشخص شده و همچنین دارندگان حق امضاء در این صورتجلسه معرفى مى شوند.

اظهارنامه (شرکت سهامى و تعاونى): موضوع فعالیت، مدت فعالیت، میزان سرمایه، آدرس شرکت، مشخصات سهامداران و اعضای هیئت مدیره در اظهارنامه درج می شود.

شرکتنامه (شرکت با مسئولیت محدود، تضامنى و نسبى): شامل موضوع فعالیت، مدت فعالیت، میزان سرمایه، مشخصات شرکا و میزان سهم الشرکه آنها و اعضای هیئت مدیره است.

تنظیم اساسنامه

اساسنامه مهمترین رکن شرکت بوده که اطلاعات و تمامى قوانین مربوط به اداره شرکت در آن درج شده است. در اساسنامه باید نام شرکت، موضوع فعالیت، مدت فعالیت، میزان سرمایه، تعداد اعضای هیئت مدیره، سال مالى و نحوه تقسیم سود و زیان شرکت مشخص شود. مفاد اساسنامه باید کاملا مطابق با قانون تجارت تنظیم شود. ماده های اساسنامه شرکت هایی که داراى مجوز نبوده و تحت نظر سازمان خاصى نیستند، به طور خودکار توسط اداره ثبت شرکت ها تنظیم مى شود. در صورتى که شرکت یا موسسه تحت نظارت سازمان خاصى بوده و طبق قوانین سازمان مربوطه فعالیت می کند، اساسنامه باید از سازمان مربوطه دریافت و به جاى اساسنامه پیشنهادى اداره ثبت شرکت ها بارگذارى شود تا کاملا مطابق قوانین سازمان مربوطه باشد.

نحوه استعلام شرکت ها

براى اطلاع از شرکت هاى ثبت شده مى توانید به وبسایت روزنامه رسمى rrk.ir مراجعه و تمامى اطلاعات شرکت را از تاسیس تا اخرین تغییرات مشاهده نمایید. براى اطلاع از فعال بودن شرکت، به سایت ilenc.ssaa.ir مراجعه کنید تا از اخرین وضعیت شرکت مطلع شوید.

سامانه ثبت شرکت ها

براى ثبت شرکت، باید به نشانی irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و نوع شرکت مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس از انتخاب نوع شرکت، نوبت به ورود اطلاعات می رسد. اطلاعاتى نظیر نام هاى انتخابى، موضوع فعالیت شرکت، مشخصات اعضای هیئت مدیره، سهامداران و تمامى اطلاعاتى که برای ثبت شرکت مورد نیاز است. در نظر داشته باشید که براى تکمیل اطلاعات در گام هاى مورد نظر، باید از اطلاعات کافى راجع به قوانین ثبت شرکت و قانون تجارت برخوردار باشید تا ثبت شرکت شما به طور صحیح انجام شود. براى کسب اطلاعات بیشتر، مى توانید با مشاوران موسسه حقوقی دادمهر تماس بگیرید.

مدت زمان ثبت شرکت

مرحله اول: در صورتى که مدارک شما کامل بوده و نام پیشنهادى شما تشابه نداشته باشد، نام شرکت پس از ۴٨ تا ٧٢ ساعت تایید می شود.

مرحله دوم: پس از امضای اوراق و تحویل به اداره ثبت شرکت ها و بررسى کارشناسان، تقریبا دو هفته کارى زمان مى برد تا آگهى تاسیس صادر شود.

مرحله سوم: بلافاصله پس از دریافت آگهى ثبتى، اقدامات مربوط به انتشار آن در روزنامه رسمى انجام شده و حداکثر پس از دو هفته، نسخه چاپى روزنامه به دست شما مى رسد.

در مجموع، ثبت شرکت معمولا از دو هفته  تا یک ماه زمان مى برد که تکمیل مدارک و همکارى شما، در مدت زمان ثبت شرکت تاثیر زیادى خواهد داشت.

سوالات متداول

تفاوت اصلی بین شرکت و موسسه این است که شرکت به منظور کسب سود و تقسیم آن بین شرکا تأسیس می‌شود، در حالی که موسسه به منظور انجام فعالیت‌های غیرتجاری و خیریه تأسیس می‌شود.

برای ثبت یک شرکت، حداقل دو نفر شریک لازم است. اما موسسه می‌تواند توسط یک شخص تأسیس شود.

شرکت با مسئولیت محدود دارای هیئت مدیره و شرکای مالی است؛ در حالی که شرکت تک مدیرعاملی شرکای مالی دارد، اما بدون هیئت مدیره بوده و تنها یک مدیرعامل دارد.

شرکت سهامی عام بخشی از سرمایه خود را از طریق فروش سهام به عموم مردم تامین می‌کند، در حالی که در شرکت سهامی خاص، سرمایه توسط موسسین تأمین می‌شود.

حداقل سرمایه ثبتی برای شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال و برای شرکت‌های تعاونی پنج میلیون ریال است. برای شرکت‌های دیگر، مقررات خاصی وجود ندارد.

در هنگام ثبت شرکت، مدت فعالیت به صورت نامحدود ثبت می‌شود. اما اگر هدف اصلی از ثبت شرکت انجام یک پروژه خاص باشد و با اتمام پروژه، فعالیت شرکت نیز به پایان برسد، می‌توانید در اساسنامه مدت مشخصی برای فعالیت شرکت در نظر بگیرید.

برای بررسی اطلاعات شرکت‌های ثبت شده، می‌توانید به وبسایت روزنامه رسمی (rrk.ir) مراجعه کنید و تمامی اطلاعات شرکت‌ها را مشاهده کنید. همچنین، برای اطلاع از فعالیت شرکت، به سایت مرکز اطلاعات نظام اقتصادی (ilenc.ssaa.ir) مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطالب را از دست ندهید

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام