چگونگی ثبت شرکت لیزینگ (واسپاری)

ثبت دادمهر - ثبت شرکت لیزینگ

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت شرکت لیزینگ

شرکت های لیزینگ از جمله شرکت های صاحب سرمایه ای هستند که ثبت آن شرایط خاص خود را دارد. برای ثبت شرکت لیزینگ، علاوه بر اداره ثبت شرکت ها لازم است برای اخذ مجوز به بانک مرکزی مراجعه نمایید.

لیزینگ چیست؟

لیزینگ چیست و چه تعریفی از این کلمه در فارسی می توان ارائه داد؟ مترداف فارسی این کلمه اجاره است؛ به نحوی که در نهایت مستاجر مالک می شود. البته مال به صورت اجاره یا فروش اقساطی در اختیار خریدار قرار می گیرد.

یکی از بهترین منابع برای پاسخ به سوال لیزینگ چیست، دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ (واسپاری) است. دو نوع لیزینگ عملیاتی و سرمایه ای وجود دارد. در نوع عملیاتی، مستاجر تنها بهره برداری و انتفاع خواهد داشت و مال در پایان دوره به موجر مسترد می شود. اما در لیزینگ سرمایه ای، در نهایت مستاجر می تواند مالک باشد؛ مانند عقد اجاره به شرط تملیک.

ثبت شرکت فروش خودرو لیزنیگی چگونه انجام می شود؟

شرکت فروش خودرو در هنگام ثبت، نیاز به مجوز صادره از بانک مرکزی دارد. این نوع شرکت، فقط در قالب شرکت های سهامی قابل ثبت می باشد. یکی از تفاوت های مهم ثبت شرکت فروش خودرو با سایر شرکت ها، سرمایه اولیه شرکت است. در عموم شرکت ها با یک میلیون تومان ثبت انجام پذیر است اما در شرکت های لیزینگی، صد میلیارد ریال سرمایه لازم است.

شرایط دریافت مجوز لیزینگ

بانک مرکزی در صورت تایید اساسنامه پیشنهادی، برنامه عملیاتی و احراز سـایر شرایط، اقدام به صدور مجوز تاسیس می کند. مجوز تاسیس شرکت صرفاً به منظور انجام امور ثبتی صادر می شود و شروع بـه فعالیت شرکت، منوط به کسب مجوز فعالیت از بانک مرکزی است. ثبت شرکت در اداره ثبت، موکول به ارائه مجوز تاسیس صادره از بانـک مرکـزی است.
اعتبار مجوز تاسیس صادره از بانک مرکزی، ۶ ماه از تاریخ صدور است. در شرایط خاص، اعتبار ذکر شده در این ماده به تشخیص بانـک مرکـزی قابـل تمدید خواهد بود.

بانک مرکزی پس از دریافت مدارک و حصول اطمینـان از انطبـاق آنهـا بـا مقررات موضوعه و احراز صلاحیت مدیرعامل، مجـوز فعالیـت شـرکت را صـادر نموده و یا پاسخ منفی خود را اعلام می کند. لذا در ارائه و تکمیل شرایط دریافت مجوز لیزینگ، دقت لازم را به عمل آورید. برای این کار، می توانید از کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادمهر مشاوره بگیرید.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت لیزینگ

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت لیزینگ خودرو یا وسایل نقلیه از قرار زیر است:

شرکت هایی که به فعالیت در زمینه خودرو، سواری، وانت، مینی بوس، کامیون های سبک، ماشین آلات و تجهیزات راهسازی، ماشین آلات مورد نیـاز کارخانجـات و امثالهم می پردازند، حداقل ۶٠ میلیارد ریال.

شرکت هایی که به فعالیت در کالاهای سرمایه ای گـران قیمـت نظیـر هواپیمـا، اتوبوس، تریلی، کامیون های سنگین، ماشین آلات سنگین مورد نیاز کارخانجات و غیره می پردازند، حداقل ١٠٠ میلیارد ریال.
با توجه به آنکه سپرده گذاری حین ثبت وجود دارد، لازم نیست حداقل سرمایه برای ثبت شرکت لیزینگ فی الحال جمع شود.

تعریف شرکت لیزینگ

شرکت های لیزینگ، کالاهای مورد نیاز افراد را از تولیدکنندگان خریداری نموده و به صورت اقساطی در اختیار خریداران قرار می دهند که در انتها به صورت حق تملیک برای خریدار می شود. بعضا به صورت تملیک نخواهد بود و ممکن است در پایان به شرکت لیزینگ باز گردد. مشتریان شرکت های لیزینگ، می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.
عملیات لیزینگ شامل تامین مالی مشتری از طریق تهیه کالا اعم از منقول و غیرمنقول است. این موضوع توسط شرکت لیزینگ و واگذاری آن به مشتری در قالب یکی از قراردادهای اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی، انجام می شود. نام دیگر شرکت های لیزینگ، شرکت های واسپاری است.

دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ (واسپاری) مصوب سال ۱۳۹۵، جایگزین دستورالمعل مصوب سال ۱۳۸۳ گردیده است. بر اساس این دستورالعمل، لازم است برای ثبت شرکت لیزینگ، از بانک مرکزی مجوز لازم دریافت شود. شرایط ویژه ای برای دریافت این مجوز وجود دارد. مهمترین آن، تامین میزان سرمایه ای است که برای شرکت لیزینگ متفاوت از سایر شرکت ها است. ویژگی مهم بعدی، عدم بدهی غیرجاری به موسسات اعتباری می باشد.

این امکان وجود دارد که موسسین شرکت لیزنیگ اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. لازم است اشخاص حقوقی حداقل سه دوره مالی حسابرسی شده داشته باشند. نداشتن چک برگشتی، برای موسسین اعم از اخشاص حقیقی یا حقوقی ضروری است. لازم است موسسین ابتدا به بانک مرکزی مراجعه نموده و درخواست تاسیس شرکت را ارائه کنند. پس از برسی صلاحیت موسسین و دارا بودن شرایط لازم، بانک مرکزی مجوز را صادر می کند.

اساسنامه شرکت باید مطابق با متن پیشنهادی بانک مرکزی باشد. بر اساس دستورالعمل موجود، ثبت شرکت لیزینگ تنها بصورت سهامی قایل ثبت است.

ثبت شرکت لیزینگ سهامی خاص

ثبت شرکت لیزینگ سهامی عام

وجه تمایز ثبت شرکت سهامی عام و خاص، افراد تامین کننده سرمایه و نوع تامین سرمایه می باشد. در شرکت سهامی خاص، تمام سرمایه توسط موسسین تامین می شود اما در شرکت سهامی عام، حداقل پنجاه درصد آن توسط موسسین تامین می شود. از طریق پذیره نویسی، این سهام توسط مردم خریداری می شود که این امر، در بانک انجام می پذیرد. پذیره نویسی نیازمند مجوز سازمان بورس اوراق بهادار است.

برای ثبت شرکت سهامی عام لیزینگ، به موارد زیر نیاز است:

توجه به این نکته ضروری است که پس از ثبت، فعالیت این شرکت زیر نظر بانک مرکزی خواهد بود. ادامه فعالیت شرکت های واسپاری، نیازمند تمدید مجوز این مراجع است. برای ثبت هر نوع تغییرات شرکت واسپاری نیز، به مجوز بانک مرکزی نیاز است.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام