تبدیل انواع شرکت های تجاری

ثبت دادمهر - تبدیل انواع شرکت های تجاری

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

یکی از مباحثی که در حقوق شرکت‌های تجاری در کشورهای مختلف مشاهده می‌شود، تبدیل انواع شرکت های تجاری است. با مطالعۀ قوانین و مقررات جاری کشور مشاهده می‌گردد که تبدیل انواع شرکت در برخی از موارد، پیش‌بینی‌شده است و قانون‌گذار با احصای آن، تشریفاتی در نظر گرفته است.

شخصیت‌های حقوقی در قانون تجارت

در حال حاضر بیش از ده نوع شخصیت حقوقی در قانون تجارت و سایر قوانین (ازجمله سهامی عام و خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و غیر سهامی، تعاونی، تعاونی سهامی عام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مؤسسات اعتباری و بانکی و غیره) وجود دارد که تشریفات تبدیل تمامی این شخصیت‌ها به یکدیگر بیش از یک‌صد فرآیند خواهد شد.

تبدیل شرکت‌های سهامی خاص به عام

ممکن است به سبب توسعۀ فعالیت‌ها، شرکت‌های سهامی خاص بخواهند به شرکت‌های سهامی عام تبدیل گردند. تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام یکی از موارد تبدیل انواع شرکت‌های تجاری محسوب می‌شود که در قوانین تجاری به‌صورت کامل پیش‌بینی و تشریفات تبدیل آن ازلحاظ شکلی و ماهیتی نیز در نظر گرفته شده است. به نظر یکی از دلایل این تبدیل، همانندی‌های یکسان ازلحاظ ماهیت این شرکت‌ها، میزان مسئولیت‌ها و ارکان تصمیم‌گیری و مباحث مربوط به انحلال شرکت و ختم تسویه است. این شباهت‌ها اجازۀ قانون‌گذار را برای تبدیل به شرکت بزرگ‌تر، فراهم آورده است.

تبدیل شرکت به سهامی عام در لایحه قانون تجارت

به‌طورکلی، مقررات مربوط به تبدیل شرکت سهامی خاص به عام در مواد ۲۷۸ الی ۲۹۶ لایحۀ قانون تجارت پیش‌بینی شده است. ثبت تبدیل شرکت‌های مذکور در مراجع ثبتی به‌صورت شکلی و ماهیتی و با اخذ از سازمان بورس اوراق بهادار صورت می‌پذیرد. هرچند در ماده ۲۵ بورس اوراق بهادار، تبدیل شرکت سهامی خاص به عام از موارد اخذ مجوز در نظر گرفته نشده است، اما به سبب تشکیل و ایجاد سهامی عام، پس از تبدیل شرکت می‌بایستی از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز برای ثبت آن اخذ گردد.

در چه صورتی شرکت سهامی عام به سهامی خاص می‌تواند تبدیل شود؟

شرکت سهامی عام در صورتی می‌تواند به سهامی خاص تبدیل شود که کلیات زیر را رعایت نماید:

زمان و مدارک لازم برای تبدیل شرکت

شرکت سهامی خاص باید ظرف یک ماه از تاریخی که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، تبدیل شرکت را تصویب کرده است، صورت‌جلسۀ مجمع عمومی فوق‌العاده را به‌ضمیمۀ مدارک و مستندات و رعایت مطالب زیر به مرجع ثبت شرکت‌ها تسلیم کند:

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام