مراحل ثبت اختراع دارو

ثبت دادمهر - مراحل و شرایط ثبت اختراع دارو

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت اختراع دارو

مراحل ثبت اختراع دارو به عنوانی تلقی می‌شود که هر مخترع بخواهد دارو را در کشور خود  ثبت کند. بر اساس اصل سرزمینی بودن، اختراع در کشوری که ثبت شود، شامل تمام حمایت‌ها خواهد بود. اگر بخواهد در کشورهای دیگر حمایت شود یا تجاری‌سازی شود، باید در آنجا به ثبت برسد. مراحل ثبت اختراع دارو پس از توافق‌نامه tirips  حالت یکسانی پیدا کرده است. پس تفاوت زیادی بین ثبت داخلی و بین‌المللی نیست و می‌توان نسبت به هر دو اقدام کرد. اهمیت ثبت اختراع به حدی  است که در یک توافق‌نامه بین‌المللی کشورها دربارۀ آن توافق کرده‌اند.

مزایای ثبت اختراع دارو

مزایای ثبت اختراع دارو فقط برای مخترع نبوده و مزایای ملی و جهانی دارد. به همین سبب ثبت آن یکی از اولویت‌های اصلی هر مخترعی است؛ ولو اینکه ثبت اختراع خود را در کشور دیگری غیر از کشور متبوع خود انجام بدهد. در طول تاریخ بارها اختراعاتی وجود داشته که مزایای آن شامل حال بشر شده است. اما بستری که می‌تواند مزایای ثبت اختراع دارو را ایجاد نماید، انجام قانونی فرایند ثبتی است. همان‌طور که برای منزل خود سند دارید، باید برای اختراع خود سند داشته باشید. این موضوع موجب شده تنها شخصی که می‌تواند تولید و تجاری‌سازی آن را انجام بدهد، شما و فردی که از شما مجوز دارد، باشد.

مشاوره رایگان ثبت اختراع دارو

یکی از جدی‌ترین تقاضاهای مخترعان برای فراهم نمودن مقدمات دریافت سند مالکیت اختراع، مشاورۀ رایگان ثبت اختراع دارو است. مخترعان در علم و تخصص خود بسیار متبحرند؛ اما نیاز به یک همراه حقوقی دارند که علاوه بر تخصص، قابل‌اعتماد باشد. همین امر موجب شده به دنبال مشاوره رایگان ثبت اختراع دارو باشند تا در بین وکلای ثبت اختراع، مناسب‌ترین را انتخاب نمایند. به همین دلیل مجموعه حقوقی دادمهر سیستم حقوقی را برای مشاوره ویژه مخترعان فراهم نموده است.

از کجا بفهمیم اختراعمان قبلاً ثبت نشده

از کجا بفهمیم اختراعمان قبلاً ثبت نشده است؟ برای اینکه بدانید آیا اختراع شما یا مشابه آن قبلاً در نقطه‌ای از جهان به ثبت نرسیده است، باید آن را در پایگاه‌های موجود جستجو نمایید. گوگل پتنت، پتنت لنز، پتنت اسکوپ،free patent online  از معتبرترین پایگاه‌هایی است که جستجو در آن انجام می‌شود. یکی از معضلاتی که افراد در درخواست ثبت اختراع با آن روبرو می‌شوند، مشابهت و سابقه ثبتی است. برای اینکه این معضل پیش نیاید و زمان و هزینه ما بیهوده صرف نشود، باید در پایگاه‌های داخلی و بین‌المللی مشابهت یابی نماییم. تا میزان زیادی می‌توانیم از سابقه ثبتی اختراعمان مطلع شویم.

مرکز مالکیت معنوی کجاست؟

مرکز مالکیت معنوی در شهر تهران واقع شده است و امور ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری را انجام می‌دهد. در هر کشوری یک سازمان متصدی ثبت اختراع است. مثلاً در امارات متحدۀ عربی، وزارت اقتصاد و امور دارایی این امور را بر عهده دارد. در ایران قوۀ قضائیه متصدی این امر است که در مرکز مالکیت معنوی می‌توانید علاوه بر جستجوی سابقه ثبت اختراع برای تقاضای ثبت اقدام نمایید. اگر اعتراضی بر ثبت اختراع دارویی دارید نیز این مرکز – که تنها در تهران است و هیچ شعبه‌ای در کشور ندارد- به اعتراض شما رسیدگی می‌کند.

تعریف ثبت اختراع:

بر اساس ماده ۱ قانون ثبت اختراعات مصوب سال ۱۳۸۶: اختراع نتیجۀ فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌های خاص را ارائه می‌کند. اختراع مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت حل می‌نماید. صنعت به معنای عام آن است یعنی ماهیگیری و کشاورزی را در برمی‌گیرد و تنها تولید را شامل نمی‌شود.

شرایط اختراعات دارویی:

ابتکار جدید عبارت است ازآنچه در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته باشد. برای شخص دارندۀ مهارت عادی در فن موردنظر، معلوم و آشکار نباشد. یعنی وقتی فردی دارای مهارت عادی در آن رشته است، با خواندن توصیف نامه، شبیه‌سازی را ساده و بدون پیچیدگی فنی نداند. ازنظر صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در رشته‌ای از صنعت، قابل ساخت یا استفاده باشد. مراد از صنعت، معنای گستردۀ آن است و شامل مواردی نظیر صنایع‌دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می‌شود.

مرجع ثبت اختراع دارو

مرجع صالحی که باید اختراع را به آن‌ها ارائه نماییم تا پس از برسی، سند اختراع به ما داده شود، متفاوت است. تفاوت ازآن‌جهت است که در ثبت بین‌المللی و ثبت داخلی و در هر کشور این مرجع متفاوت است. در ایران ادارۀ مالکیت معنوی که زیرمجموعۀ سازمان ثبت کشور است، متولی ثبت است. سه اداره کل مجزا دارد: ثبت علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراعات. هرکدام از این اداره کل‌ها، معاونت ثبت اختراعات داخلی و ثبت اختراع خارجی دارد.

سازمان ثبت، زیرمجموعه قوۀ قضائیه است؛ پس در ایران یک رکن قضایی ثبت را انجام می‌دهد. در کشورهای توسعه‌یافته اصولاً وزارت اقتصاد یا بازرگانی و تجارت متولی ثبت است. این موضوع که چه مرجعی ثبت اختراع انجام بدهد، کاملاً به میزان توسعه‌یافتگی آن کشور بستگی دارد. اظهارنامه و مدارک لازم را به ادارۀ ثبت مالکیت صنعتی واقع در تهران ارسال می‌کنیم. ارسال اولیه مدارک و اظهارنامه به‌صورت الکترونیکی است. در مراحل بعدی، ما حضوری و الکترونیکی فرایند را طی می‌کنیم و نیاز به وکیل ضرورت دارد.

مدارک ثبت اختراع دارو

مدارک لازم برای ثبت اختراعات در داخل یا خارج از کشور تقریباً یکسان است. در این مقاله اطلاعات و مدارک لازم در ثبت داخلی را توضیح خواهیم داد.

در فرایند گام‌به‌گام تکمیل اظهارنامۀ ثبت اختراع، باید میزان درصد مالکیت هر فرد را مشخص کرد. مخترعان صد در صد مالک‌اند و تمام حق معنوی به‌صورت دائمی متعلق به آن‌ها است. اما سایر دارندگان، دارای درصد یا دارای جزئی از حق‌اند که باید مشخصاً در اظهارنامه قید شود. مخترع همواره شخص حقیقی است.

اخیراً در اروپا یک دعوای حقوقی مطرح شده است که هوش مصنوعی قدرت ابداع دارد یا خیر؟ نتیجه آن شد که دارای قدرت اراده و اختیار نیست و نمی‌تواند مخترع و مبدع باشد. اما مالک می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. مانند شرکت‌های دانش‌بنیان یا دانشگاه‌ها. امروزه در ایران برای آنکه مخترعان دارویی اصولاً تمکن مالی ندارند، شرکت‌ها یا سازمان‌ها ورود می‌کنند. ورود این سازمان‌ها به‌صورت تأمین مالی یا حمایت‌های اداری و ساختاری است. این حالت رخ می‌دهد:

در ادبیات فارسی به این نحو است که یک جمله می‌تواند ساده یا مرکب باشد. اهمیت حضور وکیل ثبت اختراع دقیقاً در مرحلۀ تنظیم توصیف نامه و خصوصاً ادعانامه است. ادعانامه گفتگوی فنی و حقوقی با کارشناسان برای ارائه خود و کار خود است. پس لازم است حتماً با وکلای متخصص این زمینه گفتگو داشته باشیم.

مراحل ثبت اختراع دارو

کارشناسان بررسی کننده، علاوه بر اینکه کارمند اداره مالکیت فنی هستند، شخص ماهری در حوزه دارویی نیز می باشند. فرد ماهر باید داشتنِ توصیف نامه و ادعانامه شرایط ثبت اختراع دارویی را تائید کند. پیشنهاد می‌شود تمام مقالات این سایت را دربارۀ اختراعات دارویی مطالعه نمایید. کارشناس در این مرحله می‌تواند واکنش‌های مختلفی داشته باشد:

البته ارائه نظرات به‌سرعت رخ نمی‌دهد. مواردی وجود داشته است که ثبت اختراع مدت‌زمان زیادی حدود ۲ الی ۳ سال زمان برده است. مکاتبات مخترع یا وکیل او یا هر دو با کارشناس اداره بسیار حائز اهمیت است. ممکن است تصمیم گرفته شود ادعاهایی عودت شود و این مسئله با ثبت درخواست امکان‌پذیر است. در ایران کارشناسان اداره ثبت متخصص نیستند، بلکه بنا بر نوع اختراع آن را به دست یک متخصص می‌سپارند؛ متخصصی که دارای مهارت عادی است و اصولاً از بین دانشگاهیان انتخاب می‌شود. یک نقطه‌ضعف برای سازمان ثبت ایران مسئله کارشناسان داور است که خارج از سیستم اداره هستند. این موضوع ریسک افشا را بیشتر می‌کند.

مراحل ثبت اختراع دارو از اختراعات دیگر متفاوت نیست؛ اما تجاری‌سازی آن در دسترس‌تر است. اصولاً انتخاب مخترعان در اتحادیۀ اروپا و آمریکا، طی کردن مراحل ثبت اختراع دارو است.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام