مراحل ثبت اختراع داخلی

ثبت دادمهر - مراحل ثبت اختراع داخلی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت اختراع داخلی

به منظور ایجاد حفاظت از نوآوری‌ها و دستاوردهای نوین، ثبت اختراع در ایران از طریق فرآیندی قانونی و مشخص انجام می‌پذیرد. مراحل ثبت اختراع داخلی شامل چندین گام از جمله تکمیل فرم اظهارنامه، ارائه مستندات مورد نیاز، پرداخت هزینه‌های قانونی و ارسال مدارک در سامانه ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

پس از آن، اثبات اصالت و نوآوری اختراع و همچنین تایید کاربردی بودن آن در شرایط واقعی، بخش مهمی از فرآیند ارزیابی را تشکیل داده و در نهایت منجر به صدور گواهی ثبت اختراع می‌گردد که حق بهره‌برداری انحصاری را به مخترع یا مالک اختراع اعطا می‌کند. مدت اعتبار اختراع اغلب ۲۰ سال است که در این مدت به مخترع حق انحصاری بر استفاده، تولید، فروش یا انتقال اختراع را می‌دهد.

تعریف ثبت اختراع

بر اساس ماده ۱ قانون ثبت اختراعات مصوب سال ۱۳۸۶: اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌های خاص را ارائه می‌کند. اختراع مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت حل می‌نماید. صنعت به معنای عام آن است یعنی ماهیگیری و کشاورزی را در برمی‌گیرد و تنها تولید را شامل نمی‌شود.

سامانه ثبت اختراع

سامانه ثبت اختراع

سامانه ثبت اختراع در ایران به نشانی iripo.ssaa.ir معروف به مرکز مالکیت معنوی، یک پلتفرم آنلاین است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده است تا خدمات مرتبط با ثبت اختراع، نشان تجاری، طرح های صنعتی و سایر مقولات مرتبط با مالکیت فکری را ارائه دهد.

سایت ثبت اختراع بستری را فراهم می‌کند تا متقاضیان بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی، فرایند ثبت اختراعات و دیگر خدمات مرتبط با مالکیت معنوی ثبت اختراع را دنبال کنند. کاربران می‌توانند از طریق این سامانه، درخواست‌های خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند، مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند، هزینه‌های مربوطه را پرداخت نمایند و از آخرین وضعیت درخواست‌های خود مطلع شوند. به علاوه، سایت ثبت اختراع امکان استعلام ثبت اختراع و اطلاع از وضعیت حقوقی آن‌ها را نیز فراهم می‌آورد.

مراحل ثبت اختراع در ایران

مراحل ثبت اختراع در ایران

مراحل ثبت اختراع در ایران شامل مجموعه‌ای از گام‌های مشخص است که به منظور کسب مجوزهای لازم، اعتبارسنجی نوآوری و انتشار اطلاعات اختراع، طراحی شده است. این مراحل با تهیه مدارک دقیق و توصیفی از ایده نوآورانه شروع شده و با تکمیل درخواست‌های رسمی و پرداخت هزینه‌های قانونی به اتمام می رسد. در ادامه به توصیف مراحل ثبت اختراع داخلی می پردازیم:

در صورتی که قبلا در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کرده اید، روی ورود اعضا کلیک کنید؛ در غیر این صورت، وارد بخش ثبت نام متقاضی شوید.

تمامی اشخاصی که می خواهید نامشان در اظهارنامه وجود داشته باشد، اعم از مالک، نماینده قانونی و تحویل گیرنده ابلاغ باید در سامانه ثبت نام کرده باشند. به عنوان مثال، در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، باید هم شخص حقوقی (شرکت) و هم شخص حقیقی (مدیرعامل دارنده حق امضا و یا وکیل قانونی) ثبت نام انجام دهند.

پس از انجام فرآیند ثبت نام (در صورت نیاز) و ورود به سایت ثبت اختراع، روی گزینه ثبت اظهارنامه اختراع کلیک کنید. در مرحله اول، باید تعهدنامه را مطالعه و تایید نموده و وارد مرحله بعد شوید.

اگر به دنبال ثبت اختراع جدیدی هستید، ثبت اظهارنامه جدید را انتخاب نمایید. اما اگر بر ادعای حق مالکیت اختراعی اعتراض داشته باشید که اظهارنامه آن قبلا به ثبت رسیده است، باید ثبت اظهارنامه همزمان با اعتراض را انتخاب کنید تا ضمن اعتراض، درخواست ثبت مجدد اختراع به نام شما ثبت شود.

مراحل ثبت اظهارنامه شامل موارد زیر می شود:

  • عنوان و خلاصه اختراع

باید عنوانی برای اختراع انتخاب شود که به صورت مختصر و قابل فهم، نقاط قوت و جنبه‌های ابتکاری و فنی برجسته اختراع را به خوبی بازتاب دهد. خلاصه اختراع تنها جنبه اطلاع‌رسانی فنی داشته و باید چکیده ای از وضعیت فعلی دانش و تکنولوژی در حوزه‌ی مرتبط با اختراع و همچنین راه‌حلی که اختراع ارائه می‌دهد، در آن بیان شود.

  • اشخاص مرتبط

برای ورود اطلاعات مربوط به اشخاص مرتبط با اختراع، روی ثبت شخص جدید کلیک کنید. پس از انتخاب نوع شخصیت (حقیقی ایرانی، حقیقی غیرایرانی یا حقوقی)، کد شناسایی شخص مورد نظر را که در هنگام ثبت نام از طریق پیامک ارسال شده است، در بخش مربوطه وارد نمایید. پس از بررسی و تایید اطلاعات شخص، باید نقش او در پرونده را مشخص کنید. 

نکته مهم: مالک اختراع، اولین شخصی است که باید اطلاعات او وارد شده و با سمت مالک ثبت گردد.

  • ادعای حق تقدم

این بخش صرفاً برای آن دسته از افرادی است که اختراع خود را در محدوده کشورهای عضو کنوانسیون پاریس به ثبت رسانده‌اند. اگر اظهارنامه شامل حق تقدم نبود، روی دکمه ثبت اطلاعات کلیک نموده تا وارد بخش بارگذاری ضمائم شوید.

ثبت ضمائم، مرحله بعدی از مراحل ثبت اختراع داخلی است. در این بخش باید ضمیمه های مورد نیاز شامل موارد زیر را پیوست نمایید:

  • توصیف اختراع

توصیف اختراع باید به شکلی واضح و روشن باشد تا زمینه تولید و بازسازی آن توسط فرد ماهر در آن حوزه فراهم شده و همچنین، افراد با مهارت فنی معمولی به راحتی بتوانند ادعاهای اختراع را درک نموده و بدون نیاز به تجربه یا تخصص فوق‌العاده، آن را دوباره بسازند. همچنین، نحوه ساخت اختراع و نیز کاربردها و مزایای آن باید به دقت در توصیف اختراع ذکر شوند. عدم ارائه چنین توصیفی، ممکن است به عدم ثبت منجر شده یا در صورت مطرح شدن در دادگاه، به باطل شدن آن بینجامد.

  • ادعانامه اختراع

ادعانامه مرزهای حمایتی یک اختراع را مشخص می‌کند و از اهمیت بالایی برای یک اختراع ثبت‌شده برخوردار است؛ زیرا در صورتی که به‌درستی نوشته نشود، ممکن است اختراعی باارزش به راحتی قابل دور زدن شود یا به اختراعی بدون ارزش تنزل یابد. در دعاوی قضایی مرتبط به اختراعات، تفسیر ادعانامه‌ها اغلب نخستین قدم برای تأیید اعتبار اختراع و بررسی تقلید یا نقض حقوق صورت گرفته است.

  • نقشه فنی اختراع

در صورتی که اختراع مد نظر شما یک دستگاه یا وسیله باشد، لازم است که نقشه‌ای تهیه شود که به طور مختصر و بصری جزئیات فنی آن را نمایش دهد. به منظور طراحی نقشه، می‌توانید از نرم‌افزارهای متداول نقشه‌کشی صنعتی استفاده کنید و اطمینان حاصل نمایید که فایل نهایی به فرمت تصویری (Image) یا پی‌دی‌اف (PDF) برای ارسال گذاشته شود.

در صورتی که اختراع مطرح‌شده یک فرآیند یا الگوریتم صنعتی باشد، باید گام‌های مربوط به فرآیند را در قالب دیاگرام‌های بلوکی نمایش دهید تا به عنوان نقشه فنی اختراع عمل کند. همچنین اگر اختراع در حوزه سنتز شیمیایی باشد، باید فرمول‌بندی یا ترکیبات با اشاره به نسبت مواد تشکیل‌دهنده به عنوان نقشه تهیه و ارائه شود.

آخرین مرحله قبل از ثبت نهایی، توجه به قسمت اقدامات پیش از ثبت و تکمیل نواقص یا رفع اشکالاتی است که در آن نشان داده شده است.

در آخرین مرحله از مراحل ثبت اختراع، در صورتی که نسبت به اطلاعات وارد شده در اظهارنامه اختراع اطمینان داشتید، روی گزینه پرداخت هزینه و ثبت نهایی کلیک کنید. با انجام این کار، هزینه توسط سامانه ثبت اختراع محاسبه و دریافت شده و یک شماره اظهارنامه برای شما صادر می گردد.

برای پیگیری وضعیت اظهارنامه، پس از ورود به سامانه، کارتابل عمومی را انتخاب کنید. سپس در قسمت مربوطه، شماره اظهارنامه مورد نظر خود را وارد و روی دکمه جستجو کلیک کنید. پس از مشاهده اظهارنامه در لیست، بر روی شماره مربوط به آن کلیک نموده و سپس در صفحه جدید، گزینه گردش کار پرونده را انتخاب کنید. در صفحه جدید، در صورت تکمیل تمامی اطلاعات و ضمائم مورد نیاز و پرداخت هزینه مربوطه، با انتخاب نسخه چاپی اظهارنامه، می توانید اظهارنامه اختراع را چاپ نمایید.

کارشناس در این مرحله می‌تواند واکنش‌های مختلفی داشته باشد:

  • رد اظهارنامه به دلیل نداشتن مشخصات به‌صورت مبرهن و مشخص
  • ابلاغیه رفع نقص به دلیل نقص مدارک و مطالب ارسالی
  • تائید و پذیرش پرونده

البته این ارائه نظرات به‌سرعت رخ نمی‌دهد. مواردی وجود داشته است که مدت زمان ثبت اختراع به ۲ الی ۳ سال رسیده است. مکاتبات مخترع یا وکیل او یا هر دو با کارشناس اداره بسیار حائز اهمیت است. ممکن است تصمیم گرفته شود ادعاهایی عودت شود و این مسئله با ثبت درخواستی امکان‌پذیر است. در ایران کارشناسان اداره ثبت، متخصص نیستند بلکه بنا بر نوع اختراع آن را به دست یک متخصص می‌سپارند. متخصصی که مهارت عادی دارد و اصولاً از بین دانشگاهیان انتخاب می‌شود. یک نقطه‌ضعف برای سازمان ثبت ایران، مسئلۀ کارشناسان داور است که خارج از سیستم اداره هستند. این موضوع ریسک افشا را بیشتر می‌کند.

انتشار روزنامه و اخذ گواهی ثبت اختراع که یک گواهی قابل استناد، مطمئن و حامی اختراع و حق مخترع است.

ضمائم اظهارنامه

همان گونه که ذکر شد، در هنگام ثبت اظهارنامه، فایل های مختلفی باید در سامانه ثبت اختراع ضمیمه شود. این ضمائم شامل موارد زیر می شود:

فایل توضیف اختراع

بر اساس ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری وضع شده در سال ۱۳۸۶، دستورالعمل‌هایی برای تدوین و ارائه توصیف اختراع وجود دارد. طبق این قوانین، توصیف یک اختراع باید با شفافیت و دقت کامل نوشته شده و شامل نکات مشخص زیر باشد:

  • عنوان اختراع
  • زمینه فنی اختراع مربوط
  • مشکل فنی و بیان اهداف اختراع
  • شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه پیشرفت هایی که در ارتباط با اختراع ادعایی وجود دارد
  • ارائه راه حل برای مشکل فنی موجود همراه با شرح دقیق و کافی و یکپارچه اختراع
  • توضیح اشکال، نقشه و نمودارها
  • بیان واضح و دقیق مزایای اختراع ادعایی نسبت به اختراعات پیشین
  • توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به کارگیری اختراع
  • ذکر صریح کاربرد صنعتی اختراع

فایل خلاصه اختراع

در این فایل، باید چکیده‌ای کوتاه از اختراع ارائه شود. فایل خلاصه باید کوتاه و مختصر بوده و ترجیحاً در ۷۰ تا ۲۰۰ کلمه تنظیم گردد. در خلاصه اختراع، باید به زمینه فنی اختراع، معضلی که اختراع سعی در حل آن دارد و راه‌حلی که پیشنهاد شده، به صورت خلاصه و در چند جمله اشاره شود. گاهی اوقات مخترعان تنها به بیان مزایا و کاربردهای اختراع خود می‌پردازند و جزئیات فنی و راه حل‌های ارائه شده در اختراع را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند. به طور مثال، در خصوص اختراع مربوط به سیستم ترمز ضدقفل چرخ‌ها برای خودرو، باید تمرکز را بر روی مکانیزم فنی که اختراع به کار برده‌است و نحوه عملکرد آن قرار داد، نه فقط بر روی مزیت‌هایی مانند جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها حین ترمز گرفتن.

فایل ادعانامه اختراع

در تدوین ادعانامه، باید به سه اصل جدید بودن در سطح جهانی، داشتن گام ابتکاری قابل ملاحظه و کاربرد صنعتی توجه شود تا تمام این ویژگی‌ها را برآورده کند. در متن ادعانامه باید به طور دقیق و مشخص، محدوده فنی و تکنیکی اختراع مشخص شود تا بیانگر جنبه‌های فنی برتر و فاکتورهای نوآورانه‌ای باشد که مخترع درخواست حمایت انحصاری از آن‌ها را دارد.

ادعانامه اختراع شامل دو نوع کلی از ادعاها است:

  • ادعای مستقل 

ادعای مستقل نشان‌دهنده ادعایی است که به دیگر ادعاها وابسته نیست و قابلیت بیان مستقل و صریح خصوصیات بنیادین و تکنیکی اختراع را دارد. اولین ادعا در هر ادعانامه حتماً یک ادعای مستقل است و از نظر وسعت حمایت، بیشترین دامنه را درخواست می‌کند. این بدان معناست که معمولاً ادعای مستقل طولانی‌تر و جامع‌تر از سایر ادعاها است.

  • ادعای وابسته

ادعاهای وابسته به مواردی اطلاق می‌شوند که ویژگی‌های فنی تکمیلی اختراع یا جزئیات بیشتری از مفاهیم ارائه شده در ادعای مستقل یا سایر ادعاهای وابسته را ارائه می‌دهند. این نوع ادعاها معمولا کوتاه‌تر از ادعاهای مستقل بوده و دامنه حمایتی کوچکتری دارند. شروع ادعای وابسته ممکن است با استناد به ادعاهای قبلی مانند “بر طبق ادعای شماره …” صورت گیرد.

در حالت عادی، شمار ادعاهای مستقل که اساس و پایه اصلی اختراع را تشکیل می‌دهند محدود است؛ معمولا به یک یا دو مورد بسنده می‌شود، در حالی که ادعاهای وابسته، که به تفصیل و تکمیل جنبه‌های مشخص ادعای مستقل می‌پردازند، در تعداد بیشتری وجود دارند.

نقشه فنی اختراع

در فرآیند ثبت اختراع، فراهم کردن تصویری دقیق از اختراع برای درک بهتر ارتباط بین عناصر طرح و عملکرد آن اساسی است. در این راستا، فایل نقشه فنی اختراع به عنوان بخش جداگانه‌ای پیش‌بینی شده است که تصاویر، نقشه‌ها، نمودارها و موارد مشابه را در بر می‌گیرد. ارائه این اطلاعات در متن توصیف اختراع مجاز نمی‌باشد و به جای آن باید این موارد را در فایلی مستقل با عنوان نقشه فنی ارائه داد. این بسته باید شامل ارتباط دقیق بین توضیحات فنی در توصیف اختراع و عناصر نمایش‌داده‌شده در نقشه فنی، توسط شماره‌ها و نمادهای معین باشد.

محتوای فایل نقشه فنی ثبت اختراع ممکن است شامل پلان‌های فنی، نقشه‌های انفجاری، دیاگرام‌های فرآیند، تصاویر، نمودارها، جداول، فرمولاسیون‌های شیمیایی، واکنش‌ها و نتایج آنالیز باشد و باید با در نظر گرفتن جزئیات فنی و با استانداردهای نقشه‌کشی، ترسیم شده باشند. بنابراین، استفاده از نرم‌افزارهای مختلف طراحی برای تولید نقشه‌های فنی توصیه می‌شود. در حالی که تصاویر واقعی ممکن است به فهم بهتر کمک کنند، معمولا به عنوان نقشه‌های فنی قابل قبول نیستند. 

استعلام ثبت اختراع داخلی

استعلام ثبت اختراع به افراد، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا با جستجو در پایگاه داده مربوطه، از وجود اختراعات مشابه پیش از پرداختن به تحقیق و توسعه یا سرمایه‌گذاری بر روی یک فناوری خاص مطلع شوند و از همپوشانی با حقوق مالکیت فکری دیگران جلوگیری کنند. استعلام ثبت اختراع می‌تواند شامل بررسی نام مالک یا مالکان، شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه، وضعیت اعتبار و جزئیات فنی مرتبط با اختراع باشد.
استعلام اختراع
بدین منظور، ابتدا باید به سامانه جستجوی اداره ثبت اختراع به نشانی ipm.ssaa.ir/Search-Invention مراجعه کنید. با وارد نمودن اطلاعات پایه یا اطلاعات پیشرفته، می توانید در سامانه ثبت اختراع جستجو کنید. اطلاعات پایه شامل عنوان اختراع، شماره ثبت و شماره اظهارنامه می شود و نوع شخص، تاریخ اظهارنامه و مشخصات هویتی در دسته اطلاعات پیشرفته برای جستجو قرار می گیرند.
استعلام اختراع نتایج جستجو
پس از ورود اطلاعات و کلیک روی دکمه جستجو، تمامی اختراعات داخلی مرتبط با اطلاعات مورد جستجو نمایش داده می شوند. 
استعلام اختراع اطلاعات
با کلیک بر روی عنوان اختراع مورد نظر، به صفحه جدیدی هدایت خواهید شد که تمامی اطلاعات مربوط به اختراع و همچنین خلاصه اختراع را نمایش داده و امکان دریافت فایل های ضمیمه اختراع شامل شرح و توصیف، ادعانامه و نقشه فنی را فراهم می آورد.

مدارک ثبت اختراع

مدارک لازم برای ثبت اختراعات در داخل یا خارج از کشور تقریباً یکسان است. در این مقاله اطلاعات و مدارک لازم در ثبت داخلی را توضیح خواهیم داد.

شخص حقیقی:

شخص حقوقی:

در فرایند گام‌به‌گام تکمیل اظهارنامه، باید میزان درصد مالکیت هر فرد را مشخص نمود. مخترعان، صد در صد مالک‌اند و تمام حق معنوی به‌صورت دائمی متعلق به آن‌ها است. اما سایر دارندگان، مالکان دارای درصد یا دارای جزئی از حق هستند که باید مشخصاً در اظهارنامه قید شود.

داشتن گواهی ثبت اختراع چه حق و حقوقی را به دارنده آن می دهد؟

گواهی ثبت اختراع در ایران، که توسط مراجع قانونی صادر می‌شود، مزایای متعددی را برای دارنده آن به همراه داشته و حقوق قانونی او را در برابر هرگونه تعدی تضمین می‌کند. در ادامه، به بررسی حقوق و مزایایی که گواهی ثبت اختراع به دارنده‌ آن می‌بخشد، می‌پردازیم:

دارنده اختراع می‌تواند به‌طور انحصاری از اختراع خود استفاده کند، آن را تولید، به کار برد، وارد یا صادر کند یا به فروش برساند.

اگر شخصی به غیر از صاحب اختراع بخواهد بدون اجازه از اختراع استفاده کند، صاحب اختراع می‌تواند از این عمل جلوگیری کرده و در صورت نیاز از طریق قضایی اقدام کند.

دارنده گواهی ثبت اختراع می‌تواند به فروش، واگذاری یا اعطای لیسانس اختراع خود به دیگران اقدام کند و در ازای آن حقوق مالی دریافت نماید.

در صورتی که حقوق مترتب بر گواهی ثبت اختراع نقض شود، صاحب امتیاز می‌تواند دعوای قضایی علیه ناقضین مطرح و خسارت وارده را مطالبه کند.

دارنده گواهی به مدت اعتبار آن (که معمولاً ۲۰ سال است) می‌تواند روی اختراع خود کار کرده و آن را اصلاح یا بهبود ببخشد، بدون آنکه نگران رقابت یا کپی‌برداری از سوی دیگران باشد.

مالک اختراع، با گواهی ثبت می‌تواند اعتبار و ارزش برند خود را افزایش دهد؛ که این موضوع در جذب سرمایه‌گذاران و مشتریان مؤثر است.

اداره ثبت اختراع

اداره ثبت اختراع

مرجع صالحی که باید اختراع را به آن‌ها ارائه نماییم تا پس از بررسی، سند اختراع به ما داده شود، متفاوت است. تفاوت ازآن‌جهت است که در ثبت بین‌المللی و ثبت داخلی و در هر کشور این مرجع متفاوت است. در ایران، سازمان ثبت اختراع همان مرکز مالکیت معنوی است که زیرمجموعۀ سازمان ثبت کشور می باشد. این مرجع، سه اداره کل مجزا دارد: ثبت علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراعات.

اداره ثبت اختراع، مسئولیت ثبت و حفاظت از اختراعات داخلی را بر عهده دارد و وظیفه ترویج و حمایت از حقوق مالکیت معنوی ثبت اختراع را دنبال می‌کند. این اداره، مرکزی است که مخترعین برای ثبت و رسمیت بخشیدن به اختراعات خود به آن مراجعه می‌کنند و می‌توانند درخواست‌های خود را ثبت کرده و پیگیری‌های قانونی لازم را انجام دهند تا گواهی ثبت اختراع را دریافت نمایند.

اداره ثبت اختراع نه تنها به عنوان نهاد ثبت‌کننده اختراع عمل می‌کند، بلکه نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و آموزش حقوق مرتبط با مالکیت فکری به مخترعین و فعالان عرصه صنعت و تجارت دارد. سازمان ثبت اختراع با ارائه اطلاعات دقیق و به‌روز به ذی‌نفعان، به حفظ و ارتقاء سطح دانش و آگاهی در زمینه مالکیت معنوی ثبت اختراع کمک می‌کند.

طبقه بندی موضوعات اختراع

طبقه‌بندی موضوعات ثبت اختراع در ایران، بر اساس سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی اختراعات (IPC) انجام می‌شود که یک سیستم سلسله مراتبی است و توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) توسعه داده شده است. طبق این سیستم، تمامی حوزه‌های فکری مرتبط با اختراعات به گروه‌های خاصی تقسیم می‌شوند تا بتوانند در فرآیند ثبت و جستجوی اختراعات، به طور دقیق‌تری شناخته و دسته‌بندی شوند.
این طبقه‌بندی شامل چندین بخش و زیربخش می‌شود که هر یک به نوعی از فناوری یا حوزه خاصی از دانش اشاره دارد:
  • کشاورزی
  • مواد غذایی، توتون و تنباکو
  • اقلام شخصی یا لوازم خانگی
  • سلامتی و بهداشت، نجات، تفریحی
  • جداسازی، مخلوط کردن
  • عملیات مختلف شکل دهی
  • چاپ و نشر
  • حمل و نقل، ترابری
  • تکنولوژی ریزساختارها، تکنولوژی نانو
  • شیمی
  • متالورژی
  • تکنولوژی ترکیبی
  • منسوجات یا سایر مواد انعطاف پذیر
  • کاغذ
  • سازه
  • حفاری زمین و سنگ، معدن کاری
  • موتورها و پمپ ها
  • مهندسی در حالت کلی
  • روشنایی، گرمایش
  • تسلیحات، مواد منفجره
  • ابزار ها
  • دانش هسته‌ای

مزایای ثبت اختراع

مزایای ثبت اختراع برای مخترع به حدی است که اگر می‌خواهد با خیالی آسوده از اختراع خود به سود و منفعت برسد، نیاز به سند مالکیت دارد. با ثبت اختراع هر شخصی بخواهد آن اختراع را در هرجایی از جهان تولید نماید، باید از مخترع اجازه بگیرد و مخترع برابر این اجازه حق الامتیاز دریافت خواهد کرد.

علاوه بر سودهای مادی سرشار که حتی قابل‌انتقال به دیگران با فروش اختراع است، مزایای ثبت اختراع در ابعاد معنوی همواره برای مخترع خواهد بود. هیچ‌وقت نام او به‌عنوان مخترع موردتعدی قرار نخواهد گرفت. اگر کسی از آن اختراع سوءاستفاده نماید، می‌تواند شکایت کند و خسارت بگیرد.

هزینه ثبت اختراع چقدر است؟

یکی از مسائلی که همیشه مورد سؤال واقع می‌شود، هزینه ثبت اختراع است. باید گفت هزینه‌های ثابت و متغیری برای شما وجود دارد. هزینه‌هایی چون ثبت درخواست اولیه و ثبت درخواست‌های بعدی، روزنامه‌های رسمی، هزینه صدور سند و … اما فارغ از هزینه ثبت اختراع در ایران که بر دوش شما به‌عنوان مخترع قرار می‌گیرد، پس از ثبت، یک سرمایه بالقوه دارید که فقط شما می‌توانید از دستاوردهای بالفعل آن استفاده نمایید و در مسیر تجاری‌سازی، بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سمت شما خواهند آمد.

وکیل ثبت اختراع

وکیل ثبت اختراع، کلیدی‌ترین نقش را در تهیه و تنظیم ادعانامه و توصیف نامه دارد. باید توجه نمایید با وکیل حاذق و باتجربه‌ای در این حوزه همکاری نمایید. درواقع کارایی وکیل در ابتدا در نوشتن اظهارنامه و ادعانامه است و سپس در تشکیل پرونده و پیگیری فرایند اداری. یکی از مهم‌ترین مواردی که وکیل لازم دارد، آشنایی با زبان انگلیسی است. زیرا باید بتواند در پایگاه‌های موجود در دنیا جستجو نماید. این جستجو باهدف این است که تقاضای ثبت اختراعی که مشابه آن موجود است، حتی‌الامکان ارسال نشود.

فرم گواهی امضاء ثبت اختراع

فرم گواهی امضای ثبت اختراع، یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین مدارک برای شروع فرآیند ثبت است. شما باید علاوه بر مدارک هویتی، شماره تماسی که متعلق به خود شما باشد و گواهی امضاء را تقدیم اداره نمایید. برای دریافت فرم گواهی امضا باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و در آنجا این سند را دریافت کنید. درواقع این اقدامات با هدف شناسایی شخص متقاضی به‌صورت رسمی است. به هر دفتر اسناد رسمی که مراجعه نمایید این سند را به شما خواهند داد.

شرایط اختراع

ابتکار جدید عبارت است ازآنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته باشد و برای شخص دارنده مهارت عادی در فن موردنظر معلوم و آشکار نباشد. یعنی وقتی فردی دارای مهارت عادی در آن رشته است با خواندن توصیف نامه، نتواند آن را شبیه‌سازی کند. ازنظر صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در رشته‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. مراد از صنعت، معنای گستردۀ آن است و شامل مواردی نظیر صنایع‌دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می‌شود.

مخترع همواره شخص حقیقی است؛ یک انسان است.

اخیراً در اروپا یک دعوای حقوقی مطرح‌شده است که هوش مصنوعی قدرت ابداع دارد یا خیر؟ نتیجه آن شد که دارای قدرت اراده و اختیار نیست و نمی‌تواند مخترع و مبدع باشد. اما مالک می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد مانند شرکت‌های دانش‌بنیان یا دانشگاه‌ها. امروزه در ایران برای آنکه مخترعان اصولاً تمکن مالی ندارند، شرکت‌ها یا سازمان‌ها ورود می‌کنند. ورود این سازمان‌ها به‌صورت تأمین مالی یا حمایت‌های اداری و ساختاری است و این حالت رخ می‌دهد که:

در ادبیات فارسی به این نحو است که یک جمله می‌تواند ساده یا مرکب باشد. اهمیت حضور وکیل دقیقاً در مرحلۀ تنظیم توصیف نامه و خصوصاً ادعانامه است. ادعانامه گفتگوی فنی و حقوقی با کارشناسان برای ارائۀ خود و کار خود است. پس لازم است حتماً با وکلای متخصص این زمینه گفتگو داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام