تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

عدم فعالیت به معنای منحل شدن شرکت نیست. بلکه به این معناست که شرکت پابرجاست اما هیچگونه فعالیت اقتصادی ندارد. حساب بانکی تاسیس شده برای شرکت، در صورت عدم فعالیت حتی برای مصارف شخصی هم گردش مالی ندارد.

در ادامه به تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت بیشتر خواهیم پرداخت.

تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

شرکتها پس به ثبت رسیدن موظفند، با مراجعه به اداره دارایی پرونده مالیاتی و دفاتر قانونی پلمپ شده خود را بگیرند. این دفاتر باید هرساله توسط شرکتها در موعد مقرر دریافت شود. و آنها را تکمیل کرده و به اداره دارایی برای یک سری قوانین مالیاتی و دولتی تحویل دهند.

گاهی ممکن است شرکتی همه فعالیتهای ثبتی را انجام دهد، ولی کد اقتصادی و پرونده دارایی را دریافت نکنند. یا بعد از مدتی فعالیت به هر دلیل فعالیت خود را متوقف نمایند. شرکتهایی که به هر دلیل هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی شود شرکتهای غیر فعال هستند. که باید در این خصوص اداره دارایی را مطلع سازند.

توصیه می شود که شرکتهایی که پس از آگهی و ثبت شرکت خود اقدامی انجام نمی دهند. و یا بعد از مدت زمانی مشخص قصد انجام عملیاتی را ندارند، این موضوع را با نامه نامه عدم فعالیت به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت

اگر شرکتهای غیر فعال در چهار ماهه اول سال نسبت به اعلام نمودن غیر فعال بودن شرکت امتناع کنند. یا فراموش کنند و یا دفاتر پلمپ خود را بهمراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند. مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می شوند.

مالیات علی الراس معمولا از دید صاحبین شرکت منصفانه نیست و سنگین تر محاسبه می شود. پس در اسرع وقت، انحلال شرکت را ثبت کنید یا غیر فعال بودن آن را اعلام کنید تا طبق قانون، مجبور به پرداخت مالیت سنگین نشوید.

اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

  • دریافت دفاتر پلمپتا پایان اسفند ماه هرسال
  • تکمیل و ارجاع اظهارنامه‌های مالیاتی به اداره دارایی تا پایان تیر ماه هر سال

موضوع عدم فعالیت برای اشخاص حقیقی هم به همین صورت و روند می باشد.
افرادی که مشغول فعالیت تجاری هستند نیز در صورتی که نخواهند به فعالیت خود ادامه دهند. یا شرکت را منحل کنند، باید به اداره دارایی اعلام نمایند تا مشمول مالیات نشوند.

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت

ریاست محترم امور مالیاتی…
با سلام
احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد اینجانب …. به کدملی …. و کلاسه پرونده …. دارای واحد صنفی … از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.
امضاء

 انحلال شرکت

دلایل انحلال شرکت:

  • ورشکستی شرکت
  • نرسیدن به اهداف تعیین شده
  • گذشت زمان انقضاء (این موضوع در شرکت هایی اتفاق می افتد که زمان محدودی دارند و در صورت گذشت این زمان و تمدید نکردن آن شرکت منحل خواهد شد)
  • حکم دادگاه هم می تواند یک شرکت را منحل کند.
  • در صورتی که در اساسنامه ذکر شده باشد که فوت یکی از شرکا باعث منحل شدن شرکت می شود، فوت یکی از آنها هم می تواند از علت های انحلال یک شرکت باشد.

جمع بندی تفاوت عدم فعالیت شرکت با انحلال شرکت

عدم فعالیت شرکت به معنای سفید رد شدن دفاتر پلمپ اقتصادی به دلیل عدم گردش مالی حساب شرکت است. اما انحلال شرکت امری است که یا به اجبار یا به اختیار صورت می گیرد و پس از آن شرکت منحل می گردد.

 

در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق دکمه زیر با مشاورین دادمهر تماس حاصل فرمایید.

 

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام