تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع

تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع

تفاوت ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع یکی از مواردی است که امروزه عموم مردم را به چالش می کشد.در دنیای امروز سهم خلاقیت بشری در توسعه و بهبود زندگی بشر بالا می باشد.دلیل غلبه زندگی تکنولوژی بر جو عمومی زندگی بشر یکی از نشانه های این موضوع است.اقتصاد کشور های مختلف به دسته بندی کلی، اقتصاد دانش محور، اقتصاد منبع محور و اقتصاد کار محور تقسیم می شود.

کشور های توسعه یافته با استفاده از دانش به توسعه دست پیدا می کنند.و سهم مخترین و طراحان صنعتی در این زمینه زیاد است و آنها هستند که به توسعه اقتصادی سرعت میبخشند.اما نباید ابدا آن ها را با یکدیگر یکسان دانست تفاوت اختراع و طرح صنعتی نیزامری مشخص است.در تعاریف مشخص و قانونی این تفاوت راحت می باشد لکن در عالم واقع تشخیص این تفاوت گاهی بسیار دشوار است.

در واقع تفاوت اختراع و طرح صنعتی در سه حوزه قابل برسی می باشد.

  1. تعریف
  2. شرایط
  3. مدارک
  4. مراحل

ثبت طرح صنعتی و اختراع کجا انجام می شود؟

ثبت طرح صنعتی و اختراع به عنوان دو دارایی با ارزش اشخاص و شرکتها برای جلوگیری از نقض حق مورد توجه قرار بگیرد. اگر قصد ثبت طرح صنعتی و اختراع در ایران را داشته باشیم باید در مرکز مالکیت معنوی آنها را به ثبت برسانیم.

در صورتی که قصد ثبت اختراع در خارج از کشور را داریم می توانیم به کشور مورد نظر درخواست ثبت خود را بفرستیم. البته می توان از طریق معاهده همکاری اختراع پی سی تی آن را به ثبت رساند. با یک اظهارنامه به چندین کشور درخواست ثبت ارسال نمود.

قوانین ثبت طرح صنعتی و اختراع

شما می توانید صفر تا صد مراحل ثبتی خود را به وکیل ثبت اختراع و طرح صنعتی و مجموعه متخصص بسپارید. اگر تمایل دارید خود از قانون و شرایط مطلع باشید قوانین ثبت طرح صنعتی و اختراع موارد ذیل است. قانون ثبت سال ۱۳۸۶ و آیین نامه مربوط به آن .

می توان گفت در قوانین ثبت طرح صنعتی و اختراع سال ۱۳۸۶ شرایط کلی و در آیین نامه مربوط به آن فرایند ثبت را گفته است. این دو قانون اصلی ترین و مهم ترین قوانین مورد توجه در فرایند ثبت اموال فکری در سرتاسر ایران می باشند.

ثبت تضمینی طرح صنعتی

ثبت تضمینی طرح صنعتی از صفر تا صد در صورتی امکان پذیر است که یک گروه حقوقی حرفه ای اعم از مشاور و کارشناس و وکیل را در کنار خود داشته باشید. در گام اول باید استعلام طرح صنعتی را انجام دهید تا حد زیادی از ارسال تقاضای با سابقه ثبت خودداری می شود.

برای طراح صنعتی که کالایی با کاربرد صنعتی و دارای جنبه های جدید ایجاد نموده است بسیار مهم است زمان و هدف خود را تلف ننماید. در کنار این موارد باید بتوانید قرارداد محرمانگی داشته باشید تا اطلاعات حرفه ای شما حفظ شود و از همه جهت ثبت تضمینی طرح صنعتی انجام پذیرد.

فروش طرح به شرکتها

فروش طرح به شرکتها به عنوان یکی از دارایی های فکری که می تواند بسیار ارزشمند باشد اقدامی است که بسیاری از طراحان انجام می دهند. حتی این طرحها می تواند جزو سرمایه شرکت آورده شوند زیرا ارزش مادی بالایی دارند.

برای اینکه فروش طرح به شرکتها محقق شود باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و سند صلحی تهیه و تنظیم کنید. سپس برای تغییرات در گواهینامه نزد اداره ثبت مرکز مالکیت معنوی اقدام نمایید. در نهایت نام مالک از شخص به شرکت تغییر خواهد کرد.

تعریف :طرح صنعتی و اختراع چیست ؟

اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین فرآیند یا فراورده ای خاص را ارائه می کند.اختراع چیزی است که در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن ها مشکلی را حل می نماید.اما طرح صنعتی اینگونه نیست، هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگ ها و یا بدون آن است.این ترکیب ها و شکل ها یک فرآورده صنعتی یا محصول صنایع دستی را تغییر بای تغییر دهند تا طرح صنعتی باشند.طرح ها نتیجه ای فنی با تغییراتی ظاهری می باشند تا بتوانند مورد حمایت این قانون قرار گیرند.

شرایط طرح صنعتی و اختراع

شرایط اختراع :

اختراع زمانی قابل ثبت می باشد که حاوی ابتکاری جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد.بتکار جدید یعنی در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته باشد و برای دارنده مهارت عادی در آن فن معلوم و آشکار نباشد.اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد و صنعت معنای گسترده آن است.حتی صنعت شامل مسائلی مانند: صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می شود.

شرایط طرح صنعتی :

طرح صنعتی زمانی قابلیت ثبت شدن را دارد که جدید یا اصیل باشد.طرح صنعتی را زمانی می توان جدید تلقی نمود که قبل از تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در هیچ نقطه ای ازجهان افشاء یا استفاده نشده باشد.در طرح صنعتی نیازی با ابتکاری بودن نداریم در حالی که در اختراع لازم است ابتکاری باشد و یک گام به جلو تر پیش رفته باشد.

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی و اختراع

تفاوت طرح صنعتی و اختراع در مدارکی که برای ارسال فایل تقاضا نیاز داریم مشخص است اختراع نیازمند.

  • اظهارنامه ای حاوی مشخصات مخترع یا مخترعین است.

مخترعین می توانند شخصا اقدام به اختراع کرده باشند یا در رابطه قراردادی با شرکتی این اختراع را کرده باشند.

اطلاعات لازم بنا بر نوع متفاوت متقاضی مختلف می باشد.

  • نشانی و کد پستی مخترع / شرکت
  • شماره تماس مخترع و ادرس الکترونیکی / شرکت
  • تابعیت
  • تصویر کارت ملی وشناسنامه / تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل
  • روزنامه رسمی تاسیس و اخرین تغییرات شرکت
  • توصیف نامه اختراع
  • ادعانامه اختراع

بسیار مهم است که اختراع ما افشا نشده باشد باید از طریق یک مرجع مطمئن اظهارنامه خود را ارسال کنید.

چنانچه اطلاعات را د راختیار افراد سود جو قرار دهید و آن ها اقدام به افشا یا کلاهبرداری از ادعا ها نمایند به ضرر شما خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی :

  • متقاضی ثبت شخص حقیقی است :
  1. تصویر کارت ملی و شناسنامه
  2. شماره تماس که مالک آن باشد
  3. آدرس و کد پستی محل اقامتگاه قانونی آن
  • متقاضی ثبت شخص حقوقی باشد :
  1. تصویر روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  2. تصویر روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  3. تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل
  4. آدرس و کدپستی شرکت
  5. شماره تماس مدیر عامل
  • اگر نماینده برای ثبت ثبت اقدام می کند مدارک نمایندگی آن ضمیمه گردد.
  • اگر طرح به صورت دو بعدی باشد :

  1. پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی و یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه تهیه شود.
  2. این شکل های گرافیتی باید ابعادی حداکثر ۱۰*۲۰ سانتی متر داشته
  3. قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A۴ و با جوهر مشکی باشند.

 

  • اگر طرح ۳ بعدی باشد :

  1. مثل طرح دو بعدی باید پنج نمونه از شکل یا تصویر گرایکی آن تهیه و اسکن و ارسال گردد
  2. امکان دارد مرجع ثبت همراه اظهارنامه ماکت یا نمونه ای از ان را بخواهد

که باید در اندازه ۲۰*۲۰*۲۰ سانتی متر با وزن حداکثر ۲ کیلوگرم با مواد ماندگار و فاسد نشدنی تشکیل شود.در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین دادمهر تماس حاصل فرمایید.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام