انواع شرکتهای دانش بنیان

انواع شرکتهای دانش بنیان

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت

انواع شرکتهای دانش بنیان

شرکتهای دانش بنیان با هدف تبدیل ایده های ناب به کالا یا محصولاتی جدید، تاسیس می‌شوند.

همان طور که از نام این شرکتها پیداست، تشکیل دهنده بنیان و ریشه‌ آنها دانش است.

شرکتهای دانش بنیان، واحدهایی هستند که بر علم و دانش متکی هستند.

در شرکتهای دانش بنیان، دانشمندان و پژوهشگران، به بررسی ایده ها و احتمالات جدید می‌پردازند.

انواع شرکتهای دانش بنیان

شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۱

شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۱، به شرکتی گفته می‌شود که هیچ دستاورد مالی‌ خاصی کسب نکرده است. بعبارت دیگر، فاقد اظهار نامه مالیاتی می باشد.
این دسته از شرکتهای دانش بنیان، باید محصولات خود را به مرحله‌ تولید برسانند. یا در بد بینانه ترین حالت، بعنوان نمونه‌ آزمایشگاهی بسازند.
محصول تولید شده توسط این نوع از شرکتها، باید به سطح فن آوری بالایی دست پیدا کند. همچنین باعث به وجود آمدن ارزش افزوده بالایی شود تا بتواند در دسته شرکتهای دانش بنیان سطح یک قرار بگیرد.

شرکتهای دانش بنیان نوع ۱، معاف از مالیات می‌باشند.

شرکتهای نو‌پا نوع ۲

این دسته از شرکتهای دانش بنیان نیز مانند دسته نوپا نوع ۱، از هیچ دستاورد مالی برخوردار نیستند و فاقد اظهار نامه‌ مالیاتی می‌باشند.

محصولات این نوع از شرکت نیز یا باید به مرحله‌ تولید برسد و یا حداقل به عنوان نمونه‌ آزمایشگاهی ساخته شوند. این دسته نیز باید سطح دستیابی به فن آوری بالایی را داشته باشد تا بتواند خدمات دانش بنیان سطح دو را دریافت کند.

تنها تفاوت این دسته با دسته‌ نوپا نوع ۱ در این است که سطح پیچیدگی و سختی کار نوع ۱ بیشتر از نوع دو می‌باشد.

شرکتهای تولیدی نوع ۱

شرکتهای تولیدی نوع ۱، به شرکتهایی گفته می‌شود که در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت، بیش از  ۲۵ درصد درآمدشان مکتوب شده باشد. این شرکتها باید محصولات خود را به مرحله‌ تولید برسانند.‌ محصولات تولید شده باید از سطح فناوری بالایی برخوردار باشند تا بتوانند مشمول خدمات شرکتهای دانش بنیان سطح یک شوند.

شرکتهای تولیدی نوع ۲

عنوان این نوع شرکت دانش بنیان را تنها سه دسته از شرکتها می توانند داشته باشند:

  • دسته اول
    شرکتهایی که محصولات خود را به مرحله تولید رسانده باشند. این محصولات باید به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کنند و شامل خدمات شرکتهای دانش بنیان سطح یک شود.
  • دسته دوم
    شرکتهایی که فعالیتهای مهندسی و پروژه‌های پیمانکاری داشته باشند. مشروط بر اینکه حداقل ۱۰ درصد کار را معیار‌های شرکت دانش بنیان تشکیل دهد.
  • دسته سوم
    شرکتهایی که محصولات خود را به مرحله تولید رسانده باشند. این محصولات باید به سطح تکنولوژی بالایی دست پیدا کنند و شامل خدمات شرکتهای دانش بنیان سطح دو شود.

شرکتهای دانش بنیان نرم و هویت ساز

شرکتهایی که در این حوزه فعالیت می کنند، باید از محصولاتی با فناوری و تکنولوژی بالایی برخوردار باشند. همچنین مقدار دقیق و مشخص مسائل فنی و مالی این نوع از شرکتها بررسی شود.

شرکتهای دانش بنیان فرایندی و خدماتی

باید با استفاده از وسایل، امکانات و مسیرهایی که از طرف شرکتهای دانش بنیان به تایید رسیده. و شرایط آیین نامه‌ ارزیابی دانش بنیان را دارا می باشد، کالا و خدمات غیر دانش بنیانی تولید کنند. این نوع از شرکتها می‌توانند مشمول خدمات شرکتهای دانش بنیانی تولیدی نوع دوم شوند.

شرکتهای دانش بنیان تجاری سازی

تجاری کردن محصولات دانش بنیان و به فروش رساندن آنها، از بزرگترین مشکلات شرکتهای دانش بنیان می باشد. شرکتهایی که روند کاریشان، باعث رونق بخشیدن به شرکتهای دانش بنیان شود، با نام شرکتهای دانش بنیان تجاری سازی، به تایید می‌رسند.

خدمات و کارکردهای این نوع شرکتها، عاملی مهم برای رونق بخشیدن به شرکتهای دانش بنیان هستند.

 

در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق دکمه زیر با مشاورین دادمهر تماس حاصل فرمایید.

 

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام