ثبت شرکت پژوهشی

ثبت دادمهر - ثبت شرکت پژوهشی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت شرکت پژوهشی

عبارت ثبت شرکت پژوهشی عبارتی صحیح نیست. زیرا شرکت‌ها اصولاً به کارهای تجاری می‌پردازند. شرکت‌های تجاری، اعم از شرکت اشخاص یا سرمایه، با هدف تجارت ایجاد شده‌اند. موضوعاتی مانند پژوهش، آموزش و از این قبیل، بهتر است در قالب مؤسسه ایجاد شود. زیرا در مؤسسات غیرتجاری فارغ از اینکه انتفاع داشته باشند یا نه، به امور غیرتجاری می‌پردازند. البته اگر شما درخواست ثبت شرکت پژوهشی در قالب «با مسئولیت محدود» و … را بدهید، رد نخواهد شد. یعنی توسط اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت خواهد رسید؛ اما اقدامی اصولی نیست.

اهدافی که از ایجاد مجموعه آموزشی ایجاد می‌شود:

موضوع فعالیت در ثبت شرکت پژوهشی

واضح است که انجام برخی امور پژوهشی نیازمند مجوز است. بدون اینکه این مجوز را در دست داشته باشید، به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نکنید. اما اگر شاخص‌ترین و بارزترین نوع فعالیت‌های پژوهشی، مدنظر شما نیست می‌توان به شما کمک کرد. کمکی که بتوان موضوع را به نحوی تدوین نمود تا شما علاوه بر فعالیت پژوهشی، امکان ثبت بدون مجوز را داشته باشید.

پس در کل دو دسته‌بندی برای ثبت شرکت پژوهشی در برابر شما است:

اهمیت وجود وکیل ثبتی و مشاور حقوقی امور ثبتی در مسیر ثبت شرکت‌های پژوهشی غیرقابل چشم‌پوشی است.

انواع مجموعه‌های پژوهشی

تا اینجا از شرکت پژوهشی و موسسه پژوهشی سخن گفته‌ایم؛ اما آیا می‌توان قالب‌های دیگری برای فعالیت آن‌ها متصور شد؟ ازنظر آیین‌نامۀ صدور مجوز و تأسیس فعالیت‌های پژوهشی، انواع واحدهای پژوهشی به قرار زیر است:

گروه پژوهشی، مرکز پژوهشی، پژوهشکده، مؤسسه پژوهشی، پژوهشگاه.

هرکدام از این‌ها شاکله‌ای دارند که آیین‌نامه برای آن‌ها با شاکلۀ به خصوصشان مجوز صادر می‌کند. مؤسسه پژوهشی که بیشتر موردبحث ما است، نیازمند داشتن شش گروه پژوهشی یا دو پژوهشکده مرتبط است.

چگونه واحدهای پژوهشی را ثبت و مدیریت کنیم؟

ثبت شرکت پژوهشی یا سایر واحدهای مشابه درصورتی‌که بخواهد به‌صورت شفاف و مشخص، امر پژوهش را پیگیری کند لازم است تا:

چگونه واحدهای پژوهشی را ثبت و مدیریت کنیم؟

پژوهشگر شاخص کیست؟

موافقت‌نامۀ اصولی حداکثر دو سال از صدور اعتبار دارد. هیئت مؤسس واحد پژوهشی موظف است طی این مدت شرایط و امکانات لازم برای اخذ موافقت قطعی را فراهم نماید.

موافقت‌نامه اصولی قطعی

یکی از مدارکی که در ثبت شرکت پژوهشی، در ابتدا مورد نیاز نیست، موافقت‌نامۀ اصولی قطعی وزارت است. در ابتدا با داشتن موافقت‌نامۀ اصولی موقت کار شروع‌شده و در ادامه موافقت‌نامۀ اصولی قطعی نیاز می‌شود.

واحد پژوهشی در قالب مؤسسه

اساسنامه در ثبت شرکت پژوهشی

اساسنامۀ این نوع شرکت‌ها و مراکز باید به تائید وزارت علوم برسد. درواقع اساسنامه‌ای بر اساس اصول وزارت علوم، ظرف سه ماه تائید شود. دو ماه از تاریخ دریافت اساسنامه باید به ادارۀ ثبت شرکت‌ها رسانده شود تا تائید و ثبت صورت بگیرد. اساسنامه تا مدت اعتبار موافقت‌نامۀ اصولی معتبر است. مؤسسان موظف‌اند تغییرات کمی و کیفی شرکت و مؤسسه را گزارش کنند. تغییرات باید به تصویب و تائید وزارت علوم برسد.

لغو مجوز تأسیس و فعالیت واحد پژوهشی

درصورتی‌که هیئت مؤسس قصد دارد پیش از ثبت، مجوز را لغو کند:

درصورتی‌که واحد پژوهشی را بخواهند پیش از ثبت، لغو نمایند باید بر اساس ضوابط انحلال شرکت عمل کنند.

مدت‌زمان لازم برای ثبت شرکت پژوهشی

درصورتی‌که موضوع شرکت پژوهشی به نحوی تدوین شود که نیازمند اخذ مجوز برای ثبت نباشید، مدت‌زمان زیر را طی خواهید کرد:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام