نحوه بررسی افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

ثبت دادمهر - نحوه بررسی افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی

به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

هزینه ثبت صورتجلسه تغییر سرمایه

با عنایت به استانداردسازی و عملیاتی ساختن فرایند ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری و ایجاد رویۀ واحد و در راستای تکالیف قانونی به استناد ماده (۱۷) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۹/۴/۱۳۹۲ و همچنین بند ۴۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۲، نحوۀ ممیزی و اقدامات ثبتی در خصوص صورت‌جلسات افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی به شرح ذیل است:

۱- کلیه اشخاص حقوقی ازجمله انواع شرکت‌های تجاری و واحدهای اقتصادی که طی ۵ سال اخیر اقدام به تجدید ارزیابی دارایی ننموده‌اند، می‌توانند از این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن در خصوص افزایش سرمایه با توجه به مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده اقدام نمایند.

۲- اشخاص حقوقی که تا پایان سال تجدید ارزیابی، افزایش سرمایه خود را در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت ننمایند، بایستی، تجدید  ارزیابی دارایی‌ها را در دفتر قانونی شرکت منظور و بر اساس تبصره ۳ ماده ۲ آئین‌نامۀ مرقوم، حداکثر تا سه ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، نسبت به ثبت آن اقدام نمایند.

۳- در اجرای افزایش سرمایه از طریق مازاد تجدید ارزیابی، رعایت دقیق قوانین تجارت ازجمله تکالیف ماده ۱۰۶ و ۱۶۱ لایحه اصلاحی الزامی است.

۴- با عنایت به اینکه تجدید ارزیابی نسبت به اموال اشخاص حقوقی صورت می‌پذیرد و شخصیت حقوقی شرکت یا مؤسسه جدا از شخصیت حقوقی سهامداران یا شرکا است، لذا سلب افزایش سرمایه نسبت به برخی از سهامداران و شرکا امکان‌پذیر نیست و سرمایه به نسبت مساوی افزایش می‌یابد.

۵- با عنایت به اینکه افزایش سرمایه علاوه بر پیش‌بینی در قوانین بودجه سنواتی، در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۹/۴/۱۳۹۲ پیش‌بینی شده است، لذا تا زمان اعتبار قانون مذکور می‌توان نسبت به ثبت افزایش سرمایه از طریق مازاد تجدید ارزیابی اقدام نمود.

۶- در صورت‌جلسات ابرازی، به‌موجب این مقررات و مدارک و مستندات پیوست می‌بایست شخصیت حقوقی به‌صراحت مراتب رعایت مفاد ماده ۳ آئین‌نامه مرقوم مبنی بر تجدید ارزیابی تمامی اموال یک طبقه را گواهی و تائید نمایند.

۷- تجدید ارزیابی دارایی توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می‌پذیرد. همچنین در مورد شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به مؤسسات عمومی غیردولتی، تجدید ارزیابی توسط کارشناس یا کارشناسان منتخب مجمع عمومی صاحبان سهام نیز امکان‌پذیر است.

۸- مدارک و مستندات لازم در خصوص ثبت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، علاوه بر شرایط کلی و شرایط دعوت و رعایت اساسنامه، ارائه صورت‌جلسه مجمع عمومی  فوق‌العاده با دستور افزایش سرمایه، گزارش بازرس در خصوص مبلغ تجدید ارزیابی و نحوه اختصاص آن در تقویم افزایش سرمایه، گزارش کامل کارشناس رسمی دادگستری و یا کارشناس منتخب مجمع عمومی (در خصوص شرکت‌های دولتی و عمومی) ضروری است.

۹- اشخاص حقوقی مشمول نهادهای مالی و یا شرکت‌های سهامی عام مشمول بورس، در اجرای ماده ۹۹  قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۲۵ قانون بورس اوراق بهادار،  ‌بایستی قبل از ثبت افزایش سرمایه نسبت به اخذ مجوز از سازمان بورس اقدام نمایند.

۱۰- اشخاص حقوقی موضوع نهادهای پولی و بانکی، در اجرای ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه و قانون پولی و بانکی کشور می‌بایستی قبل از ثبت افزایش سرمایه، نسبت به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام نمایند.

    لذا با عنایت خواهشمند است مراتب به نحو مقتضی به مراجع ثبت شرکت‌ها تابعۀ آن استان ابلاغ و پیگیری لازم به عمل آید.

پشتیبانی آنلاین واتس اپ دادمهر
ارسال پیام